Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2435 ggr
aussiemia
0

Behöver era smarta råd nu!

Jag har hållt på sedan i mitten av januari och går bara upp i vikt. Jag skulle behöva gå ned 20 kg, kanske tom 25, jag vågar inte ställa mig på vågen och som läget är nu så mår jag ganska dåligt över att kläderna är för små, stramar och att magen är så jä…a stor. Hakan hänger och låren skvalpar. Jag hatar min kropp och det tar så mycket energi som jag borde lägga på tex studierna..

Om jag skulle tänka kalorier OCH kolhydrater, hur i helskotta ska jag tänka då? Hur många kcal borde jag lägga mig på och ffa VAD ska jag äta? 

I helgen har det gått utför…eftersom jag inte har gått ned något så har jag tänkt 'att va fan, det spelar ju ingen roll…' så det blev nachochips i torsdagkväll och popcorn igår. *suck*

Jag vet att jag inte blir lyckligare av att vara smal, men jag vill inte vara tjock längre! Jag orkar inte!  Ni härinne är kloka, själv så är jag liksom ingenting.. Jag äter antidepp medicin, hur mycket kan det egentligen påverka vikten?

aswedishsmorgasbord.com

axelina
0

Första frågan blir, hur äter du ? beskriv en dag så är det lättare att ge råd.

Konstigabaralillajag
0

Säger som #1, hur äter du?

Rita-S
0

vi måste nog veta vad du äter under en dag för att kunne ge råd :)
Vissa är så känsliga för mjölksocker att tex grädde, mjölk och fil får dom att stå still i vikt eller rakt av gå upp. Andra, som tex jag, tål en del av det utan att viktminskandet berörs. Så det kan va många många orsaker för att du går upp i vikt. Kanske du måste köra mycket strikt? Kanske det är vissa enstaka kolhydrater som ger pluss, medan andra tåls bättre? Personligen tål jag kolhydraterna från grönsaker (föruten potatis och kålrot) rätt bra, medan kolhydraterna i korn och socker, frukt o dyl får mig stanna eller gå upp..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

aussiemia
0

Tack snälla ni för att ni orkar svara. Jag är inte så himla aktiv som skribent men jag läser allt. Nu är jag i en riktig mental svacka och mår ganska dåligt av att vara jag. Om jag kan få hjälp med att räkna ut vad jag gör fel så blir jag jätteglad!

Ok, en vanlig dag så dricker jag två muggar med äggkaffe gjord på ett ägg, en äggula, ca 30 gr smör, 3 tsk Nescafé och kokande vatten.

Till lunch så blir det ibland en burk tonfisk blandad m majonäs, lök och äts med gröna salladsblad. Ibland blandar jag ett kokt ägg i. Annars, som idag, så gjorde jag en omelett på 4 ägg och ca 100 gr riven ost som jag steker i smör. Ibland så köper jag en halv grillad kyckling och några bitar ost.

Middag blir kyckling i olika former, köttfärs (ofta biffar med tex fetaost) eller en grillad biff. Sås till detta brukar vara en c.f-majonäsbaserad historia med olika kryddningar. Idag stuvade jag färsk spenat med ett paket philadeplhia, 6 dl grädde och 4 äggulor. Vi var 3 stk som åt det och det var kvar i kastrullem. Till det stekte jag bacon och åt 3 kokta ägg.

Dryck varje dag är mängder med vatten. Ibland en pepsi.  

Ibland äter jag en näve cashewnötter, oststavar, rent fläsk, eller svarta oliver. 

Är detta så himla fel?!

aswedishsmorgasbord.com

greensis
0

#4 Första frågan - det är väl inte en vanlig pepsi?. Med socker i?

Personligen skulle jag krympa snabbt på din kost, samt få yrsel av fallande Blodtryck, men det är jag det. Det ser väl rätt OK ut, möjligen äter du en väldigt många ägg varje dag, kan bli lite trist. Spontant ser det ju inte ut som om du äter för lite. Det var ju inte heller så mycket mejeriprodukter som kan spöka.

Känner du av ketosen? Antingen i munnen eller på en sticka? Prova att räkna på vad du äter via minmat eller liknande under ett par dagar - bara för att få ett hum vad du ligger på i kolhydrater per dygn.

Rör du på dig regelbundet? Nu pratar jag inte om att springa sk**en ur sig själv, utan promenader, simning och andra lättsamma övningar.

Fabricati diem, pvnc!

kalleankasmormor
0

Att antidepressiv medicin förhindrar viktnedgång är vi många som fått erfara:(. Vad äter du för sort?

MaMaMade
0

Vill bara säga pyss o kram! Kyss

andreas0
0

Som sagt, det är väldigt många som går upp i vikt av antidepprisiv medicin. Du antagligen inte räkna med viktnedgång så länge du tar den.

