Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4236 ggr
Cisss
0

Räknefel?

Hej, startar helt enkelt en egen tråd här. Det verkade så enkelt, men nu när jag (from i förrgår) försöker själv så…. det är ju inte alls enkelt :(

Wildrat skrev, bara 20% protein i kött - betyder alltså ett halvt kilo kött om dagen (om jag hoppar äggen), dvs dyyyrt.

Mervi skrev, minst lika mkt fett som protein i KH - ja hur mycket blir nu det, ett halvt kilo eller 100 gram? jaha så hur mycket fett är det nu i smör /grädde - jag menar det blir såna mängder, är det verkligen enormt viktigt att få i sej så (jäkla) mycket om man nu minimerar kolhydraterna??

och om jag nu sätter i mej ett par kolhydrater till något mål - ska jag då smacka på med asmycket fett till just den måltiden? blir det mindre insulin på så vis eller hur funkar det???

- jag har faktiskt svårt för att göra sånt här lite "på måfå", för mej är det ett stort steg att försöka ändra livsstil /mathållning och nu när jag provar så känner jag att jag inte har fattat särskilt mycket av hela regimen, så tacksam för hjälp!

molana
0

Prova att lägga in det Du äter i MinMat som finns under länkar här uppe.Då får du fram hur mycket av protein,kolhydrater och fett du får i dig.Det syns i både % och gram.  Skrattande

Mervi
0

Jag skrev tidigare att om man äter 70 gram proteiner och 20 gram kolhydrater så måste fettmängden vara minst 90 gram. Allra lättast är det om du skriver in din mat i MinMan-net, länken finns bland länkarna.

100 gram kött innehåller ca. 20 gram protein, lite olika mellan de olika sorerna, mager kött innehåller mer än fet.

Smör innehåller 80% fett, alltså 100 gram smör är 80 gram fett.

Vispgrädden har 40 % fett.

Det finns tabeller på Livsmedelsverket eller Fineli där man kan kolla. Länkar till dessa finns också bland länkarna.

Lycka till!

Cisss
0

Tack det var ju en häftig sida, den kommer jag säkert att ha glädje av!

Nu får jag bara klura ut hur jag lägger in livsmedlet grädde för det hittar jag ju inte där Glad. Plus investera i en bättre våg kanske?

- En fråga till, handlar det bara om att få i sej tillräckligt med fett, dvs spelar inte totalenergi-intaget nån roll?

C.

Mona-Stina
0

Sök efter vispgrädde.

Cisss
0

Tack Mervi! Kan det vara så att ett tankefel som jag gör är att jag blandar ihop gram och joule? - Det du säger låter ju som vikt (eftersom du skriver gram, hehe, listigt av mej va Glad) - medans det på många andra ställen, tex MinMat, där jag nu lagt (försökt iaf) in min frukost, där antar jag den snygga procenttårtan som kommer ut handlar om energi-%? - men det kanske du vet hur det ligger till?

C.

Cisss
0

aha, VISP-grädde, listigt - ;P

MimLan
0

#3 Nja. Utgå från att du skall få i dig tillräckligt med protein, därefter kan du se till att du får i dig fett i en mängd gram som motsvarar protein+kolhydrater. En riktlinje är att du bör äta åtminstone 1 gram protein per kg målvikt. Om du väger eller vill väga, 60 kg, äter du åtminstone 60 gram protein. Det verkar däremot finnas höjd för att äta en hel del mer protein, en del nämner 2 gram per kilo målvikt.

I praktiken är det inte så krångligt som det låter har jag märkt. Kolhydraterna håller jag lågt, så jag behöver sällan hålla på och räkna så att fördelningen blir rätt i enstaka måltider. Och proteinerna märker jag landar runt 1,5 gram/kg målvikt, så i praktiken behöver jag inte ha så mycket koll, annat än att initalt ha koll på kolydraterna. De kan lätt fara iväg med mycket grädde, ost och annat.

Mervi
0

# De är E% i tårtan.

Cisss
0

MimLan, tack - ja jag kanske krånglar till det - men allvarligt, kan man liksom bara köra i sej obegränsat med fett, funkar det på det viset eller ska man försöka ha nåt tak på det också?

C.

Cisss
0

Mervi - tack - och okej, E%, det är inte vad jag söker? vill jag ha vikt%??? för att kunna resonera som du föreslår?

C.

MimLan
0

#9 Om jag vore du, skulle jag köra på och helt enkelt se var det landar. För när det kommer till kritan, du blir äckelmätt om du försöker trycka i dig hur mycket som helst, fett mättar rejält. Jag äter mindre protioner, mängdmässigt sett, jämfört med tidigare. Och är mätt 5-7 timmar. Inte en chans att jag var det förut. med andra ord, du kan nog inte överäta fett.

