4-års kontroll av sonen
Och på frågan om vad hans älsklingsrätt är svarade han "kött och ost"…barnsköterskan tittade på honom och frågade igen…av alla maträtter som finns vad är godast…"kött och ost" sade han igen…jaha…vad dricker du till maten helst då…"röd mjölk"…jaha…inget annat då…och tillslut frågade hon i klartext om han inte gillade pizza, hamburgare, läsk och godis…jo…"mörk choklad" svarade han. Jag fick en känsla av att de gör en koll hos barnen vilken mat det äts hemma för att därefter säga åt förädrarna vilka fel de gör. Efteråt när jag satt själv med barnsköterskan sade hon att det ju var lite ovanliga svar på frågan om älsklingsmaten och drycken. Jag sade att vi äter enligt Annika Dalqvists kostråd och hon såg ut som ett frågetecken men lådsades att hon förstod och sa jahaja…
Oh, I just love that! "Vi äter enligt Annika Dahlqvists kostråd". Underbart och äntligen. Nu kan vi faktiskt slänga ur oss det, just precis sådär! Lite namedropping och om den som lyssnar inte vet vem vi talar om så… ta reda på det då! Trallalaaa! I like!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Önskar att mina ungar kunde säga så…men Minstan äter allt, inklusive pizza o godis förutom LCHF-käk. (Dålig på kött men det är för att hon är dålig på att tugga det.) Mellis är sockergris o där håller *vi* in godsakerna. Sonen är för stor men där har vi kommit överens om "godislöfte".
Ja…det gick supertrögt första månaden sedan kostomlägget…speciellt då sonen alltid har varit en riktig kolhydratjägare och inte ätit speciellt bra alls av "riktig" mat…mest pannkakor, blodpudding, risgrynsgröt mm…och vi har liksom kännt att …ja, ja…han äter ju något i allafall…Men som sagt…vi ville testa denna kost även på barnen så skam den som ger sig…lite pasta, ris, potatis har de erbjudits ihop med lchf-maten, men har de inte varit så hungriga så har vi sagt att de gärna får lämna detta, att det är viktigast att de äter upp det andra (lchf-ingridienserna). Sakta med säkert har barnens matlust växt fram och nu kansonen tom säga att han är hungrig på kött…eller i stället för mackan säger han att han vill ha en ostrulle med smör. Och glassmaskinen går varm efter middagen på fin glass gjord på grädde, äggulor och någon nypa vaniljsockser, hallon eller mörk choklad. Riktigt häftigt att de har blivit mer intresserade av att äta och vi tycker verkligen att det märks på humöret också. Lugnare samtidigt som han är piggare, lättare för att focusera och koncentrera sig.
Tror att det skulle vara lättare här om vi inte hade vår tonårstrulige son, töserna ser ju vad han tar för sig o hör vad han säger. Nu har han inte ätit ordentligt på ett par v, tur att han ska på skolresa efter helgen. Då blir det mer tvång o säkerligen mer matlust efter skidtur på fjället o slalom i backen.
Har du ngn ungefärlig fördelning på antal äggulor o grädde? Blir inte glassen isig utan sött?

De tror visst att alla barn är likadana.
Min son äter lchf precis som resten av familjen och hans farmor frågade häromdagen vad han äter hemma eftersom han tackade nej till potatis, äpple och kakor.
- Jag äter fisk, kött och ägg svarade han.
- Men grönsaker och frukt då, frågade hon förskräckt.
Fast han äter faktiskt grönsaker och bär också. Men inte i så stora mängder.
#4 hoppas du kan påverka töserna i rätt riktning när han är på skolresa då…
Glass: 3 dl grädde, 1 dl röd mjölk, 4 äggulor, 0.5 dl socker, 0.5 msk vaniljsocker om vi gör vaniljglass…men jag har börjat dra ner sockret till hälften och det blir gott det med tycker jag och resten av familjen. Så vårt recept innehåller ju ca 5-6 gram kolhydrater per portion om jag har räknat rätt…
#5 Underbart att din son får lära sin farmor :) bättre än att du skall lära din svärmor kanske :)
Helt underbart att läsa alltså!! 
Japp…dock har det inte gått att få barnen att äta ägg och bacon som Annika rekomenderade som frukost till barn i Gomorgonsverige idag…tyvärr!
Töserna får så lov att äta relativt strikt LCHF till v för det fattas pengar till inköp av onödigheter fram till nästa lön. 
Mellis älskar ägg o bacon, skulle kunna äta det morgon, middag o kväll men det går inte jag m på!
Tack för glassreceptet!

Det måste vara rätt kul att jobba på BVC. Jag har hört SÅ många historier om vad barn kan kläcka ur sig eller göra just i det där läget när föräldrarna vill att de ska visa upp hur välartade de är.
#10 jaa…verkligen…och föräldrarna sitter där högröda i ansiktet och inser att de inte kan bortförklara det som kommer ur barnes oskyldiga munnar! I mitt fall var det dock väldigt trevligt att sitta och lyssna på min sons "predikan" om det goda köttet, osten och mjölken…sådan mor sådan son :)