fettsugning och fettceller
En granne har fettsugit låren. Hon säger att hon aldrig mer kan bli fet om låren. Nu ska hon göra ny fettsugning på magen. Hennes mamma gjorde fettsugning under magen men nu har hon istället bildat fett ovanför naveln. Hur ligger det till med cellerna eftersom hon påstår att det inte kan bli nya fettceller. Någon som vet??

Man kan ha kvar lika många fettceller efter en viktnedgång men dom har blivit "platta"
Tyvärr är det även så att om man har många fettceller så går man lättare upp i vikt.
Håller man sin nya låga vikt under några år så kommer andelen fettceller att minska och man går inte längre lika lätt upp i vikt
Visst är det också så att fettceller delar på sig om kroppen ökar i vikt så på sikt kommer nya celler att bildas även på den fettsugne.
Fettsugning är ju dessutom en helt kosmetisk historia.
Det farliga bukfettet som ligger runt och i organen blir kvar även efter ingreppet..

Nu är jag ingen expert på fettsugning, men jag gissar att risken är stor att man snabbt lägger på sig de få kilon man suger ut. Fast på andra ställen mest då… med lite risk att det ser osymmetriskt och konstigt ut.
De får ju inte bort allt fettet så de celler som blir kvar måste ju kunna svälla. Då finns risk att man ser ut som en tvättbräda… Eller så blir man fet på de andra ställen fett lägger sig. Tänk er synen, jätteplatt mage och feta armar och ben… Det är ju inte som om kroppen slutar fungera bara för att man tagit bort lite.
En väninna till mig bekostade själv en fettsugning av magen för några år sedan.
Hon fick bort 7 kg och magen har hållit sig ganska platt sedan dess. Hon fick också veta att fettcellerna inte kan komma tillbaka just på det "sugna" området.
Men! Hon höll på att stryka med på kuppen! Det blev blodförgiftning (kliniken hon gjorde ingreppet på är privat och eftersom hon bekostade hela kalaset själv, kunde hon heller inte åberopa några sjukförsäkringslagar). Hon fick ligga på infektionskliniken HS i ett halvår.
Som ett minne har hon ett litet hål strax under naveln. När infektionen var som värst, rann det var ut ur hålet…
Konstigt nog säger hon att det var det värt.
Förra hösten genomgick hon också en gastric by-pass. Hon säger sig ha tjänat 20 år på den operationen. Men jag undrar jag… Hon är 60 år, men ser ut som 97. Efter by pass-operationen har hon förvisso gått ner rejält i vikt, men åldrats.
Och hon har fått framfall och blivit laktosintolerant på kuppen.
Näe, hellre är jag trind och fet resten av mitt liv, men FRISK från insidan!
Kram!