Som nybörjare blir det lite vacklande och man känner av gamla vanor som att äta ofta, men det är ju en inställningsfas man inte får vara rädd för eller tro att det tyder på att man misslyckats. Efter ett tag landar du och märker vad du kan äta av, och hur mycket kolhdrater du mår bra av, men tills dess finns det ingen anledning att oroa sig.

Cisss
0

Tack ML, det låter som ett bra råd, just nu i alla fall, att inte krångla för mycket - tror inte jag orkar hålla i det här annars.

Och nu ska jag ta en promenad, hoppas inte det ställer till det nudå så jag får vispgräddeunderskott Skrattande

andreas0
0

#10, Det stämmer att det resonemanget inte går på E%. Lagom att ligga i E% är mellan 60-80 E% fett, 20-30 E% protein, och så nära noll som möjligt på kolhydrater, dom flesta lägger sig väl vid ca 5 E% kolhydrater i början.

Mervi
0

Viktprocent kan man inte se i Min Mat, men faktiskt grammen på de olika delarna, protein, fett och kolhydrater syns där.

andreas0
0
Cisss
0

hygglo Ante, nu fick jag en förklaring till, det behövde jag verkligen för mina egna förvirrade tankar skull…

- och nu skulle ni aldrig känna igen mej - värsta snösolgasset härutanför Cool !!

hälsningar fd blekfis

Cisss
0

njaförresten…. nu har jag trasslat till det igen *räknar febrilt*

- asså jag kalkylerade helt coolt med att ägg liksom skulle väga upp de stackars futtiga 6g KH i min favoritmorgonfiberknäckemacka - o för säkerhets skull så toppade jag med lite vispad grädde o några hallon - men….

- jag hamnade lik förbenat på 8% (energi-) KH!!! o gissa varför, jo för det verkar vara massor med kolhydrater i ägg, var 17 ligger dom nånstans, är det mellan gulan o vitan eller?? (så man kan skrapa bort dom menar jag…. Generad)

förhoppningsfullt, C.

MimLan
0

Kollade just vad ett medelstort ägg (50 gram) hamnar på. Det är 4 E% som är kolhydrater av ett ägg. Inget att tala om vare sig o gram kh (0,7 gram) eller i E%. Ägg är dessutom supernyttigt.

Skippa hellre fiber och spannmål. Dvs, din favoritmacka. :) Din mage mår med stor sannolikhet betydligt bättre utan en massa fiber. 

Och ta det lungt, stressa dig inte över hur siffrorna ser ut i början, du håller trots allt på att lära dig var kolhydraterna är.  8E% är inte dåligt, egentligen bara för oss som är rejält överviktiga. Jag vet inte vilka förutsättningar du har?

Cisss
0

tack ML, det känns så himla skönt att du avdramatiserar lite, för mej känns det himla krångligt med helt nytt ät-koncept - men - hur 17 ska jag kunna avstå från knäckemacka??? och ja, jag är ligger nog hyggligt på plussidan vad gäller vikten, men ändå… Ledsen, C

Cisss
0

ny fråga (introduktion-av-nya-kosten-paniken har slagit till med full kraft här):

om man avviker från dieten nån dag, dvs mular nåt KH-rikt av gammal vana eller så, hur mycket förstår man då, har man slagit ut sin goda ämnesomsättning för en månad framåt eller hur funkar det? eller skulle jag ha startat en ny tråd om detta??

uppgiven, C.

Cisss
0

förstÖr skulle det naturligtvis vara, C.

Babz
0

Titta gärna in på Annika Dhlqvists blogg oxå och kolla hennes Kostråd för LCHF (en rubrik i högermarginalen på hennes blogg)

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

MimLan
0

Hmm.. jag är ju själv ny (4,5 veckor), och jag kan bara utgå för hur jag reagerade; mina tidigare måsten, blev snabbt inga måsten alls. Jag reagerade mer på "nu har det gått tre timmar, då borde jag äta så jag slipper bli vrålhungrig strax". Och att känna hunger; "var det verkligen en hungerskänsla eller var det vanan som sade att jag borde vara hungrig?".

Och rent krasst, det kändes av på en gång att det var så himla trevligt att vara mätt på protein och fett, att specifika matvanor försvann från medvetandet.  Jag har vacklat hejvilt, men inte så mycket i kolhydrater, utan att jag kunde småäta utan att vara hungrig. Men eftersom jag hängav mig mestadels åt fet ost och inte kolhydrater, vid de tillfällena, så har jag inte oroat mig så mycket. Dels för att jag ju har märkt direkt att jag inte går upp i vikt alls av allt fett, och dels för att jag fått stöd av andra när jag bekymrat mig i min egen tråd. Det är ju inte alltid lätt som nybörjare att hitta alla svaren på sina funderingar. 

