Vilket eko-äggsmärke?
Ja som det står i rubriken, vilket märke på era ekologiska ägg som ni föredrar och varför?
Jag köper de billigaste, eller försöker iaf. Mitt andra kriterium är att de inte ska vara större än medium, större får så tunna skal. Sen får de gärna vara lokalt producerade.
Är ny på ekologiska ägg så jag kan inga märken direkt men Änglamarks ägg strl large har väldigt sköra skal…
Jag köper på Willys eller Ica . De är billigare än Konsum. Om det är skillnad i kvalitet vet jag inte. Köpte Omega3 ägg igår, de ekologiska var slut.
En undran dock. Hur vet man säkert att äggen är ekologiska???
Jag köper dom av märkte änglamark som finns på coop, för det är oftast där jag handlar, och det är dom enda ekologiska dom har. Jag tycker dom är utmärkta, och har inte stött på några problem med dom någon gång. Jag tar oftast dom av storlek large.
#2, Håll dig till dom som är kravmärkta, då vet man att dom är bra. Termen ekologiskt kan användas lite hur som helst, men termen krav är strikt kontrollerat.
En liten fundering: Stora ägg kommer från "gamla" hönor, gamla hönor ger tunna äggskal om de inte får kalktillskott - men hur kan äggen kallas ekologiska om hönorna inte får något så rimligt som kalktillskott, utan måste kalka ur sina skelett
?
Någon som vet något om hur det går till med kalktillskottet i fodret för ekologiska höns?

Jag brukar köpa Änglamarks, för att de är de enda som finns i mina närmaste butiker. Häromdan köpte jag dock Svenska Lantägg när jag var på "utflykt". De verkar bra, men jag har faktiskt inte märkt någon skillnad…
Kalktillskott vet jag inget om, men varför säljer de stora ägg i 12 pack o mellan i 6 pack?

Jag har hört att man kan kolla på siffrorna vilken typ av ägg det är.
Ekologiska ska ha en nolla i början.
Stämplen på ägget alltså.

Köper mest Änglamark för att vi för det mesta storhandlar på CoopForum. Handlar vi på Ica och behöver ägg köper vi deras eko-ägg (som jag inte minns vad de heter)
Fabricati diem, pvnc!

Vi köper Änglamarks stora ägg, eller "lokalproducerade" extra stora krav-ägg. Det blir allt oftare de kravmärkta XL-äggen, eftersom "vårat" coop tyvärr har ganska kort hållbarhet på änglamarksäggen de har framme.
Jag har inte märkt att större ägg har skörare skal - XL-äggen kan vara rätt svåra att ta sig in i…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jag köper de ekologiska ägg jag får tag på. Jag har den senaste tiden varit tvungen att åka runt till flera butiker för att få tag på några över huvud taget?!? Nu har jag bunkrat inför påsken med Änglamarks ekoägg. (10 stora kartonger)

Har den goda turen att ha rimligt avstånd till en äggproducent med KRAV-stämpel. Hönorna får gå ute på sommaren när risken för fågelinfluensa är över och innan dess kan de gå ut på en sandad "veranda". De bygger ut till dubbelt så stor besättning nu så det verkar gå bra med ekologiska ägg.
Nackdelen med att köpa närproducerat är att äggen är så pinfärska att de är svåra att skala. Jag brukar köpa en månadsförbrukning i taget (ca 150 ägg) så i slutet av äggen går det bra att skala. Det är ganska stor skillnad på dessa ägg och "vanliga", godare och mycket gulare gula och ofta är det två gulor i äggen, särskilt i de lite större eller mer avlånga.
Synd att man inte borde nära någon ekologisk gårdshandel ute på landet.
#4, Reglerna för kravdjur är i alla fall är att dom inte ska få några tillskott och medicin i förebyggande syfte, utan bara om djuren blir sjuka. Detta tycker jag i allmänhet är en bra regel, bättre med naturlig kost som ger vad djuren behöver än t.ex. spannmål och massa tillskott på det. Dom måste matas med ekologiskt foder, och det ska väl vara rätt näringsrikt får man hoppas.
Själv köper jag som sagt oftast stora ägg, och jag har aldrig stött på att skalen är tunna. Äggen du köper kanske är levererad från en viss gård där det är så, men jag tror inte det är så på dom flesta platserna.
#4: Kalk är inte tillskott eller medicin för en höna, lika lite som saltstenen för en häst - det är en livsnödvändighet. Under ett vanligt batterihönsliv ges inte extra kalk, utan det som finns i hönans lårben och naturligt i fodret antas räcka. När hönan är 50 veckor har hon inget kalk kvar och lägger ägg utan skal. Då slaktas hon och blir till biologiskt riskavfall.
Om en sådan höna för kalk börjar hon producera äggskal igen. Jag har några batterihöns som är cirka 20 månader nu. De lägger jättestora ägg, som inte ens går ned i frukostäggkartonger.

