Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1581 ggr
FrankN
0

Skolmaten

Har gjort ett litet förslag till flygblad om skolmaten som jag lagt ut på min hemsida http://www.livlinan.eu under rubriken "Kampanjer"

Lånade en hel del från Johanna Söderlunds utmärkta öppna brev i frågan.

Förslag till förbättringar mottages tacksamt!

DaMum
0

Jättebra FrankN!

Det här ska jag lämna till min dotters skolpersonal, så får de vidarebefordra det till skolmåltidspersonalen!

Dessbättre är min dotters lärare rätt positiva till den kost vi äter, och förhoppningsvis kan detta leda till åtgärder åt rätt håll.

Kram!

Wildrat
0

Ser jättebra ut. Det enda jag kan se är att det fattas ett mellanslag i den här meningen:

När barnens kroppar byggs med undermåligt fett och

proteinblir de sjuka:

FrankN
0

Tack Wildrat och tack DaMum!

FrankN
0

Jag har gjort en del förändringar av flygbladet på den sista sidan.

Synpunkter?

Frualbertsson
0

Det där ser bra ut. Själv lagar jag mat i Varbergs kommun åt ca 1200 barn. Jag skulle gärna se att vi fick in detta tänket i kommunen. Men det ligger ju så mycket bakom som inte vi i köken kan göra något åt, som avtal om vad vi får köpa tex.

Något positivt i denna kommunen är dock att vi alltid använder fetmjölk i matlagningen, fet Creme Fraiche, fet grädde och bregott. Barnen får på de skolor jag känner till bregott men jag tror att de dricker mellanmjölk, kanske att de har standardmjölk som val.

Vi får EU-bidrag på all mjölk som vi köper och mer pengar ju fetare det är, så det är ju ett steg i rätt riktning.

FrankN
0

Jag tyckte jag såg någonstans, att man är ute efter att ändra bidragen, så att lättmjölken ska få mest bidrag framöver.

Någon som hört något om detta?

Karin20
0

Mycket bra och informativt flygblad. Har inte längre några barn i skolåldern, men denna information är kanon för kommande generationer.

//Karin

[cat_allis]
0

Bra initiativ, men det jag saknar om jag skulle kunna komma med det där flygbladet till min förskolechef är hänvisning till forskning/studier osv som visar att det är rätt mat för barnen.
Tror tyvärr inte länken till dr. Dahlkvist räcker till även om där finns mycket matnyttigt!

På min förskola har köksan på direktiv från "överköksan" i stadsdelen nyligen bytt ut Bregottet mot Lätta (!!!??)
Hon säger att hon är medveten om att Lätta är skit, men att det är de nya direktiven som gäller i förskoleköken i vår stadsdel - helsjukt.

Pasta och ris som serveras på förskolan är åtminstone av fullkornsvarianten efter insats från mig och en annan kollega för några år sen. Vi serverar inga krämer/saftsoppor och dylikt till mellanmål längre.
Köksan vill köpa ekologiska varor men det får hon inte för det kostar för mycket och kommunen har inte upphandlat företagen som erbjuder det.. typ..

Det är så trist.
Vi har ett barn där föräldern önskar att barnet ej ska äta tillsatser typ glutamat och liknande.. och jag tror köksan gör så gott hon kan, men med begränsad tillgång till valfrihet i vad hon får handla så..

kickelina66
0

Mycket bra. den ska jag skriva ut och lämna till skolan. Vi måste få en förändring på vår skola då det gäller mellanmålen.

Fnyfniken
0

cat_allis jag tror att rekommendationerna om lättmargarin är just rekommendationer och behöver inte följas. Dock kanske det kräver diskussion att gå emot. Sen står det i  SLVs egen informationsbroschyr att barn inte ska äta påläggsfett med mindre än 70% fett. Du kan få broschyren som PDF från mig om du vill. Men frågan är hur motiverad underköksan är. Kanske börja ge henne foldern och se om det sår ett frö.

[cat_allis]
0

Fnyfniken - köksan hos oss är klart motiverad, men under "hot" från förskolechef och "överköksa" (vet inte vad hon kallas egentligen - ansvarig för maten i stadsdelen typ..)

Tar gärna emot den broschyren - tror vår köksa gärna vill ha kött på benen att kunna argumentera med!

Fnyfniken
0

Jag ska leta efter den.