Jag har även fördelen att jag inte har något behov av att äta "standard"-frukostmat. Jag äter gärna varm mat som anses vara lunch/middags-mat. Att bryta en vana kan man ju för enkelhetens skull göra med något man tycker än bättre om, räkcocktail till frukost är rätt trevligt. :) 

Du kan se hela min resa i min tråd här: Ny och undrande! Jag har skrivit dagligen hur jag mått, och vad jag upptäckt och undrat över. Du kan titta igenom den och se hur snabbt det har gått med vissa saker. Jag skriver även alla negativa förändringar så det är inget skönmåleri. :)

Mervi
0

I början får man nog låta bli att avvika för ofta, man kommer inte alls i gång utan får köra starten om och om igen. De flesta brukar få abstinens i början och man har svårt att komma över den perioden om man avviker.

Hallon och grädde innehåller fler kolhydrater än ägg så om du vill undvika kolhydaterna så är ägg bättre alternativ.

Man brukar säga att man skall börja med att ta bort bröd, pasta, socker och frukt, potatis och ris.

Det finns en del recept på bröd som passar LCHF om man inte kan avstå brödet.

Jag tycker att om man utelämnar dessa och kör med varor som innehåller mindre än 5% kolhydrater så räcker det i början. 

Så kolla innehållsförteckningen i affären.

Cisss
0

spännande, stort tack!

jag märker nu när jag kollar igen att det faktiskt var din tråd MimLan som gjorde mej nyfiken på det här, jag hamnade väl på den när jag sökte efter nåt som ledde till nåt annat osv… Glad

o tack även för länken till Annikas kostråd, babz!

okej - så… har ni nåt svar på vad som händer vid fusk? hur lång tid tar det för kroppen att komma i rätta spår igen??? (hoppas nog innerst inne att ni ska svara myyyyycket lång…. för då är det ju ingen ide att köra igång med det här, för fusk blir det väl förr eller senare gissar jag Skrattande o jag är inte så himla uthållig att jag kan invänta en månades korrigeringsdiet innan det så att säga tar fart igen)

C.

Cisss
0

tack mervi, bra du tog upp det där med hallonen, för det är en annan sak som jag har varit fundersam över! Annika Dahlqvist tycker inte man ska äta frukt, inte så mkt iaf - men vitaminerna då?

Är det inte bra med bär?

(litet inbyggt påskrim för den som är poetiskt lagd), C.

Cisss
0

ps mervi, du märkte väl att jag helt missade att kommentera ditt förslag om kosten i övrigt, jag antar att det tyvärr kanske säger nåt om min förändringsberedskap?? - det känns som ett stort steg…

C.

MimLan
0

Av vad jag har läst, så gör inte fusk så mycket, mer än att en del avstannar i sin viktnedgång. Sedan finns det andra bieffekter som att magen kan tvärnita och man kan må dåligt för att man fått i sig väldigt mycket kolhydrater. Var de nivåerna ligger är individuellt.

Hallon är kolhydratrika, men äter man en väldigt liten mängd, så blir det inte så mycket kolhydrater i gram räknat. 25 gram hallon ger 1 gram kh.

En av fördelarna med den här kosten är att du kan strunta i allt vad frukt, fiber och grönsaker heter. Äter du inte oxidanter (=kolhydrater) behöver du inga antioxidanter (=vitaminer). Ovanjordgrönsaker (sånt som växer ovan jord) är ok, t.ex. vitkål, gröna bönor, spenat, andra gröna blad, osv. Men det är i begränsad mängd. Man vräker inte på halva tallriken som en del av oss gjorde förut. 

Det vore bra om du nämner något om dina förutsättningar, och varför du börjar med den här kosten. Jag äter bara 10 gram kolhydrater om dagen, men det är ju för att jag släpar på 50 kg extra. Andra kan glatt äta 50 gram kh om dagen, för de har inte mina problem, och en del är känsliga för kh oavsett vikt.

