Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3177 ggr
Ylva-Li
0

Lite rädd..

jag blir lite rädd. Namnet Atkins skrämmer livet av mig, de har ju pratat så mycket ont om honom. Och så älskar jag ju pasta, nudlar osv.. Bah. Och jag har 40kg lite drygt att gå ner. :-(
Och mitt andra problem är väl vad att dricka. Här i Tyskland smakar vårt vatten uschfyochblä..  Vissa dagar är det drickbart dock. Så man måste i princip blanda till det för att det ska gå att dricka. Vi köpte en sodastream för några månader sen och kan sen dess inte alls dricka vanlig läsk, på tok för sött! (Kan bara dricka vanlig cola, men av fanta etc.. jag kreverar av söthet.) Det är ju inte riktigt socker, utan nåt artificiellt.. så jag vet inte vad LFCH säger om sånt?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

kaisakavat
0

Hej!

Inte ska du vara rädd för Atkins, en mkt förståndig mänska när det gäller hur vi bör äta.

Socker är inget för LCHFare. Sötningsmedel finns det olika uppfattningar om - vissa tycker det är OK, andra inte.

Läs gärna LCHF foldern som finns att klicka in sig på på startsidan här. Där står all mat som ingår i LCHF-dieten och vad man bör undvika. Sedan finns det förstås olika variationer, lika många som vi är "anhängare"… Skrattande 

Läs runt här och begrunda. Och - Låt dig inte skrämmas som sagt. LCHF är en bra väg till bättre hälsa.

greensis
0

Lchf säger egentligen ingenting om sötningsmedel - det står inte i någons definition.

Däremot är det många som undviker artificiella sötningsmedel av principskäl, många som undviker det för att sötman triggar igång sötningsmedel och en del som använder det.

Atkins och lchf är beläktade kosthållningar, men absolut inte identiska. Båda försöker minska mängden kolhydrater. Atkins är mer fettsnål och höga doser protein. Lchf är generösa med protein men föredrar att ersätta kolhydraterna med fett.

Suget efter pasta/bröd/potatis/sötsager brukar ge med sig efter ett par veckor (mer eller mindre).

Fabricati diem, pvnc!

Ylva-Li
0

Anledningen idag till att vi äter mycket pasta är ju för att det är billigt. Kött och kyckling är förbannat dyrt tyvärr.. Kyckling har vi dessutom ett underskott på idag så det är svinigt dyrt.. Inte lätt när för några år sedan, fick någon sjukdom bland kycklingarna så de var tvugna att ta bort en stor del av uppfödningarna runt om i landet, och att få upp beståndet så att det räcker till xxmiljoner människor är ju inte så lätt.. :s
Ska läsa lite till dock. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

greensis
0

Kål (i olika inkarnationer) och lök brukar vara billig mat. Mmm, Tyskland, surkålens förlovade land.. Ägg brukar likaså vara billigt.

Fabricati diem, pvnc!

ebet
0

Det blir inte dyrare egentligen, man äter samma mängd kött som förut, men man skippar pastan. Likaså ät pålägget, lämna mackan. Däremot sätt till smör. Blir mycket längre mätt, och dessutom minskar vikten, sötsuget försvinner, och man blir av med en hel del sjukdomar.

Inget att vara rädd för. Lycka till att botanisera bland all kunskap och erfarenhet

Ylva-Li
0

#4 Oja, surkål.. och rödkål! Mums! Och korv i alla dess otaliga former. Dessvärre stoppar de mjölk i det mesta och jag är laktosintollerant..
Ägg är rätt ok, ca 14kr för egologiska 12-pack. Vi äter redan mycket ägg, så det är ok. :) Tycker om ägg. Omelett är ju vansinnigt gott! Hittade rätt billig kokt skinka för 11kr/200g.
Problemet är väl de gånger vi gör wook.. antingen har vi nudlar eller ris. Båda går ju bort. Och det är en bra utdrygare, eftersom vi brukar ha liiite kött i. Eller när sambon kommer hem från jobbet (han jobbar kväll 2 gånger i veckan) och vi äter pasta med pesto.. Utan pastan blir det ju bara peston kvar.. :(
Nåja. Ska läsa lite till och se vad man kan göra.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Oh oh! Nåt som jag kom som är jättegott, är att ugnssteka morötter och vitlök och äta det till kött eller liknande. Och vill sambon så kan jag ju bara lägga till lite potatis på en ena sidan! :D

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

greensis
0

#6 Pastaalternativ är tex haricot verts eller squash hyvlad med potatisskalare på längsen. Då får man klargrön "spagetti." Är man mer kolhydrattillåtande kan man hyvla och lättkoka morötter på samma sätt.

Smular man och lättkokar blomkål får man "ris." Blomkål mosad med smör blir bra potatismosersättning. Min man gör paella på finstrimlad, snabbkokt vitkål. Någon hade provat rotmos på hälften kålrot-hälften vikål, kokat mjukt och mixat med smör.

När vi gör wok drygar vi ut med billiga & färggranna grönsaker (broccoli, rödlök, haricot verts, tex). Då behövs inte nudlarna till.

Fabricati diem, pvnc!

Ylva-Li
0

Hm så sant, Och jag tycker ju om grönsaker. Och vill sambon så kan ju jag ta mer av grönsakerna och han tillsätter lite nudlar. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

ebet
0

Laktosintoleransen kan försvinna eller minska när man inte äter kolhydrater. Det gjorde det för mig

Ylva-Li
0

Hm, jag skulle inte räkna med det. Visst vore det skönt dock. Hade ett par år tills i höstas ungefär, då jag kunde äta laktos utan problem. Sen slog det tillbaka tyvärr. Har haft det sen jag var liten liten. Så inget som växte bort dessvärre. Men visst, om det blir lindrigare så vore det jätteskönt. Men idag tål jag inte mycket.. Men som tur är så har Tyskland bra med laktosfria varor iaf. -L-produkter, med grädde, creme fraiche (eller deras variant, schmand) osv. :) Så jag har inga jätteproblem att äta laktosfritt egentligen, mest endel varor som korv på burk som ställer till det, och endel skivade korvar. Men det gäller att leta förstås.
Är dessutom allergisk mot nötkött.. Konstig allergi kanske men jag blir jättedålig när jag äter det och får sitta på toa jättelänge. Magen gör hur ont som helst.. Tog ett tag innan jag förstod att det det var nötköttet som ställer till det. Men jag har en riktigt dålig mage, så dietisten min förklarade att den reagerar mot kött som är mer svårsmält, vilket nötkött är.

Men som sagt, skulle båda minska lite, så vore det jätteskönt. Men inget jag tänker räkna med. :) Men jättekul att det försvann för dig! :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

ebet
0

Jag har alltid varit laktosintolerant. Tom hade stora problem med låglaktos varor, det där enzymet fungerade dåligt på mig.

Men laktosintolerans kan vara sekundär tydligen. Jag har inte testat gränserna, men gräddsås, osv inga problem längre. Det är många andra som haft samma erfarenhet.

Visst, det kanske inte alls blir så för dig, men det kan bli lite bättre.

Ylva-Li
0

Hah, låter ruggigt skönt. :) Kan inte mer än att hoppas att det kan funka för mig med.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||