#12 Vad är batterihöns? Har aldrig hört 
Fair Winds and Following Seas!
Jag köper de ekologiska som finns i affären när jag är där. Jag handlar både på Coop, ICAMaxi eller City-Cross. Ofta är de ekologiska slut.
De ekologiska jag köper kommer fr Alsbo ägg i Krylbo. De kostar 2 kr mindre/6pack på lilla Tempo som ligger nästgårds - jämfört med samma märke på stora COOP ett par km bort!
Det brukar stå i locket på kartongen vad sifferbeteckningen på ägget betyder.
Enl Alsbo så: Har storleken betydelse? Ja, det har ingenting med smak eller kvalitet att göra. Däremot bör du hålla lite försiktigare i de större äggen. Alla äggskal är nämligen uppbyggda av lika mycket kalcium oberoende av storlek. Det betyder att de större äggen är något tunnare än de mindre.

Jag köper ekologiska Haningeägg, så lokalproducerat det kan bli om man bor i Stockholm!
Bara sju procent av alla ägg som säljs i Sverige är ekologiska. Men det kanske blir ändring på det nu.
Överlägset bäst i test, säger Viktklubbs Shirin Rågby Djavidi som provsmakat ägg inför påskhelgen.
Mindre imponerad är hon av de vanliga lantäggen, som får det mindre smickrande omdömet "äcklig eftersmak".
Ägg som är berikade med Omega-3 är också testade. De kommer från frigående höns som äter foder med tillskott av fiskolja.
– Men skillnaden näringsmässigt mot vanliga ägg är inte så stor, förutom att halten av Omega-3 är högre, säger dietist Josefine Jonasson.
Påsken är en av årets största mathelger och efterfrågan på ekologiskt är större än någonsin. Men bristen på varor hämmar handeln. Till påskhandeln har det varit brist på ekologiska ägg och kravmärkt lamm.
”En enorm efterfrågan”, ”högt tryck”, ”drag i efterfrågan” och ”ett sug efter kunskap”. Budskapet från både de stora livsmedelsaktörerna och fri stående butiker är tydligt när SvD Näringsliv pejlar intresset för ekologisk mat och närproducerat påsken 2008. Alla är också överrens om att det inte är någon övergående trend, men samtidigt kvarstår utbudsproblemet. Lagom till påsk har det varit brist både på ekologiska ägg och kravmärkt lamm, två av påskmenyernas viktigaste ingredienser.
–Vi skulle kunna sälja mer, men vi kan inte ta de initiativ vi vill för det saknas produkter, säger Mikael Robertsson, miljöchef på Coop.
#16: Det låter ytterst märkligt! Mina gamla begagnade hönor lade ägg helt utan skal när de kom (alltså bara ägghinnan), men när de fick kalk blev det skal. Sedan kunde det bli allt från pappertunna skal, som sprack när man tog i dem, till rejäla tjocka skal som man fick bryta sig in i, beroende på hur mycket kalk de hunnit peta i sig. Det märktes direkt när kalktråget blivit tomt! Så jag tror inte på att varje skal innehåller lika mycket kalcium.