Cisss
0

aha…. oxidanter…. *aldrig hört talas om*…. Generad

jo så här, visst är jag överviktig (nja eller lite för kort i alla fall) - jag skulle nog behöva minska 25 kg för att hamna i vad som kallas normalt, men uppriktigt sagt så lider jag inte så himla mycket av det förutom de senaste 5-10 kilona, så jag skulle vara nöjd om jag bara kunde bli av med dom

- däremot så har jag det här hungerproblemet eller kanske snarare inte-känna-sej-riktigt-mätt, vilket jag kan gissa har dels med KH-intag, dels med för lite fett att göra - känner mej iaf stornöjd efter att ha testat (delar av åtminstone) den här (LCHF-) kosten nu i några (ja typ 1½) dgr, dvs mätt o nöjd o glad

men…. där kommer ju mitt "gamla" tänk in (typ, fetter, hjälp)…. jag vill ju absolut inte gå upp mer i vikt…… därav ångesten över att göra "fel"

C.

Cisss
0

ps fibrer, förresten, vad är det för fel på dom?

här kan jag hugga in med ett faktum jag faktiskt känner till, dvs det publicerades en studie i höstas där dom backade på det här att fettintag ökar risken för hjärtsjukdomar, dom menade att det var en felanalys, att de som äter lite fett även äter mycket frukt o fibrer o att det egentligen är detta (frukt o fibrer) som minskar risken för hjärtsjukdom

vad tycker ni, ska jag starta ny tråd för att få svar på detta?? C.

Babz
0

#25 - Jag märker direkt när jag gör avsteg, magen blir orolig och gasig och jag mår allmänt taskigt. Men så fort jag äter mera strikt igen så försvinner problemen. Jag vet inte om alla fungerar så, men det är så för mig.

#26 - vitaminer får du alla du behöver om du äter ägg och lever.
Om du inte gillar lever, så prova ändå Margaretas kycklinglevermousse (sök på namnet så hittar du recept) som är otroligt god!

#30 - fibrer kan somliga behöva för en bra tarmfunktion - de fyller ut tarminnehållet och gör det mindre kompakt - men många av oss som äter LCHF har märkt att tarmarna klarar sig alldeles utmärkt ändå. Det sägs oxå att (vissa) fibrer till och med kan skada tarmarna. Om det stämmer eller ej ska jag låta vara osagt.

Jag har för mig att det redan finns en tråd om fett/fibrer/hjärt- kärlsjukdom. Använd sökfunktionen!

Och lycka till!  Glad

Tyskt ordspråk

Mervi
0

En intressant tråd om antioxidanter.

En till om vitaminer i frukt.

Och en till om Behöver vi verklingen fibrer. 

blodtopp
0

Cisss: Jag hade innan jag la om kosten IBS (irriterad tarm/stressmage) med förstoppning och gaser och allt möjligt skräp och mådde inte bra alls. Dessa problem försvann på tre dagar med den här kosten!!! Numera äter jag lite grönsaker till maten om jag känner för det, annars inte alls.
  Bröd är rena döden för mig, skulle jag smaka på bröd skulle jag vara körd, för bröd är/var min största last tidigare. Men numera vill jag inte ens ha bröd(eller andra saker med mycket kolisar i, som pasta, eller godis heller för den delen), för jag vet att äter jag det så kommer min mage säga upp sig direkt.

När det gäller vitaminer i grönsaker och frukt så är det en myt att det är så himla nyttigt och viktigt med detta. Kött, fisk och ägg och resten man äter på lchf-kosten innehåller mycket mer vitaminer och mineraler än vad frukt nånsin kommit i närheten av. Och dessutom är dagens frukt och grönsaker odlade på så utarmade jordar att vitamininnehållet är sämre nu är tidigare. Här kan du kika på en jämförelse som _Doc har gjort (ligger på Kostdoktorns hemsida). Observera skalindelningen till vänster =)

Om du plockar bort kolhydraterna kommer du garanterat att slippa både hunger och sug. Du kommer bli förundrad över hur skönt det är att slippa det Glad

Cisss
0

tack så mycket för intressanta svar både babz o blodtopp - plus för länkarna mervi, låter matnyttiga Glad  - det är himla bra för mej att få reflektioner från er som har erfarenhet av det här, för den här "dieten" /matordningen stämmer ju verkligen inte med vad jag "kan" (?) om kost och mat sedan förut, så tack igen! C.

andreas0
0

#17, 8% KH för en måltid är inte hela världen, man får kolla på intaget totalt för en dag. Äter man mindre kolhydrater till middag kan man äta fler till frukost.

Bestäm dig hellre för en maxgräns på kolhydraterna på en dag, någonstans vid 20-30g kanske, och se till att inte komma över den. Sedan ser du så fördelningen ser bra ut på det andra.

#20, Vad som händer vid avsteg är väldigt individuellt. Du får testa dig fram. För min egen del så förlorar jag ca 3 dagars viktminskning om jag gör en dags avsteg.

Skaldeman brukar säga att man inte bör göra några avsteg förren man har gått ner halva övervikten. Då har man något att försvara och är motiverad att fortsätta. Det tycker jag låter vettigt.