Hoppas du hittar något sätt som fungerar för dig.

kalleankasmormor
0

Däremot är det flera som har börjat må så bra att det har kunnat sätta ut medicinen!:)

kickelina66
0

Alla som äter antideppmedicin har inte svårt att gå ner i vikt. jag äter fluoxitin och går ner i vikt. så ge inte upp. har du kollat upp så att du inte har undefunktion i sköldkörteln? bara en tanke när man ska leta vad felet är.

Mervi
0

Fluoxetin är ett läkemedel som inte ger mer aptit och används även mot hetsätning. Det är kanske därför du inte går upp i vikt av den utan du går ner.

miagumman
0

Jag äter antidepp, sertralin, men har ändå gått ner ca 4,5 kilo sen jag började med lchf den 21 jan i år. Har ätit medicinen i ca ett år och har sakta men säkert ökat sammanlagt ca 6 kg under den tiden. Nu har jag snart gått ner till min vanliga vikt igen och det känns skönt!

Hoppas det vänder och funkar för dig oxå, ausseiemia! Förstår att du är less på att inget händer. Kram och lycka till!

yvispyvis
0

Jag äter Citalopram och har gått upp 10 kg under året jag ätit dem. Men jag har börjat gå ner nu när jag lagt om kosten. Mår mycket, mycket bättre  av den här maten och känner mig pigg!

aussiemia
0

Det ar det jag tänkte att det kunde vara antidepp medicinen, Lexapro 20 mg. Men det finns inte chans i hela havet att jag kan sluta med den nu. Egentligen är det ångest jag lider av och eftersom jag känner ibland att den kommer tillbka fast jag går på medicin så törs jag inte sluta nu.

Men  jag började gå upp i vikt först när jag började med LCHF….Det är ju  lite märkligt. Lexapro började jag med för ca 6-7 måander sedan. Om jag kaloriräknar också? Det MÅSTE ju finnas sätt för mig att gå ned i vikt, jag kan inte acceptera att det skulle var kört!! Förra året vv-ade jag UTAN medicin och gick inte ned mer än ca 4 kg på 3 månader, det tillsammans med hård träning 6(!) dagar i veckan. Pulver funkar inte heller, det har jag också provat utan medicin.

Då kan jag alltså ge fan… skita i alltihop och ble fetare och fulare och äckligare.

aswedishsmorgasbord.com

egge1se
0

Jag äter antidepp och går ner så det behöver inte vara antideppmed.

Kanske skulle kolla sköldkörteln.. har du fel där så går du inte ner hur mycket du än försöker.

Sen finns det ju MB Dercum som gör att det är svårt att gå ner i  vikt men det låter inte som det eftersom du träntar 6 dagar i veckan.. men kolla sköldkörteln…

Håller tummar och tår att det går neråt snart!

axelina
0

Använd min mat för att räkna på kolhydraterna, proteinet och fettet för att se att du ligger någorlunda rätt.

Jag har upptäckt att om jag bara uppskattar vad jag äter så blir det lätt fel om jag inte kollar då och då.

aussiemia
0

Jag har kollat sköldkörteln flera ggr faktiskt. Ingenting där och jag har inte heller något annat fel i kropen annat än att jag är fet, nu tror jag tom att jag är obese… *gråter* jävlaskithelvete Nu finns det inget annat kvar att prova, jag har provat allt och det länge, så inga kommentare att man inte kan ge upp efter ett par veckor. Allt började när jag var gravid för 9 år sedan. Vad i he….e var det som hände i kroppen då?

aswedishsmorgasbord.com

MimLan
0

Kan bara tala för mig själv, men när jag övergick till den här kosten verkar det närapå omöjligt för mig att bli stressad, ångest har jag inte heller känt av trots att jag lätt hade nära till det.

ButterflyEffect
0

Själv har jag ingen erfarenhet av just ditt problem, men läste häromdagen på Jimmy Moore's blogg om att just gå upp i vikt med LCHF. Här kan du läsa om det!

Hoppas det löser sig för dig!

marimu
0

aussiemia!

Kan du inte köra fakir ett tag till att börja med och sen lägga till allteftersom? Det verkar som om du äter både det ena och det andra som kan stoppa viktminskningen, majonnäs, lök, ost etc.

Antidepressiv medicin vet jag inget om men du verkar ju stressad över att inte gå ner i vikt och det kanske också hindrar viktminskningen.

