Annorlunda köttfärsröra
Inspiration till dagens middag (och morgondagens matlåda) hittade jag på Tasteline. Jag anpassade det lite för att passa LCHF och det blev riktigt bra!
Till köttfärsröran behöver du:
- 500 g köttfärs
- 2 gula lökar
- 400 g passerade tomater
- 1 dl creme fraiche
- 1 msk dijonsenap
- 1 tsk sambal oelek
- salt och peppar
- smör att steka i
- andra kryddor efter behag
Gör såhär:
- Skala och hacka löken.
- Fräs den i en stekpanna tills den mjuknar. Häll ur pannan medan du steker färsen.
- Stek färs och blanda i valfria kryddor (jag använde mest chili).
- Tillsätt löken, tomaterna och creme fraiche till färsen.
- Rör ned senap och sambal oelek.
- Låt puttra i 15 minuter.
Jag gjorde en paj med röran i, men det går säkert alldeles utmärkt att äta den som den är med något smaskigt tillbehör. Hoppas det smakar!
Hur då paj?

Bokmärkt! 

Låter gott, väldigt likt ettrecept jag lärde mig av en bästis mamma i tonåren
Fabricati diem, pvnc!

#1 Jag gör pajdeg på 2 dl sojamjäl och 100 g smör. Blanda, tryck ut i en form, förgrädda 15 minuter i 200 grader. Bara att lägga ned röra i, grädda igen ca 20 minuter 225 grader. Jättegott!
underbart! men vart får man tag på sojamjöl?

#5 På vilken stormarknad som helst. Kolla i hyllan med torkade bönor och liknande.
Fabricati diem, pvnc!
kanoners

Sojapannkakor är en av varianterna vi har till barnen. Man måste ha en liten stekpanna för de håller inte ihop lika bra. Funkar bra till pajskal också, som Cinnamon skrev, även om skalet blir lite väl smuligt och frasigt i min smak.
Använder du väldigt sällan sojamjöl och det står "varmt" kan de börja smaka unket. Vi har vårt sojamjöl i en burk i kylen och då klarar det sig åtminstone halvårsvis åt gången…
Fabricati diem, pvnc!
Bra tips tack greensis :)