Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 13506 ggr
catale
0

Nattsvett

Har letat lite bland tidigare inlägg och lite har det nog snackats om svettiga nätter, men jag hittar inget som riktigt liknar min situation. Jag har käkat LCHF sen i augusti och tycker nog att jag är någorlunda strikt och har varit så hela tiden. Äter några nötter, och totalt kanske jag har fått i mig fem godisbitar sen augusti. Får i mig en del grädde, men går sakta ner i vikt ändå. MEN. Jag svettas så in i baljan om nätterna. Jag tycker inte att jag skulle vara i klimakteriet än (är 38), och jag tror inte på graviditet. Vi har det kallt i sovrummet och täcker är samma som jag har haft i flera år. Men jag svettas så jag badar, i princip varenda natt. Det har hållit på sen november, december kan jag tänka mig. Det är inte så att jag lider så värst - kan ju tvätta både mig och sängkläderna, men det är lite tröttsamt ibland.

Nån som har nån bra förklaring?

magma
0

Njaej, inte direkt, men kan det inte ha att göra med en ökad förbränning?

Äter du kokosfett på kvällen? Jag blir väldigt varm av det.

aase-andersson
0

så är jag med, men jag kan frysa rejält efter varje måltid men på nätterna badar jag i svett.. mina fötter är så varma ibland att jag måste skölja dom i kallt vatten, jag är 39.

catale
0

#1 - Nä, jag äter i princip kokosfett bara i teet på morgonen. det sista jag äter brukar vara middagen vid 18-19-snåret och kanske några nötter eller fläskvålar senare om jag är sugen. En del vin kan det bli på helgerna, men inte i veckorna, så det borde inte vara det heller. 

#2 Jag fryser också efter maten på dagarna, och mina annars så kalla (och fuktiga) fötter, kan "brinna" på nätterna ibland. Men i övrigt känner jag mig alltså inte varm i kroppen, utan bara svettig mellan lakanen… Jag är ju törstig som en gnu på morgonen för det känns som att jag har tappat flera liter vätska.

Kan det verkligen vara förbränningen som får sån skjuts på natten? Alternativet verkar vara nån allvarlig sjukdom, och det känns ju sådär…

miagumman
1

catale,inte för att "skrämma upp dig" men nog tror jag mer på klimakteriebesvär…Inte alls ovanligt att man hamnar i det vid din ålder faktiskt. Det där med brinnande fötter känner jag igen,suck! Har det i stort sett varje kväll när jag har legat ett tag och det är omöjligt att kunna somna! Nu vet jag inte om det är klimakteriebesvär eller vad det är efterssom läkarna kallar det restless legs men olidligt det är det! Jag tror jag har en kombination av båda. Däremot svettas jag inte utan kan frysa upptill medans fötterna håller på att brinna upp!

Visst är det skoj att va kvinna ibland!Glad

Ps: Jag brukar ha en kylklabb inlindad i ett örngott nere vid fötterna på natten samt fönstret öppet……!

catale
0

Huvva. Jag vill inte riktigt tro på det där med klimakteriet iofs. Mensen har aldrig varit så regelbunden och "normal" som nu (efter LCHF-starten). Min mamma kom i klimakteriet först vid 55 års ålder och märkte i princip ingenting. Hade inga svettningar alls. Även om jag fattar att det är möjligt, så tror jag inte riktigt på det… (Eller VILL inte tro, åtminstone).

Det har hänt nåt sen jag ändrade min kost. Så tror jag… Men tack för alla idéer!

Wildrat
0

Om man får obehag i benen av sina varma fötter så är det tendenser till restless legs. Magnesium hjälper många med de bekymmren.

Jag är också väldigt varm på nätterna men det har jag varit i ett par år alltså långt innan LCHF. På dagarna däremot skulle man kunna använda mig som kylklabb. Jag är bara 32 så klimakterie är det väl inte för mig… Jag har däremot fel på ämnesomsättningen, det kanske ställer till dessa besvär…

andreas0
0

Jag tror inte det är något farligt, det är nog bara något tillfälligt som går över på ett par veckor.

