Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3081 ggr
kalkontupp
0

fråga om struma

En arbetskamrat har fått sköldkörtelproblem. Kan man förebygga att få det genom rätt slags mat?

Wildrat
0

Såvitt jag vet har vetenskapen ingen aning om varför sköldkörteln slutar fungera eller får spatt på vissa. Då är det också svårt att veta om maten påverkar.

Varför undrar du om det går att förebygga? Vilken sorts problem har han, struma är väldigt oexakt, säjer inte så mycket?

krambanan
0

Struma säger ju bara att sköldkörteln är förstorad inget om hur den fungerer.

Jag har själv hypothyreos. Och i mitt fall är jag ganska övertygad om att det är stress som var boven. Mådde lite bättre med Levaxin men inte förrän jag började med lchf för två månader sen har jag börjat må mycket bättre.

sussie
0

Jag hade också hypothyreos men har sedan jag lagt om kosten sakta kunnat sätta ut Levaxinet.

MimLan
0

Samma här, också hypothyreos och har inte känt mig fullt frisk förrän med den här kosten trots den korta tiden, 6 veckor.

affeejit
0

har ngn erfarenhet av kroniskt inflammerad sköldkörtel?
sk "Hashimoto"?

Jag har nyss fått diagnosen och försöker lära mig mer. Har ätit lchf strikt sen juni 2007 och fick stor effekt av levaxin, direkt efter bara några dagar. Har nu fått minska dosen till 25 microg, då jag blev "för pigg" och tappade sömnen…

Vet ngn hur detta hänger ihop?

Jag har ME/CFS (kroniskt trötthetssyndrom) och det hänger ofta ihop med sköldkörtelproblem, enligt den internationella forskningen.

Men jag har inte riktigt förstått hur och varför och hur lchf kan påverka det hela.

knorris
0

Sköldkörteln är det enda organet i vår kropp som behöver Jod. Ofta får vi i oss för lite.

Problem kan förebyggas med hjälp av Jod som finns i tång och alger. Kelpsan = tillskott på hälsokosten.
Har man redan Levaxin insatt ska man inte ta tillskott.

Stress är en av vår tids största sjukdomsorsak.

Wildrat
0

Jag har också Hashimoto och har haft det i ca 6år. Har sköldkörtelproblem i släkten och dessutom en massa andra autoimmuna sjukdomar (allergi, astma osv).

Jag vet inte varför men LCHF verkar fungerar för vissa men inte för andra. Det har tidigare varit en lite diskussion och det var väldigt blandat om kosten påverkat så man slipper Levaxin. En del har inte blivit påverkade alls verkar det som.

Affeejit, du kan PM:a mig om du vill veta mer.

krambanan
0

#6 Fast vi här i västvärlden får väl knappast i oss för lite jod? Jodbristen brukar ju ge en tydlig struma med?

#5 Jag skulle tro att lchf hjälper till att balansera hormonerna och minska inflammationen i sköldkörteln. Men det är bara min egen teori.

#3 Hur mkt Levaxin åt du? Jag hoppas kunna minska iallafall så smånigom. Jag äter 175 mg/dag.

Superbra sida med en mailinglista om sköldkörtelbesvär: thyroid.se

sussie
0

#8 Jag åt 125 / dag och minskade sakta ut dosen efter varje provtagning eftersom jag låg innom "normalvärden".

Lycka till!!

vikingmormor
0

Angående sköldkörtelproblem, så är det inga siffrevärden som säger om man är inställd på rätt dos - det är hur man mår, man ska må bra, ha normal ork och allt ska fungera.

Sussie, se till att fortsätta kontrollera Dina TSH-värden resten av Ditt liv.

sussie
0

Självklart är det hur man når som avgör om man behöver medicinera eller inte, det var ju så jag märkte att min ämnesomsättning förbättrades. Jag mådde inte bra av mitt Levaxin, snabb hjärtfrekvens bl a. Blir så där förfärligt frusen igen som jag var innan medicineringen så förstår jag nog vart det barkar hän.