Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 3856 ggr
Margareta
0

Lunch utan kök

En tråd för tips om luncher man kan fixa utan kök.

• 250 g Kåbesylta ("Kalvsylta" som även innehåller fläskkött)
  • 60g avokado (en normalstor)
  • 30g äkta majonnäs eller mer

Jag blev så glad när jag hittade "Kå-Be's Kåbesylta 250g" i rund liten burk (ICA). Den är utan smakförstärkare.

Proportionerna blir jättebra med en avokado och 2 stora klickar majonnäs till.

Livsmedel

Mgd

kcal

Prot

Fett

Kolh

Fabrikat

Avokado

60

96

1,2

9,2

2,5

Färskvara

Kåbesylta

250

188

32,5

10,0

0,0

Kå-Be

Majonnäs fett 80 %

60

474

0,9

53,0

0,3

Findus

Summa

370

757

35

72

2,8

Numer pensionär i Nynäshamn

Rita-S
0

förlåt en norrmann men vad är KåBe sylta?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Wildrat
0

#1 Ett varumärke…

Margareta
0

KåBe är en charkuterifirma och sylta en produkt - vid viss mängd kalvkött för den kallas kalvsylta - annars är det bara sylta. Det finns delikatessylta och annat också

DrAnna
0

Herregud!! Kalvsylta hade jag helt glömt bort!   Vad kul att få äta det igen, och KåBe är ett bra märke tycker jag.

Oluf-56a
0

Kalvsylta äter jag massor av…Kanongott och bra.

Margareta
0

Det är magert med sylta - men med avokado och majjo så blir det bra!

Frualbertsson
0

Tack för upplysningen, kalvsylta äääälskar jag! Fast där jag kommer ifrån brukar vi äta den i ättikslag. (1 del vatten+ 1 del ättika). Jag får nog ta och göra en go och fet röra att ha till helt enkelt! =)

Karin20
0

Mmmm kalvsylta är jättegott, men den ska vara från Jämtland eller därikring. Där är den grå som kokt kalvkött faktiskt är och utan gelatin. Mums. Handlar alltid med mig.

//Karin

Margareta
0

Karin20 - sån kalvsylta gjorde vi när jag var barn - mamma är ju jämtska.

Håller med dig - tänk om jag hade mammas recept kvar - funderar…. kanske det finns…

Margareta
0

Avokado mixad med majjonäs duger när det är kris för mig - annars äter jag inte så mycket majjo.

felixifokus
0

färdigskivad ost och skinka i rullar.

medhavda kalla kokta ägg.

AnnaCathrina
0

Tonfisksallad - blanda en burk tonfisk med majonäs, några hackade ägg och lite grönt

vasiria
0

blanda keso och makrill, perfekt sommmar lunch.. eller frukost till sånna som inte gillar ägg, jag då.

Margareta
0

Min tanke med tråden var att man inte har tillgång till kök alls - bara det som finns att köpa i affärer och då går dessvärre allt med ägg bort. Våra affärer säljer inte kokta ägg.

raphanus
0

#14 - Dumt, egentligen! Varför säljs inte kokta ägg? Jag kokar sju ägg i stöten och har i kylskåpet. Sen tar jag med mig två ägg att ha på jobbet varje dag. Hoppas att det inte är något fel med det. Hittills har jag inte mått dåligt av det, så äggen far väl inte illa av att ligga färdigkokta i ett par dar.

Vi har väldigt dåligt kök på mitt jobb, så det blir annars oftast ost eller lax till lunch. Tack för tipset!

Margareta
0

Nej raphanus - det är så klart inte fel att man gör så - men min tanke med tråden var tips till när man INTE är så företagsam. Det händer mig väldigt ofta att jag står utan lunch och inte har tillgång till kök. Om jag hade ägg med mig skulle jag inte betrakta det som att jag var utan lunch - då hade jag ju äggen.

Jag menar de gånger jag tex glömt matlådan - eller när shoppingrundan blev för lång eller något annat.

greensis
0

Ett paket lövbiff, en rulle persiljesmör, en liten påse ruccola. Jag "stavade" persiljesmöret, rullade skivorna runt stavarna och tog med mig i bilen i servetter. Åt ruccolan som chips direkt ur påsen.

Fabricati diem, pvnc!

Margareta
0

Hur köpte du lövbiffen? Var den stekt i paket?

clajo
0

I Norge är de bra på "speke-mat" (torkat/rökt kött), så jag har ibland köpt ren-korv och annat uppskivat pålägg och mumsat i mig, i brist på annat. Ofta är det fett och väldigt kolhydratssnålt!

greensis
0

Nej, jag åt den rå. Gillar rått kött, det är en lastGenerad

Fabricati diem, pvnc!

ullebull
0

vår lilla Icabutik har färdigkokta ägg a 3 kr st. Jag undrade varför och svaret blev att så många kom in för att ha till lunch när de bla glömt lunchlådan.  Smart.

raphanus
0

# 16 - Företagsam? Oj! *smickrad* Generad

# 21 - Skåne är ett föredöme! Hurra!

Karin20
0

#20 Skojar du eller äter du lövbiffen rå?

Själv brukar jag köpa som lunchmat då jag är ensam och ute och hittar en livsmedelsbutik för att kunna sitta ute i solen:

Skagenröra (rätt dyrt), eller andra röror i delikatessdisken, ibland även på hyllan

Tapastallrik (fanns på ICA Maxi med chorizosalami, rökt fläskfilé, lupus heter det visst och serranoskinka), kostade 29 kr

Färdiggrillade kycklingdelar

Oliver och vitlökar i olja, finns både i Icas egna sortiment och från Arla

Avocado och röra enligt ovan

Keso med vispgrädde

Nu är det vår, så jag hoppas det blir flera sådana dagar

//Karin

greensis
0

#23 Nej då, det var inget skämt. I just det här fallet åt jag den rå. Smaksens!

Ja, jag vet att jag tog en hälsorisk. Ja, jag vet att det är knäppt, men ibland får jag ett jättesug efter rått, otillagat nötkött. Nej, ingen annan behöver göra som jagCool

Fabricati diem, pvnc!

Karin20
0

#24 Oj, törs inte, men jag tror inte det är någon hälsorisk med rått nötkött. Det är väl mera med köttfärs när bakterierna har börjat växa. Och det är väl inte knäppt heller.

Jag har ätit den mest fantastiska råbiffen på en libanesisk restaurang på Regeringsgatan och gillar biffen blodig, gärna rå i mitten.

Och när jag steker lövbiff, jättehet panna och vänd på en gång, så att den bara får yta.

Och rå fisk, dvs sashimi nuförtiden, sushi utan ris, är ju helt underbart, som många heller inte vågar sig på

//Karin

Stella1
0

Rökt lax på salladsbädd (köp en påse färdigsköljd i bitar) med majonnäs till och en Babybel till efterrätt borde väl funka?

nobban7
0

I tonåren var dottern vegetarian under en period. Så plötsligt kände hon att det var fel, gick in i en butik, köpte en biff och satte sig i parken och åt den rå. Hon var inte vegetarinatypen, sa honSkrattande