[Karro]
0

håller med marimu!

inte ska du ge upp absolut inte! utan kanske gå in på ren LCHF mat, spenaten och philadelphia tycker jag själv är helt underbar men istället för majonäs kanske rent smör istället?

alltså äta någon bit kött med bara kryddsmör eller något liknande till och sen försöka äta en stadig rejäl frukost det är ingen som har sagt att den "måste" vara vanlig frukostmat finns ju flera här på forumet som äter som ett vanligt mål

mokkajojja
0

Det där med kaffedrinken låter riktigt"läbbigt"!!!!

andreas0
0

Jo, ett alternativ är väl att testa fakir ett par veckor, bara kött och fett, inget annat alls, inte ens mjölkprodukter, smör undantaget, fast att steka i kokosfett eller ren smörolja (kallas även koncentrerat smör eller ghee) är ännu bättre. Om du vill testa fakir så rekommenderar jag att du läser skaldemans första  bok "ät dig ner i vikt".

Det är en tråkig mathållning, men du säger att du har testat pulverdieter, och står du ut med dom ska du väl stå ut med det här, man slipper gå hungrig i alla fall.

aussiemia
0

Ja, jag borde nog köra strikt ett tag för att se om något lossnar. Typ ett par kilo eller så..

Tyvärr så har jag inte SSS bok och det kostar att beställa den ända hit, men jag hade gärna haft den. Men fakir är väl ju kött och typ, smör..?! Ägg, är det ok?

Den majonäsen jag äter är antingen egengjord eller en japansk med 0.0 gr kol/100gr. Inget socker, ingenting, bara olja och äggula. Fisk, typ tonfisk och lax, både färsk och på burk, är det ok?

Och mokkajojja, det jag dricker på morgonen är inte läbbigare än den äggmjölken amdra dricker. Vad äter du själv till frukost?

aswedishsmorgasbord.com

magma
0

Hej aussiemia! Klart du inte ska ge upp, eller för den delen säga så elaka saker till dig själv. Det ger inga bra budskap till ditt psyke! Jag vete xakt hur du har det vad gäller vikten, jag har som du ca 20 kg kvar och inget händer och har inte gjort på ungefär ett år. Men jag vet att det beror på att jag tillåter för mycket mjölkprodukter i första hand, och hallon i andra hand. Nu börjar jag komma till den punkt att jag accepterat att jag ska sluta med dem, men fortsätta med grönsakerna för annars så ger jag upp LCHF- då blir den för enformig för mig.

Och för den delen tycker jag din mat ser väldigt "LCHF-aktig" och bra ut. Jag fick en aha-känsla när ja läste om din kaffedrink, tack för den! Jag dricker ju äggmjök till och från men har ju slutat med sötningsmedel (så gott som) och tycker den är svår att få ned utan. Men du fick mig att inse att man ju faktiskt kan dricka den med mer snabbkaffepulver än jag brukar ha, och då blir det ju som vanligt kaffe med mjölk! Ska testa ikväll. Fast jag brukar köra på två ägg och 30 gram smör samt 2 till knappt 3 dl vatten.

Mitt råd till dig blir att du fortsätter med samma andel grönsaker som du använder just nu- eftersom det verkar som att många här skriver att de klarar kolhydraterna i grönsaker bättre än laktosen och mjölkproteinet som finns i grädde och creme fraiche. I det du beskrev så fanns inte så mycket grönsaker med, så du kanske t.o.m skulle kunna äta mer grönsaker bara för variationens skull, eftersom du inte mår så bra just nu så kanske det skulle vara något som får dig gladare? Gudarna ska veta att jag skulle inte orka äta som du utan att bli uttråkad, om de enda grönsakerna skulle vara löken o majonnäsen.Räcka ut tungan

Det enda du skulle kunna utesluta är tomater. Äter man salladsblad eller andra "lätta" grönsaker så kan man äta en hel del utan att få i sig så mycket ändå, viktmässigt. Det andra du under tiden du provar den varianten är att du inte äter några nötter alls. Pepsin tar jag för givet är sockerfri?

Du frågade om kaloritänk och LCHF, hur du skulle äta. Om du ska äta energirik mat som LCHF är, men ändå vill begränsa dina kalorier så behöver du för det första veta hur många kalorier du får i dig. Detta i första hand för att veta att du inte äter för lite, för då går du heller inte ned i vikt!

För att bli mätt och äta mindre kcal så får du:

Dra ned på fettet, men inte till lågfett för jisse namn.

Öka antingen proteindelen, eller grönsaksdelen- elel rbåda, beroende på hur mycket protein du äter idag. Mitt förslag är att du ser till att få i dig ca 1 gram protein/kg kroppsvikt och är köttet fett behöver du inte extra fett- och tvärtom så kan det vara bra med ett par msk extra fett.