Fnyfniken
0

http://www.slv.se/…bra_mat_i_forskolan_2007.pdf

Här är den. 70% står på sidan 17.

Ska försöka hitta mer…

[cat_allis]
0

Fnyfniknen!

Tack för länken.. tror dock att hon redan har den där. De är rätt ofta på utbildningar och möten köksorna.
Senast hade de faktiskt smakat av fonder utan otäcka tillsatser, och även fått smaka ren glutamat tror jag. Hon sa att fonden utan glutamat var mycket godare än den med glutamat tillsatt.

I foldern står också att jag som förskollärare bör äta samma mat som barnen för annars kan jag skada dem. Flört
Jag har egen matlåda som barnen är lika nyfikna på varje dag.
De som vill får smaka av min mat - ser det som ett sätt att vidga deras vyer!

Ska tillägga - vi är två kollegor som äter/ätit antingen lowcarb eller GI under flera år som jobbar ihop. Och vi är envisa tanter som tjatat och gnatat om innehållet i barnens mat - så mycket har blivit bättre.. sen kommer såna här konstiga saker som att margarin köps in…
Gissar snarast på ekonomiska skäl då hon alltid får skäll för att hon överskrider budget..

Wildrat
0

Det känns lite konstigt att samtidigt som det kommer en undersökning att barn som äter mycket (mättat) fett är smalare än barn som äter magert så kommer SLV med en undersökning och rekommendationer om tvärtom. Experiment i stor skala eller nån slags konspiration?

Om man kan få bidrag för att köpa fet mjölk och smör kan det ju inte bli dyrare heller för kommuner och skolor…

Fnyfniken
0

Visst är det konstigt, Wildrat, men SLV är väldigt selektiva i de undersökningar som de baserar någonting på. Dvs det som inte är i linje med vad de redan "vet" går bort. Så som de har trissat upp hur skadligt mättat fett är borde vi smörätare inte ha överlevt till fertil ålder för att fortplanta oss. Märkligt att vi finns kvar.

MaMaMade
0

Såhär står det på Umeå kommuns hemsidan ang skolmaten:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15710&epslanguage=SV

Har mailat menyrådet o ska skicka vidare till alla berörda.

sollis
0

Tack för länkarna .De är sparade  bland favoriterna.Glad

Har för tillfället ett vik. som kostsamordnare inom kommunens skolor.

Vi serverar Bregott, använder St.mjölk, grädde creme fraich till matlagning ,men serverar mellanmjölk al. vatten till lunchen .

Jag sitter just nu med EU-bidrag för skolmjölk ,har ej fått någon info om att det ska höjas för lättmjölken .Men däremot ryktas det om att den ska tas bort helt och hållet ,någon mer som hört det ??Fundersam

molana
0

Puttar.Någon frågade om FrankN.Skrattande

MaMaMade
0

Fråga syrran igår för att få verifierat att de serverar Bregott till mackorna o mellanmjölk på FSK där Mellis går o så var det. Hon visste dock inte hur det är i skolmatsalen. Ser fram emot att få höra ifrån kommunen.

MaMaMade
0

Har inte hört ngt från vår hemkommun än men har nyss skickat iväg ett förhoppningsvis (!) tändande mejl. Orkade inte dra igång hela artilleriet utan frågade bara vem jag skulle tala med ang vår dotters skolstart då vi vill att hon ska dricka minst mellanmjölk o äta smör el Bregott på sina smörgåsar. Ska bli intressant o se om kommunens kostekonom nappar.

Finns det några tjusiga studier, helst på utländska som ser maffiga ut, som jag kan sticka under näsan på dem om det blir diskussioner? (Är inte så bra på att diskutera själv…) Det brukar imponera mer än en i deras ögon fjoskig, gammal o oinformerad mamma.

Vi talade om skolmaten här hemma i afton o Sonen berättade att de har tagit bort allt som ungarna gillar o att nästan ingen äter ordentligt. De vräker istället i sig mackor när de kommer hem. Det märks här hemma också, Sonen har iofs alltid gillat limpa m ost men nu går det dubbelt så mkt som för ngt år sedan.

FrankN
0

Med anledning av Livsmedelsverkets nyhetsbrev om mitt upprop mot den dåliga skolmaten, skrev jag följande på Annikas blogg.