MaMaMade
0

Jag blir iskall om fötterna så fort jag stannar av…fast jag går ju iofs alltid barfota så fort jag får chansen…rackarn´s svårt att somna m ett par isbitar där längst ner…

#4 …jag sover m värmedyna nere vid fötterna jag… Skrattande

Guben har alltid svettats mkt på nätterna men inte särskilt mkt under dagtid, även vid tyngre arbeten. Under de sista mån har han svettats ngt kopiöst nattetid…el när han sover, rättare sagt (nattarbetare). Lakanet har saltränder på hans sida av sängen…men jag tror inte att han är i klimakteriet. Skrattande

Han har iofs lite problem m oroliga ben…man kanske skulle ta o skjutsa iväg honom till VC…

Wildrat
0

Nä ge honom magnesium istället. Det vet dom inget om på VC, de tror man behöver Parkinsonmediciner för RLS…

MaMaMade
0

Har fört det på tal men…får väl tjata lite då o då!

Jenny111
0

Jag har råkat ut för samma fenomen sedan jag började. Från att ha varit en frusen typ svettas jag nu så in i vassen. Det MÅSTE ju bero på min nya kosthållning. Förbränningen i kroppen gör ju att temperaturen höjs. Ta det lugnt och tro inte alltid det värsta, det finns väl fler allternativ än klimakteriet och allvarligt talat, hur många är det som hamnar där vid 38 års ålder…egentligenFlört

catale
0

#11. Tack. Det var lite tröst i svettpölarna. Jag tror väl kanske egentligen inte att det är så farligt själv heller, men man vet ju aldrig. Och här inne finns så många som har varit med om så mycket, så är det någonstans man kan få reda på nåt, så är det ju här…

Margareta
0

Jag svettas också på natten vilket kan vara klimakteriet eftersom jag är äldre - men jag kopplar det nog till förbränningen i både ditt och mitt fall.

Numer pensionär i Nynäshamn

aase-andersson
0

då har jag varit i klimakteriet hela livet. mamma brukar skratta och berätta när jag var på läger med sovsäck 6 år gammal jag kunde inte sova på 2 dagar fötterna var ju instängda.. så jag hoppas ju att det är förbränning åxå. och törstig som attan på morgonen..

Amiechan
0

#14: Mamma har en sovsäck som man kan öppna i fotändan också. Kanske något för dig? :)

sussie
0

Det finns något som heter burning feet syndrom, tror att det är brist på någon B-vitamin folsyra om jag minna rätt

Mahrika
0

Jag har också börjat svettas alldeles hemskt sen jag lade om kosten. Både dagtid och på nätterna. Kommer i attacker! Jag har använt östrogenplåster i flera år och aldrig svettats tidigare.

Ang myrkrypningar, kan det vara det jag känner på natten i hela kroppen

efter att ha ätit fel under dagen. Måste hela tiden vända mig och röra på ben och armar. Känner mig spänd. Det är BARA då jag ätit för mycket kolhydrater!

andreas0
0

Även jag svettas på natten ofta, fast inte varje natt, men jag tror att det snarare beror på att elementen här inte har termostat, så skulle det råka vara ett par grader varmare ute en natt så blir det väldigt varmt inomhus om man inte justerar dom.

Fast vem vet, förbränningen kanske spelar in.

#14, Ett tips om du är törstig när du vaknar är att ha en vattenflaska stående vid sängen. Det har jag, och jag tar ett par stora klunkar både när jag lägger mig och när jag vaknar.

