LCHF bloggar uppsamlingssida
Hej.
Jag funderar på att göra en uppsamlingssida (eng. aggregator) för LCHF bloggar. Dom flesta bloggar har så kallade RSS strömmar där man kan prenumerera på inläggen, och jag tänkte göra en sida där inlägg från bloggar interessanta för LCHFare samlas på ett ställe med hjälp av sådana strömmar. Det finns ju rätt många bloggar om LCHF och liknande ämnen numera, och jag tror att det skulle spara många mycket tid att bara behöva gå till en sida istället för 30 stycken. Självklart så är det inte meningen att sno innehållet från någon sida, utan varje inlägg kommer att vara tydligt markerat var det kommer ifrån med länk till respektive persons blogg. Och självklart så tar jag inte med bloggar som inte vill vara med.
Det finns sådana uppsamlingssidor för en rad ämnen på internet, men ingen för LCHF ännu. Jag tänkte koda den själv istället för att använda någon av dom färdiga programvarorna för den här funktionen, för att kunna ha den på svenska, ge den ett LCHF-relaterat utseende, och få mer kontroll över innehållet så jag t.ex. kan ha en länksida med allmän informatiom om LCHF.
Fördelarna skulle vara många. För läsarna så skulle det spara tid att inte behöva läsa 30 sidor varje dag, plus att dom kanske får syn på interessanta inlägg från bloggar dom inte kände till. Fördelen för bloggarna är att det hittar dit nya läsare som inte kanske hade hittat dom annars, deras inlägg blir lästa mera helt enkelt.
Enda nackdelen för bloggarna som jag kan se skulle väl vara eventuellt minskade reklamintäckter, men oftast så är det inte bloggarna själva som reklamintäkterna går till, utan till sidan som har hand om bloggen, t.ex. passagen, så det förlorar dom inte på. Själv tänker jag inte ha någon reklam på sidan, om det inte skulle visa sig att den blir extremt välbesökt så att kostnaderna för sidan blir väldigt höga, men det tror jag inte.
Men innan jag lägger ner pengar på att betala för ett domännamn och webbhostning, samt lägger ner tid på att koda sidan, på så tänkte jag kolla om det finns intresse för en sådan sida först, så jag inte gör det i onödan. Och det är just det som är syftet med det här inlägget.
Säg gärna vad ni tycker om iden, blir intresset tillräckligt stort så fixar jag sidan redan denna veckan.
Jag tycker att det låter jättekanon! Vilken idé andreas0 och som sagt att bara behöva gå in på en sida för att uppdatera sig på allt inom LCHF :-)

KANOOOOOOOON!!!!!!!!!!!!!!
Satt faktiskt innan och försökte sortera bland alla mina favoriter, försökte dela upp LCHF sidorna utifrån receptsidor och fakta sidor .
Jättebra initiativ…

Jaaaaaa….

Det finns en sådan sida även om det finns flera bloggar som gott kunde vara med.
Men gör ett försök med flera bloggar och, den kan ju vara lite roligare än denna

Låter bra, jag är gärna med (www.kostdoktorn.se)
Jag gillar den här sidan http://www.lowcarbkost.com/
Inte helttäckande, men det finns både svenska och engelska bloggar, recept plus lite mer.
#4, den där kände jag inte till, det är en liknande ide, men inte riktigt samma upplägg som jag hade tänkt mig.
Jag tror inte att det är tillräcklig anledning att stoppa mina planer.
Ursäkta det blev dubbelpost, MiaP hann skriva min favoritsida innan mig :)
Nej nej din idé är jättebra andreas0! Det är klart du ska du göra en "ihopsamlingssida", mer heltäckande, det var bara ett tips så länge :)
Jag har varit väldigt nyfiken på LCHF efter en artikel i GP i mitten av januari. Har läst på alla stora och en del små sidor sedan dess.
Varje dag hoppar jag runt bland "mina" sidor på jakt efter nya inlägg. Så för min del hade det varit kanon. Alltid uppdaterad och inte missa något. Hoppas att du får till det
Jag skulle tycka att det vore jättebra!
Superidé!
Nio personer som gav positiv respons på en halvtimma, det verkar som det finns intresse då. Så antagligen blir det av.
Kom gärna med förslag på bloggar jag kan ta med, bloggar du själv så vill jag gärna veta om du ger tillåtelse till att jag tar med din blogg eller om du inte vill vara med. För att det inte ska bli för mycket skräp så vill jag gärna att åtminstonde hälften av inläggen på bloggen ska ha med kost att göra.
Ojdå, blev dubbelpost, någon Medarbetare får gärna dölja den här kommentaren.
Jag tog bort den //Karro