#26, Bär innehåller socker, men det är bättre än frukt i alla fall. 100g bär som en efterett en gång i veckan är rätt okej att äta, men jag själv hade inte ätit det oftare än så i alla fall. Hallon eller blåbär blandade med vispad vispgrädde är helt underbart. Glad

#29, Det är svårt att gå upp i vikt på LCHF kost eftersom det minimerar insulinutsöndringen i kroppen. Insulin är det hormon som säger till kroppen att lagra fett. Ska man gå upp i vikt på LCHF kost får man ha förhöjt insulin av någon annan orsak, t.ex. stress.

#30, Fibrer är dåliga för att dom kan skada tarmarna. Det blir mindre inflammationer i tarmarna om man undviker fibrer. Många med "obotliga" mag eller tarmsjukdomar har blivit symptomfria efter att dom slutat med fibrer. Viktnedgång lär dom inte påverka. Men dom är inte bra till något, så det finns ingen anledning att äta dom. Man kan lika gärna äta sågspån, ungefär samma funktion blir det i kroppen. Dessutom ger fibrer gaser, vilket kan vara obehagligt för omgivningen.

Vad gäller studier så finns det flera som visar att mer fett minskar risken för hjärtskudommar. Kostdoktorn listar några av dom här.

Vad gäller vitaminer se det här diagrammet och tillhörande artikel.

Cisss
0

tack ante, fantastiskt upplysande kommentarer!

- det är väl min gamla "kunskap" som spökar men, tillexempel (nu har jag kollat på diagrammet också, jag blev förvånad, dvs av det låga näringsinnehållet i frukten jfr det övriga) åtminstone c-vitaminet verkar ju finnas i frukter mer än i annan mat, vad tror du, jag har funderat på att belöna mej själv med att pressa ett par apelsiner o häva i mej innan en promenad (tänker mej då att själva kroppsrörelsen liksom slukar kolhydraterna alt minskar insulintoppen?)

ja plus förstås, det här gröna… jag har ju svårt att släppa det, nu tog jag till exempel hackad spenat o hade i fetaost, som tillbehör till fläskkotletterna - förmodligen inte skadligt, gissar jag? men det konstiga för mej är ju att jag liksom inte borde behöva det???

ps du kanske vet också vad det är för fel på mjölk? (standard), varför ska man inte dricka det till maten, jag tycker jag blir mätt av det - och yess, vispad grädde med bär är oslagbart… o det är ju ändå en sorts söndag idag? Skrattande C.

greensis
0

#36 Det är nästan bättre att ta typ frukt efter en promenad instället för innan. Har du ansträngt dig minskar du dina glykogenreserver (det är när de tar slut som idrottsmän går in i  väggen, och det är därför kolhydratförbrännare behöver fylla på med sportdryck) och då vill kroppen gärna ta av blodsockret för att fylla upp dem, vilket gör att man (vissa) har möjlighet att äta aningen mer kolhydrater efter motion utan att sabotera den hormoniella viktnedgången.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

Om du tittar på mjölkpaketet så står det hur många kolhydrater mjölk innehåller. Ett glas på 2 dl mjölk ger dig 10 gram kolhydrater. Det är ganska mycket om man skall ha en nivå på 20-30 gram/dag. Men det är som andreas0 säger, du får välja vilken nivå du vill ligga på. Jag knarkade mjölk förut, men jag har insett att det berodde på att jag hade ett sug efter fett. Det suget försvann direkt när jag började med den här kosten. Jag har inte druckit mjölk sedan dess och har inte saknat det heller.

Utöver det finns det en annan aspekt, en del är känsliga för mjölkprodukter och har svårt att gå ner i vikt om man äter/dricker sådana. Men det känns inte som en intressant faktor för dig, iaf inte så här i början, det är senare när man har kört den här kosten och kroppen vant sig som man kan börja med finlir och testa olika saker.

Vad menar du med "men det konstiga för mej är ju att jag liksom inte borde behöva det???"? Att du inte behöver spenat? Nej, testa och se, det är det enda som kan övertyga dig, livslång indoktrinering bryts inte så enkelt. Jag mår bättre än någonsin och äter puttefnuttigt med grönisar. Innan åt jag mängder.

Cisss
0

greensis - tack för tipset om KH o motion, jag ska testa det i stället (alltså frukt efteråt), ja om jag vågar förstås, det känns som man inte har så stort utrymme för improvisationer med den här kosten?