Johanna-Soderlund
0

Nattliga svettningar kan bero på lågt blodsocker.

margreto
0

Hormonsvängningar av något slag?
Har du tänkt på om svettningarna har någon relation till din menscykel? Jag vill minnas att jag hade mer förstärkt cykel i den åldern. Tex ökad blödning, PMS och även nattsvettningar ibland. Som någon slags förberedelse infför klimateriet.

Qamilla
0

Det är helt klart kosten. Jag har samma problem. Sedan jag la om kosten till LCHF så får jag varma vallningar ca 1/2 timme efter varje måltid samt på natten.

Brukade frysa innan mensen förut (har nu ätit i 2 veckor). Men denna gång så var jag varm hela tiden samt svettades på nätterna, trots att vi sover med öppet fönster i sovrummet. Passa på och njut åt att din kropp har ökat förbränningen. Klimakteriet tror jag inte på, kanske för att jag inte själv vill vara där än.  Flört

nobban7
0

Och jag är precis tvärtemot (brukar vara det, säger mina bekanta). Nattsvettningarna har försvunnit trots att jag känner mig varmare än tidigare.Glad

catale
0

Oj, jag har missat min egen tråd här. Tack för alla tips och kommentarer. Lustigt nog har svettningarna minskat nu - och det trots att jag gått igenom hela menscykeln igen. Det verkar vara nåt som kommer och går och inte direkt beroende av PMS och andra könshormoner å sånt.

Och tack för alla "avkylningstips", men som jag skrev tidigare. Jag är inte varm när jag svettas. Jag bara svettas.

Men, som sagt. Nu är det lugnt. Kanske slarvar mer så att blodsockret inte blir så lågt längre, #19? Eller så är det bara så på min modell. Tack igen för allt engagemang, i alla fall!

miagumman
0

Va skönt att det har gett med sig för dig. Ang. svettning så är det tvärtomför mig: Jag svettas inte men är kokhet om fötterna när jag ska sova! Skitjobbigt!

anki1
0

24, samma för mig. Har fått gå upp och "vanka" många nätter. Stoppat ner fötterna i hinkar med kallt vatten. Stått barfota på balkongen mitt i vintern. Ja listan kan göras lång. Numera har jag fått bra hjälp för mina "RLS"artade besvär (ingår som delsymtom i fibromyalgi) Jag har en medicin som heter sifrol och används av parkinson patienter. den är bra för min fibro överhuvudtaget. jag tar fn 0,18 mg till natten.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

miagumman
0

Jo jag har oxå RLS-besvär som har blivit förvärrade av min antidepp medicin, suck! Även jag står ute på bron på kvällarna i och kyler av mina krypande, hettande fossingar, spolar dem i iskallt vatten, sover med kylklabbar nere i fothuset, mm mm Ledsen

Har aldrig förstått varför dessa besvär ska vara som värst på kvällarna….

MaMaMade
0

Hur kollar man blodsockret på enklast tänkbara sätt? Blodprov? Har aldrig behövt fundera över det men tänkte att Guben skulle kolla sig m tanke på Johannas inlägg här ovan. Måste erkänna att de här sjöslagen i sängen oroar mig lite…

Får man inte göra "jämna-års"-kontroller numer? Vi fick ju kolla upp oss  på VC när vi fyllt 30 men nu blir vi 44 o har inte hört ngt från dem. Får ta o ringa o kolla!

Wildrat
0

#25 och 26 Testa magnesium mot RLS, det funkade på mig. Jag tar 500mg varje kväll och lite extra vid PMS och slipper mediciner.

miagumman
0

Jag har köpt magnesium, 400 mg från Twinlab och har ätit dem i ca 2 v nu men tyvärr inte märkt av nån skillnad. Jag tar en om dagen i samband med middan.

Wildrat
1

Om inte magnesium hjälper kan man testa kalium. Såna tabletter finns på Apoteket men man kan vara tvungen att fråga efter dem (järnbrist och kalciumbrist kan också bidra till RLS men det brukar vi få i oss ordentligt av).

Om inte kalium heller hjälper är det ju bra att det finns mediciner man kan få av sjukvården men jag tycker det är bättre att prova de mer naturliga sakerna först. Magnesium och kalium används ju på fler ställen…

#29 Ta fler och på kvällen och se om det hjälper, som sagt jag behöver minst 500mg för att det ska hjälpa.

Halvdansken
0

Nå, det var ju intressant. Jag har också skyllt mina svettningar på klimakteriet, jag är 46, men det började alltså när jag la om kosten. Jag är VÅT på nätterna, t-tröjan är helt fuktig på morronen. Men om jag kastar av mig täcket så fryser jag. Skitjobbigt. Man vaknar flera gånger var natt.

Däremot inga speciella problem med just fötterna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Johanna-Soderlund
0

Här kan man beställa 2 gratis blodsockermätare med lite tillbehör: 

http://www.strd.se/abbottform/abbottorder.aspx

Så kan man se om man får lågt blodsocker på natten, för annars kommer väl hormonförändringarna av andra orsaker.

Pitetjej
0

Jag har inte ens hunnit börja me den här kosten ännu. Men jag har då i massor me år svettats mycke på nätterna. Har fått gå upp å lägga mig i extrarummet. På dagarna så är jag nästan frusen istället. Men jag behöver nästan bara tänka på att göra nå så blir jag "kokhet". Undrar hur de blir när jag börjar äta som ni gör? Hmm. Jag är då inte i övergångsåldern än… Är inte ens 40. Men snart. Väntar me spänning på böckerna jag beställt så jag får lära mig mer om hur de fungegrar. Sen ska jag å min man sätta igång. När vi vet hur vi ska äta. Har iaf hittat massor me info här.

miagumman
0

Jag äter mycket ost, grädde, cr.fraiche och dyl så jag tror inte det är caliumbrist det beror på i mitt fall. Jag har haft dessa besvär i flera år men det har blivit värre det senaste året. Antagligen för att den medicin jag äter kan ge dessa biverkningar oxå och då har det blivit dubbelt upp för mig pga det. Kan man öka magnesiumdosen till 400gr 2 ggr dagligen utan att riskera nån form av biverkning? Vad är isåfall bäst: en på morgonen och en på kvällen eller båda på kvällen?

Är det nån som har en förklaring till varför det blir som värst på kvällen vid sänggåendet? Sen när jag väl lyckats somna besväras jag inte längre av det utan då har det gett med sig…Knepigt det där. Krypningarna däremot sitter i hela dagarna…..Ja, det är kul nästan jämt…..! Fot i munnnen

Wildrat
0

När du fått för hög dos magnesium blir du lös i magen. 1000mg ska man kunna äta under en kortare tid som "teurapeutisk" dos men hur man reagerar beror lite på hur magnesiumet är bundet. Jag tar hela min dos magnesium på kvällen av den anledningen att jag tar kalcium på kvällen då det krockar med andra mediciner som jag tar under dagen.

#34 Om krypningarna inte går över med kosttillskott så kolla om du kan få den där andra medicinen. Även om det inte känns medan du sover så stör det sömnen.

MaMaMade
0

#32 Till min man… Skrattande

andreas0
0

#32, är det gratis även om man inte är diabetiker? Skulle vara interessant att följa sitt blodsocker under en vecka, och även att kunna testa och se hur man reagerar på olika matvaror.

Johanna-Soderlund
0

Jag har beställt blodsockermätatre gratis, utan att vara diabetiker.

miagumman
0

# 35 Har ingen lust att börja med ännu en ny medicin, så jag prövar att höja magnesiumdosen först och främst så får jag se om det ger resultat.

Johanna-Soderlund
0

Pitetjej: Jag tror att dina nattsvettningar blir bättre om du minskar på kolhydraterna.

Kanske har de som fått nattsvettningsproblem efter att de börjat med LCHF minskat på kolhydraterna för mycket.