"Det var ju trevligt att mitt upprop väckt denna uppmärksamhet!
Jag satt på tåget igår, på väg till ett föredrag i Göteborg, och därför har jag inte kunnat kommentera det hela förrän nu.

Att Livsmedelsverket har känt sig föranledda att anlägga moteld, är ett tecken på att uppropet träffar en öm punkt.

Det är det också ett tecken på att det rör sig bland föräldrarna och att ett föräldrauppror är på gång mot den långsamma förgiftning, som myndigheterna utsätter barnen för.

Vi bör göra allt vi kan för att skjuta på detta uppror. Skriv ut upprpopet och placera ut det på lämpliga ställen. Lämna det till personal på skolor och daghem, "glöm" exemplar på bibliotek och i väntrum, ta med på föräldramöten o.s.v. Använd gärna texten i uppropet som underlag för insändare i lokalpressen.

När ni blir några stycken på en ort med gemensamt intresse av en förändring, kan ni gå samman och bilda en grupp som driver kampanjen lokalt.

Mejla till Annika eller mig och berätta hur det går och gör inlägg på bloggen för att tipsa andra. Tillsammans kan vi välta detta berg av margarinkramare som befolkar våra myndigheter och rädda våra barns hjärnor!"

Här på KiF har vi ju extra stora möjligheter att göra något av detta. Låt oss gå till verket!

[Karro]
0

Just idag verkar det ha skett något stort, nästan alla tidningar har ju Annika och brevet på tapeten!

Elaine1
0

Jag gick in på kommunens hemsida och använde mig av deras möjlighet att få ha sypunkter.

Även om min röst är liten så är den mer än ingenting, och om fler gör lika som jag så vore det bra. Tänk att "bomba" deras mail med våra åsikter, då kanske de fattar att vi tycker att detta är viktigt och tillsammans är vi starkare.

Min kommun är Sundsvall, och jag tror att säkert alla andra kommuner också har en sån "tycktilltjänst".

FrankN
0
FrankN
0

Mer än 30 000 personer har under dagen röstat om fetterna på Aftonbladets sida
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2170463.ab

Nära 90 % vill ha fet mjölk och smör istället för lättmjölk och margarin.
Jag tror SLV och dietistförbundet seglar i motvind!

[Karro]
0

Glad

Uttelille
0

Hoppas verkligen de gör något med skolmaten!

Ända sedan jag var liten hatade jag när det bara serverades pannkakor och sylt till lunch! Jag menar, hur bra kan det vara egentligen! Man blev ju hungrig efter 5 minuter!

Husmors svar på varför de hade det var:
-Alla tycker ju det är så gott…

Nä, det behövs en förändring på många skolor!

CoffeLover
0

Bra jobbat Frank! Min sambo berättar skräckhistorier varje dag från dagisvärden. Hoppas det blir annorlunda snart.

Margareta
0

Nu är det 41000 och 90% är för …

Även om vi slår ihop läsarna av Annikas blogg med oss dagliga läsare på KiF så når vi inte mer än 10-20% av de siffrorna.

Numer pensionär i Nynäshamn

Tombola
0

Det intresanta är att 10% respektive 90% har gällt sedan starten.

Utmärkt!

Tombola
0

Jag börjar undra om inte SLV och de andra giftkemisterna snart får skaffa sig ett annat folk att kränga sina gifter på,,,,

Nu måste vi se till att frågan om maten kommer upp i nästa val!

Karin20
0

Är denna folder verkligen utskickad "centralt ifrån" till alla skolor, dagis och förskolor? Visst är väl det oroliga och kloka föräldrar som tagit med den till sina barns verksamheter?

//Karin

FrankN
0

Det är bara Dietistförbundet, SLV och Socialsttyrelsen som påstår att den är utskickad. Jag önskar det vore så väl!

Det skulle kosta oerhörda summor. Den sprids förhoppningsvis via LCHF-are runt om i landet.

Socialstyrelsens generaldirektör gick för ett par dagar sedan ut och gjorde Annika ansvarig för innehållet, vilket ju är ren lögn, även om hon naturligtvis stöder den. De vill med alla medel försöka komma åt henne, men omröstningen på Aftonbladet visar att de är illa ute!

Jag har en del nya kommentarer kring ärendet på min hemsida under "Kampanjer" och Bosse Zackrisson skriver om det idag på sin blogg.

Det vore inte fel om Socialstyrelsen fick en del mail om sitt lögnaktiga beteende. :-D