Mimlan, tack - hehe ja visst är det konstigt, jag tycker alla dom här råden känns bakvända jämfört med vad åtminstone jag har lärt mej, det är som om nån skulle säga åt mej att gissa nudå, nu har vi kommit på att man blir mycket piggare av att inte andas, dvs mycket av det här låter totalt ologiskt för mej o inte alls som jag har lärt mej att tänka - så absolut, det kommer nog inte att kännas naturligt förrän man har provat själv, typ länge :)

C.

andreas0
0

#36, Dom flesta grönsakerna går alldeles utmärkt. Dom enda man bör undvika är dom som växer under jorden, dom har oftast stärkelse i sig. Fast dom ger dig ingen större fördel, förutom att det är gott med något som bryter smaken på huvudrätten, och det är väl inte fel.

Vad gäller mjölk så finns det mjölksocker i det (laktos). Bättre att ta grädde då, mer fett och mindre mjölksocker.

Cisss
0

jaha jäklar, jag får väl ge mej på det här med mjölken då (uppriktigt sagt så känns det inte så himla tufft heller för jag märker jag blir himla behagligt mätt på grädden - trots att det säger blä nånstans i hjärnans moralcentrum Glad)

- och vidare så kan jag glädja alla hallonmotståndare med att min KH-% numera (efter lunchen) är nere på 7%

… totalt energi-intag avstår jag dock från att nämna Generad) - så här jäkla mycket räknat i kalorier undrar jag om jag nånsin har satt i mej, gör jag nåt fel nu igen? C.

andreas0
0

#41, Slutar du äta när du är mätt är det inte för mycket. En del upplever att kroppen vill ha mer mat i början på LCHF, och att hungern minskar efter ett par veckor. Jag anser att man ska lyssna på kroppen och ge den vad den vill ha.

MimLan
0

Med tanke på att det finns de som äter 5000 kcal om dagen här, även om det inte är det vanliga, så betvivlar jag att någon höjer på ögonbrynet. Igår åt jag runt 2500 kcal. Idag har jag ätit 1300 hittills. Det blir ju ett mål till. Fast min lägsta notering var runt 1500. Det blir vad det blir efter proteinmängd och hungerskänslor.

Och som sagt, det handlar inte om kalorierna, det handlar om att du skall äta tillräckligt med protein, och därpå tillräckligt med fett.

andreas0
0

Jag ligger på mellan 2500 och 3200 kalorier per dag, beroende på hur hungrig jag är den dagen.

Skaldeman har skrivit flera gånger att han ligger på runt 2000 nu, men att han låg högre medans han gick ner i vikt (ju mer man väger desto mer energi behöver kroppen).

Cisss
0

well, ante o mimlan - ni verkar både kloka o pålästa, så jag får väl ta er på ert ord så länge Glad - däremot som sagt, lite skeptisk fortsätter jag nog att vara tills jag ser vad som händer Mej, i Verkligheten…

och ante, ja! 
/NU BLEV DET NÅT TANGENTFEL HÄR; SORRY; DET ÄR INTE DET ATT JAG ÄR UPPRÖRD :)/
 _ ALLTSÅ PRECIS INNAN JAG LÄSTE VAD DU SKREV OM ATT SLUTA NÄR MAN ÄR MÄTT_ _ _ SÅ MÄRKTE JAG ATT JAG  FAKTISKT (OAVSIKTLIGT) HADE SLUTAT (MIN GODA EFTERRÄTT LIGGER KVAR OÄTEN; SUCK) _ NÅGOT SOM I PRINCIP ALDRIG HAR HÄNT MEJ FÖRUT /MAN ÄR VÄL VÄLUPPFOSTRAD _ DVS RENSAR TALLRIKEN :)/
C:

andreas0
0

#45, Det är inget konstigt, kolhydrater ger nämligen sug efter mer mat trotts att man är mätt på grund av blodsockersvängar, med ett jämt blodsocker så försvinner det suget. Men jag är förvånad att du redan har märkt av det, dom flesta får dras med suget någon vecka innan det försvinner.

Cisss
0

ja (skönt att tangenterna funkar igen, jag fick starta om o ha mej) - alltså så här, vissst har jag ätit kolhydrater men faktiskt inte i några större mängder o särskilt inte snabba

- så vad tror du om det, är det en försvårande omständighet, dvs har jag kanske redan ätit en så pass bra kost att den här senaste förändringen kanske varken gör till eller från - för min vikt menar jag nu, för det är ju till syvende o sist en viktminskning jag söker?