Jag hade också blivit glad av en sådan sida.
Jättebra respons andreas0 tecken på att du ska starta en :-)
Låter kanon. Du är en klippa Andreas!!
Toppenbra idé

Låter kanon! :-)
vilken toppen idé! ta gärna med min blogg, jag skriver inte så mycket om ämnet LCHF men där finns desto fler recept på temat :)
Jag har ett gäng länkar men jag måste springa och hämta sonen. Jag kaske skickar dem sen.

Bra initiativ. Det sparar mycket tid att kunna se om ens favoritbloggare har gjort någon ny post utan att behöva gå in på alla.
Ta gärna med min lågkolhydratreceptsblogg http://enbart.com ifall projektet blir av 

Bra ide!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Herregud vad du är duktig, andreasO, och vilken jättebra ide´!
#23 Såg din länk på www.lowcarbkost.com, jättebra recept du har! För övrigt så finns även ni andra - ni som lämnat eran länkar i denna tråd - på ovannämnda sida.

Låter som en mycket bra idé!

Jättebra idé andreaso. Det är så praktiskt att få allt samlat. Du får gärna lägga upp min matblogg också.
bra alternativ :) jag bidrar med min ringa
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det är fantastiskt vilka möjligheter tekniken ger
och vilka driftiga människor det finns!
Jag skulle verkligen uppskatta en sådan uppsamlingssida.

Låter kanon!
Jag har ingen erfarenhet att läsa bloggar, men det här kan kanske vara nåt.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Det låter bra, tycker jag!

Jag blir nyfiken jag med på vad det kan vara. 
Jättebra idé!!

Skriver ett inlägg till trots att jag sagt att jag inte ska det…
¨
Ska du ta betalt för din sida om bloggarna?

Låter som en jättebra idé!
#37, Nej, jag tänker inte betalt. Det skulle inte kosta mig mer än en hundralapp eller två om året att driva sidan, och det lär inte ta upp så mycket tid heller när den väl är klar, så det finns ingen anledning att göra det.

eloge till dig!
just en sådan sida är värt att ta på allvar…
(ursäkta att jag gav mitt andra inlägg trots att jag lovat att vara tyst hädanefter.)
#40, skriv på du bara om du vill, det är ingen som vill att du ska vara tyst.
Förstår inte riktigt, ska du göra en sida som www.lowcarbkost.com ? För den är (enligt vad jag kan se) en uppsamlingssida för LCHF-bloggar med de senaste inläggen, visst den kan behöva några fler bloggar och resurser, men det är bara att tipsa dem med sånt.
Eller har jag missuppfattat din idé?
#42, Vad är det för fel på att ha flera sidor som har samma syfte? Som jag sa tidigare så är grundideen samma, men jag har tänkt mig ett annorlunda upplägg.
Kör på Andreas0, det skadar absolut inte.

Jag gillar www.lowcarbkost.com men konkurrens är bra, satsa på en ännu bättre sida!
#44 Tycker samma! Andreas0 du har säkert bättre uppläggning i tanken!!

Bloggkoll är bra för att hålla koll på alla ens bloggar.
Är det bara jag som prenumererar på de bloggar jag är intresserad av?
I Google Reader delar jag dessutom upp mina prenumerationer i olika intresseområden så om jag vill läsa recept så kollar jag i den mappen och vill jag kika på allmän kost och hälsa så kollar jag om det finns nya inlägg i den mappen.
Förstår inte riktigt problemet, det skulle väl i så fall vara att stöta på fler bloggar som intresserar mig att prenumerera på.