I helgen köpte jag ägg på en kravgård nära där min mamma bor, de har ett jättegulligt system där man får ta ägg själv och lägga pengar i en burk. Jag trodde äggen skulle vara helt slut när jag var där på påskdagen, men det fanns gott om ägg kvar. Och goda var de!
Men kanske lite tunna skal. Funderade nästan på att kontakta bonden och säga att äggen var goda men får hönsen tillräckligt med kalk…?
Till vardags köper jag det som bjuds i min affär.
#10 Är det därför äggen är så omöjlig-skalade?! Sen jag fick jobb igen och kunde unna mig KRAV-märkt, har jag köpt sådana ägg. Men de är stört omöjliga att skala utan att äggvitan far med. Äggen jag köpte i billiga storpack innan var så lättskalade så.
Okej, jag skall se om jag kan tänka positivt när jag skalar äggj-vlarna nästa gång. :-)
#22: Färska ägg är svårare att skala än mindre färska, ägg från unga höns är svårare att skala än dem från gamla. Låt äggen ligga till sig en vecka eller två, de håller gott och väl en månad eller fem veckor i kylen efter värpdatum.
#23 Jag kanske skall skippa att ha dem i kylen, låta dem ligga ute i köket istället? Det borde ju få dem att åldras snabbare.
#22, Som gronstedt säger, dom är för färska, låt dom ligga någon vecka så blir dom bra. Rumstemperatur går alldeles utmärkt för äggen, i alla fall som LCHFare, för då hinner dom ta slut långt innan dom blir dåliga. 
Det finns många länder där folk skulle tycka att vi var konstiga om vi sa att vi hade våra ägg i kylskåpet.
Annars gäller det bara att hitta rätt teknik när man skalar dom. Tekniken är att knacka ägget i bordet tills det är lagom stora sprickor över hela ägget, sedan kör man in fingret under äggskalet och rycket loss en bit i taget. Jag lärde mig den här tekniken för ett par månader sen. Tog ett par gångers övningar, och under dom övningarna gick en del ägg sönder (dom smakade gott ändå
), men numera skalar jag färska ägg snabbt utan att vitan fastnar.
#25 Perfekt! Nu har jag ju en ersättning för mina numera tomma fruktskålar. :-)

Jag håller på att utveckla en strategi för att skala färska ägg som går ut på att man först bara tar bort själva skalet och låter hinnan vara kvar, sen går det lättare att dra bort hinnan utan att vitan följer med.
#24, låt inte äggen ligga framme! Enligt gården där jag köper äggen håller de upp till 4 månader i kylskåp men endast 4 dagar i rumstemperatur. Fast de´är klart, äter du upp dem på några dagar så kanske det går bra att ha dem i den fd fruktkorgen. En annan variant är annars att köpa väldigt många ägg, äta omelett och äggmjölk i början och kokta i slutet. Själv tycker jag inte det gör så mycket om en del av vitan går bort med skalet, det är väl ändå gulan som är det mest värdefulla….
#28 Det sa han bara för att få sälja fler ägg när du kastat de du trodde var dåliga. Ägg jag köpt i affär klarade sig perfekt i rumstemperatur i ett par veckor och farmor o farfar förvarar sina ägg i skafferiet utan problem. I kylskåp däremot kan de hålla upp mot 6 månader. Dåliga ägg känner man på lukten när man knäcker dem, de luktar fruktansvärt.
Jag köper kravmärkta ägg från Stjärnägg, eftersom de alltid finns på de matbutiker som jag brukar handla hos.
Ibland köper jag också ägg styckesvis från en ekologisk butik i Göteborg som heter Fram, eftersom jag tycker att det är roligt att stödja en mindre verksamhet och eftersom jag gillar Fram. I Göteborg finns även en större ekologisk butik som heter Ekostore, men det ligger lite avigt till för mig.
Jag har alltid mina ägg i rumstemperatur, men äter upp dem fort.
#28, 4 dagar? Låter väldigt lite, dom håller väl minst en vecka i alla fall. Antagligen två utan problem. Förresten, 4 dagar varar inte ett paket ägg om man äter LCHF. 
#30, Var i göteborg ligger Fram respektive Ekostore? Låter som interessanta affärer. Du råkar inte veta vad närmaste busshållplats heter?
#32 Fram ligger på Nordenskiöldsgatan 18, mittemot ett Hemköp och tvärgata till Linnégatan. Närmsta hållplatsen är Linnéplatsen eller Olivedalsgatan. Det är en lite mindre butik med jättetrevlig personal, ganska inriktad på grönt och kryddor, men har också ett mindre sortiment av annat och brukar gärna ta in stora leveranser till en om man beställer innan. Har sett att folk beställer stora säckar och jättekartonger med specialleveranser. Klicka dig vidare till varor på hemsidan så ser du hela sortimentet.[
Ekostore](http://www.ekostore.se "http://www.ekostore.se") ligger på Ekelundsgatan 4. Närmsta hållplats är Domkyrkan. Deras chark är större och de har mer av mjölkprodukter, kokosfett, ost och så. Det är en ganska nyöppnad butik, så folk verkar inte riktigt ha hittat dit ännu. Personalen lyssnar rätt mycket på vad man säger, så man kan gärna be dem ta in särskilda varor om man vill det.
#33, okej, tack för informationen. 
Ska åka ner och kolla båda vid tillfälle.
Jag tycker att det går bra att skala färska ägg om man låter dem stå framme så länge att de har rumstemp. när man kokar dem.
Det blir kortare koktid åxå.