- men som sagt, å andra sidan, mätt har jag ju direkt inte känt mej tidigare ….. hmmm i o för sej aldrig hävt i mej så jäkla mycket fett heller, nyttigt eller ej men det är kanske inte konstigt man blir mätt :)

C.

greensis
0

#47 Snarare kan det vara så - om du har tur - att du kanske slipper de omställningsbesvär som många får eftersom du säger att du redan ätit en liknande/bra kost innan. Jag gick från att minska i vikt med tallriksmodellen (ja, jag vet det är att svära i kyrkan härFlört) till att minska i vikt med GI till att minska/hålla den uppnådda vikten med lchf(light). Men jag slapp den där chockartade 3:e veckan som många pratar om, även om viktminskningen tog den tid den tog.

Fabricati diem, pvnc!

Cisss
0

jaha greensis, intressant utveckling så att säga - så tycker du att du har vunnit något på den senaste övergången, till lhcf? och vad fick dej att byta till den?

nyfiken, C.

greensis
0

För mig är det lättare och smidigare att gå ned/hålla vikten med lchf, samt att jag får en massa hälsovinster samtidigt. Jag går ner med SLVs kostrådFörvånad men jag får slåss för varje halvkilo. Med GI går det lättare och hälsan förbättras. Lchf - samma sak men ännu mer. Framför allt har min astma förbättrats, men även det allmäna hälsoläget. Jag har dessutom flera diabetiker/metabolt syndrom-släktingar, så jag tänker vara försiktig i tid. Däremot, eftersom jag inte haft mag-tarmproblem, inte är sockerberoende, har inte en stor övervikt eller metabolt syndrom kan jag hålla en ganska relaxad version av lchf. Äter bl a rotfrukter, avocado, lite nötter, enstaka frukt(efter träning), 1-2 glas vin i veckan. Gillar grönsaker och har inte för avsikt att skippa dem!

Jag är inte motståndare till GI-kost i sig, jag betraktar det lite som lchf+spannmål, alternativt att lchf är en mer radikal variant av GI. (Jag brukar beskriva lchf för utomstående som "en striktare version av GI") Tänket runt insulinet och blodsocker är det naturliga steget att sedan minska på mängden kolhydrater.

Jag har ätit någon form av kolhydratreducerad kost i nästan 2 år, gått ned nästan 25kg och kunnat plocka upp min löpning igen efter 20 år…

Fabricati diem, pvnc!

Babz
0

#39 - visst är det "bakvänt", vi har ju alla tidigare i högre eller mindre grad anammat Livsmedelsverkets kostråd och när de visar sig vara felaktiga, ja då är det ju som att någon rycker undan mattan under fötterna på en…

Men jag kan bara råda dig till att lyssna på din kropp, läs på här på sidan, på Annika Dahlqvists blogg, på Kostdoktorns blogg och på alla deras fina länkar…

Tyskt ordspråk

Cisss
0

tack greensis o babz för era förklaringar och beskrivningar, jättebra för mej att höra hur man kan resonera och tänka kring det här och - som någon också har skrev härovanför - förmodligen är kroppen klokare (åtminstone än vad jag är Cool), det är nog viktigt att hålla det i minnet

C.

Cisss
0

lägesrapport:

utgår från att hela forumet lever i spänd förväntan på att höra hur jag har överlevt denna min fullständiga lo-carb- (eller snarare hi-fat-) dag.

jag kan meddela följande: efter att, vilkt jag har gjort alla kvällar de senaste flera åren, gå och vara hungrig, jättehungrig, ashungrig och till sist totalt utsvulten innan jag unnar mej kvällsmaten (pga jag, om jag äter den för tidigt, dvs när jag i själva verket börjar bli riktigt hungrig - hinner bli vrålhungrig igen tills kvällen kommer o därpå följande jättedålig sömn osv) - nåväl, ikväll så var det inte så, jag är fortfarande mätt (fast jag som sagt hoppade desserten), coolt va?

ja hur som helst så, min (o-)vana trogen så vågar jag inte lyssna på min kropp (bättre förebygga hunger än att överraskas av den har varit min kroppsbyggande devis) - typ, hur ska den kunna veta att den är mätt, tänk värsta scenariet, jag somnar innan jag hunnit äta - det kan ju i värsta fall innebära svältdöden före gryningen…

ja hursom helst, det blir fem gräddbunkar för den totala, sköna och ihållande mättnaden, 4 mixerstavar för okomplicerad mat, 2 fruktkorgar för ont om vitaminer och ett smörberg för högt fettinnehåll Glad - allt som allt ändå ett hyfsat facit efter en dag med så märklig kost, det är i alla fall min egen ringa uppfattning

- och i bästa fall så får jag till det ännu en dag, förhoppningsvis i morgon Oskyldig

nu till tv-soffan, C.

