Från Danmark...suck
Detta står i en dansk tidning, Politiken. (jag har översatt och förkortat)
" Moderat motion är viktigare än kosten för livsstilssjukdomar som tex diabetes visar studer bland afrikanska stamfolk. Även om det är långt till massajerna i afrika kan dansk forskning i afrikansk sundhet användas här hemma.
-Resultaten kan överföras direkt, det visar att när den fysiska aktiviteten faller, så stiger vikten. Därör är det viktigare att fokusera på fysisk aktivitet än kost om målet är att undgå livstilssjukdomar som diabetes.
Hans (Dirk Lund Christensen) studier av stamfolk i Kenia visar att när folk flyttar till stan blir de i fysisk dåligare skick. Även om de äter mer fett, är det speciellt nergången av fysiskt arbete som sätter sin dåliga prägel på deras hälsa."
KAN det möjligtvis ha att göra med att när folk flyttar till stan, så ändrar de sina kostvanor? KAN det vara så??? Att man istället för proteiner och fett börjar käka hamburgare och vitt socker och annan skräpmat?
Det är inte lätt att göra reklam för LCHF här, ska jag berätta….
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hej halvdansken!
Jag har faktiskt just i veckan förundrats över att danska "dietråd" inte har den minsta aning om GI (eller LCHF för den delen…), så jag suckar stort med dig här ifrån Århus. Ska bli skönt att åka hem till Sverige med en frisk och levande (och livlig, tydligen) debatt.
Något vi ska ta till oss när det gäller forskning (även den som verkar peka i vår riktning…) är att forskning ofta visar det man letar efter. Den som söker finner ofta det den vill hitta, eftersom det är just det som den letar efter.
DLC har tydligen en bachelor i Physical Education och är Exercise Physiologist och undersöker alltså just detta med fysisk aktivitet. Till hans försvar ska man förstås säga att han har gjort en hel del fältarbete. Men kost kanske han inte vet lika mycket om… Min syrra har träffat folk från Afrika som laddar med nötter före långlopp.
Är danskarna helt enkelt tio år efter oss när det gäller detta? Hur kan det komma sig egentligen?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag har ingen aning om varför Danmark är så långt efter. Det finns inte tillstymmelse till debatt om kost, inte ens GI, som du säger. Liiiiite lite kommer det rapporter om att det är ganska bra med Omega-3, men det är det vildaste jag läst i danska tidningar.
Folk här på jobb tycker att jag är underlig. Kanske inte så märkligt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Såg just 5 minuter på ett lunchprogram på DR som visade hur dietisten föreslog att man i stället för två "boller" skulle äta skinka och keso för samma kalorimängd. Ganska positivt, faktiskt.
Fascinerad fortsatte jag titta och hoppades på att det äntligen skulle komma nåt smart. Men sedan var det ju "den søde tand" som skulle tillfredsställas på kvällen. En liten apelsin och sockerfritt godis var gjejen. Jaha ja…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna