Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3070 ggr
Clover
0

Kolhydratskänslig?

Jag har ätit LCHF i några veckor nu och mår väldigt bra på det - mina magproblem har äntligen försvunnit. Jag behöver inte gå ner i vikt (och dessutom älskar jag mjölkprodukter) så jag äter inte jättestrikt. Nu till saken.

Jag har gjort två avsteg, det första under påsken då jag en dag beslutade mig för att äta frukt och choklad. Det var ingenting jag ångrade förrän nästa dag. Då fick jag nämligen magsmärtor, akut illamående och en förstoppning som varade länge, följd av våldsam diarré. Jag kallsvettades, kunde knappt röra mig och nästan grät av smärta. Jag kopplade det dock inte direkt till kolhydraterna eftersom det kom ett dygn i efterhand. Min mage var öm och känslig i flera dagar efteråt.

Det andra avsteget gjorde jag igår, då jag åt ett par hekto nötter. Då kom precis samma symptom nästan med en gång och jag fick ligga till sängs hela kvällen. Idag mår jag halvkasst men avsevärt bättre än förra gången.

Nu undrar jag om detta har med kolhydraterna att göra? Innan LCHF-tiden hade jag alltid problem med magen, men så åt jag också mängder med gröt, frukt och grönsaker. Jag blir så förbryllad över att chokladreaktionen var fördröjd medan nötreaktionen kom direkt. Kan det vara så att jag har blivit extra kolhydratskänslig?

DaMum
0

Spontant skulle jag vilja säga att det här är kroppens sätt att tala om hur den mår av kolhydrater!

Jag tror att vi alla är kolhydratkänsliga, men vi märker det kanske inte förrän vi tagit bort dem ur kosten.

Detta om något bör väl vara en varningssignal för oss?

Nötter kan ju vara olika "farliga", eftersom en del har hög kh-halt, med andra är snällare. Macadamia, valnöt, paranöt är väl de som är minst olämpliga. Cashew å andra sidan innehåller ju nästan 30 gram kh/100 gram vara, så ett par hg av det blir ju lite mycket. 

Hoppas verkligen du mår bättre snart!  

Kram!

Clover
0

Tack för svaret! Det låter ju helt logiskt. Det som gjorde mig lite konfunderad var att det var uteslutande para och macadamia jag åt… jag tål dem väl helt enkelt inte. Det lär iallafall inte bli svårt att låta bli kolhydraterna i framtiden.

En rolig sak som jag nyligen upptäckt är att jag sjunger bättre. Blir luftvägarna öppnare och mindre slemmiga eller? Glad

greensis
0

#2 För mig blir det i alla fall mindre slem, kan även ha med mängden mejeriprodukter att göra. Kolla även den här tråden Något udda effekt av LCHF kanske?

Fabricati diem, pvnc!

MaMaMade
0

Många som ätit LCHF ett tag vittnar om att de är mindre snoriga o täta i näsan. Se inlägg; "Något udda effekt av LCHF kanske?" av DaMum.

Monsun
0

jag har hört ofta att mjölkprodukter ökar slembildningen.

DaMum
0

#2 Paranötter kan ge viss toxisk effekt om man överäter dem.

Två gånger i livet har jag fått toxisk chock av just dessa nötter. Det är något som kallas aflatoxiner (tror jag, lite osäker) som ger detta.

Vet inte om det var just det som hände dig, men det kan vara värt att vara försiktig i alla fall.

Kram!

felixifokus
0

Låter lite som att du varit ordentligt sjuk i magen. IBS e.d. Nötter är jobbigt för tarmarna om de är inflammerade. Fortsätt låta tarmarna vila lite i några veckor innan du kolhydratar igen, är min tanke.