Nu väntar jobb, vi ska ta och pallra oss iväg igen- hoppas du snart mår bättre! Och klappa dig själv på axeln ibland! Pöss!

andreas0
0

#24, kolla om biblioteket har den, annars kan du be att dom köper in den, tar lite längre tid men det är gratis. Glad

aussiemia
0

andreas0, vad jag menade var att det kostar i frakt att beställa boken från Sverige till Adelaide i South Australia där jag bor. Men jag ska kolla upp vad det kostar, jag vill gärna ha den.

aswedishsmorgasbord.com

MaMaMade
0

Åh, Adelaide…det finns  en "syndens" gata där, el hur? En gata fylld m konditorier… Såg det på TV för ett tag sedan o bestämde att jag def skulle besöka Adelaide om jag ngnsin kommer till Au. Nu kan jag åka till Alice Springs istället! Flört

greensis
0

Var det inte Evert Taube som sjöng "Port Adelaide, det är en trevlig stad, där är en sjöman alltid nöjd och glad…" Fast jag hoppas att det inte gått för dig, Aussiemia, som för killen i sången.Flört

Fabricati diem, pvnc!

andreas0
0

#27, aha, jag visste inte att du bodde så långt borta.

akleyan
0

Hade precis tänkt skriva ett inlägg som ditt aussiemia när jag såg din tråd.

Har samma problem, har fått större mage och en dubbelhaka. Inte roligt, när tanken var att det skulle gå åt andra hållet.

Har håll på sen februari. Tycker att jag varit ganska strikt i mitt ätande, men har (idag) börjat att ta dra ner på mjölkprodukter för att se om det är det som är problemet.

Hoppas att det vänder för oss båda snart.

[Karro]
0

akleyan samma sak med dig lycka till! och säger som andreas0 visste inte heller att du bodde så långt borta…..!

aussiemia
0

Nu har det gått käpprätt åt helskotta… Magnumglass och en munk igår, tre våfflor idag… fanfanfanfan F´låt mit språk men jag blir så less på mig. Idag ska jag steka köttfärsbiffar på minst ett par kilo färs och göra massa olika sorters kryddsmör! SÅDESÅ! Får se hur längej ag orkar med att äta bara det men håll en tumme att något händer!

På måndag ska jag till min dr för att diskutera annan medicin
mot ångest för SÅ HÄR VILL JAG INTE HA DET! Viktuppgången nu är ångestframkallande och jag vet inte vad som är värst.. Jag vill inte ens gå ut längre. Alltså till uni eller åka ned till centrum.. Inga kläder passar och jag tycker att folk tittar…

Jag vet inte om Taube skrev någonting om Port Adelaide, men det är väldigt fint där iallafall. Ett område som skulle kunna var ännu finare om man la lite krut i turistnäringen.  (hur gick det förresten för sjömannen i visan, greensis?)

mamamade, jag har hört om den gatan på andra forum, men jag vet inte vilken gata det är i riktiga livet ;D MEn om jag hittar den ska jag tänka på dig!

aswedishsmorgasbord.com

Effie
0

#29,#33. Visan heter Karl-Alfred och Ellinor. Karl-Alfred går ut för att roa sig i Adelaide, träffar en tjej vid namn Ellinor och följer henne hem, till Victoria Street vill jag minnas - och så ber hon att få hans portmonnä - han blir något förvånad - och det kommer in en man "en sådan som man ej beskriva kan" och riktar pistol mot honom. Karl-Alfred slänger portmonnän mellan ögonen på boven och säger "ursäkta att jag går" till Ellinor. Lättsjungen visa.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Taktur
0

När jag började så höll jag mig inom gränserna Protein 80g/dag Fett 135g/dag och MAX 20 kolhydrater/dag. Kalorierna låg omkring 1500/dag. Jag vägde allt jag åt och skrev upp. Gick ner ca 7 hg/vecka. Efter 9 månader så har jag gått ner 11 kg och skriver fortfarande upp allt jag äter och väger allt utom på helgerna då kör jag"på känn" Har bara två kilo kvar till mål men även om jag inte kommer dit så mår jag mkt. bättre rent fysiskt. Även jag äter  lyckopiller (sertralin) och har ändå minskat i vikt. Har också börjat röra på mig lite mer än förut, med raska promenader ,det gör också sitt till för viktminskningen. Ett par gånger har jag trillat dit ordentligt och då främst på godis, men det är bara att komma igen och köra på lchf banan igen som om inget hänt. Det blir ju oftast bara vatten som lagras i kroppen och det tar några extra dagar innan det försvunnit igen. Kämpa på det lönar sig i längden

DrAnna
0

Tablettbehandling av ångest i all ära,men har du talat med din läkare om möjlighet till KBT? Det har ju visat sig ha goda effekter på ångest och på ätstörningar dessutom. Nu verkar det ju inte på dig som du har en ätetörning, men ångesten driver till att äta. Det skadar inte att fråga.