Cisss
0

godmorgon och okej, my mistake, lika bra att erkänna - jag borde nog inte slagit i mej kvällsmålet (åtminstone inte hela) när jag redan fortfarande var så himla mätt efter lunchen. Det hela ledde vidare från behaglig mättnad till ett obehagligt illamående (i och för sej bättre än hunger, hehe). Kort sagt allt kändes misslyckat.

Men. Sen har jag, i stället för att som vanligt frysa rätt mycket, legat o svettats inatt (o försökt visualisera min enorma pågående fettförbränning Glad) - ja och tro det eller ej, fast det känns som om jag har vispad grädde långt över stämbanden och vidare ut i öronen för att inte tala om hela bukhålan - så har jag gått ned 3 hekto, det förvånar mej faktiskt!

Detta uppmuntrar mej i alla fall att testa ytterligare en dag (samt att fuska till mej min morgonfavoritfiberknäckemacka även idag ;P) - nu blir ju svårigheten dels, hur får man till sån här kost på jobbet, dels - jag får fortfarande fettpanik, hur ska jag kunna få i mej tillräckligt med fett, jag vill ju inte gå o må illa heller?

Tack för era vänliga ord och goda råd, C.

greensis
0

Mat på jobbet tips: man kan ha matlåda, och kanske tillbehör i kylen (grädde, smör osv) Ett litet förråd i en låda/väska med tex makrillburk, lite nötter, någon ölkorv, om man vet att man får stressigt/behöver ett litet mellanmål på eftermiddagen.
Om man äter lunch ute (som jag gör några dagar i veckan) ber man att få slippa potatis/ris/pasta (=tillbehören). På de flesta ställen får man lite mer av det andra istället. Man skippar brödkorgen och fyller upp tallriken från salladsbordet, tex sallad, pizza/vitkålssallad, lite riven morot, lite oliver… Har de små smörpaket kan man ta en sån till maten, jag brukar låta bli om de bara har margarin. Låt bli måltidsdryck, öl, juice eller (sötad) läsk till maten

Nu tillhör inte jag de allra mest strikta lchf:arna, men på ovanstående nivå klarar man sig rätt bra utan att avvika för mycket eller få i sig mer kolisar än man klarar.

Fabricati diem, pvnc!

Cisss
0

Tack så jättemycket G, jättebra tips!

Jag behöver ofta äta ute och jag kan känna mej lite dryg om jag ska behöva skylta med att jag håller diet osv, men det var ju ett bra tips, man kanske egentligen inte riktigt behöver låssas om vad man håller på med utan helt enkelt ösa på av det andra :)  Jag känner ju också att totalstrikt kommer aldrig att funka för mej, så går det inte att lösa det tex som du beskriver så vore det lika bra att lägga ned.

Fråga: Är det normalt att bli så här himla as-sömnig som jag har blivit?? Den första natten var det okej för då somnade jag tidigt och sov länge, dvs skönt för mej som ofta har lite sömnunderskott - men nu i går kväll så orkade jag inte alls hålla mej vaken dvs somnade tidigt - och vaknade jättetidigt i morse. Vilket i princip lett till en jättejobbig o sömnig dag då jag inte kunnat koncentrera mej osv. Och nu igen - jättesömnig - jag fattar förstås att jag inte kan lägga mej än, men är rädd det blir samma visa igen dvs inte kunna hålla mej vaken, somna tidigt, vakna typ mitt i natten o sen sömnig på jobbet.

Jag har faktiskt hört dietister varna för det här med sömnighet /trötthet vad gäller GI-kost, kan det vara nåt liknande på denna diet?? (Kanske är som att svära i kyrkan, jag såg nån annan tråd på nåt liknande tema med ruskigt affekterat innehåll, så om nån tar illa upp så ber jag om ursäkt i förväg). Skulle i alla fall vara intressant vad det finns för erfarenheter /kunskap vad gäller sömnighet. Tack!

blodtopp
0

Det är fullständigt normalt med att känna sig trött i början. Allt hör ihop med omställningen i kroppen.
  Kroppen är ju van att få snabb energi i form av kolhydrater, men nu får den inte längre det. Och innan den fattar att den kan få energi från fettet istället så blir man aptrött. Det är väldigt vanligt att man även får andra abstinensbesvär (inte kul kan jag meddela, men det går över) i form av huvudvärk och retlighet.

Den första veckan är oftast allra värst. Vissa får ingen reaktion förrän efter ett par tre, kanske fyra veckor. Och väldigt många får även en mental reaktion vid ungefär vecka 3-5 när man känner att 'näe, nu vet jag inte om jag orkar/vill/klarar av detta längre'. Det går också över om man härdar ut.

andreas0
0

#56, Om du både somnar och vaknar för tidigt kanske det bara är så att din dygnsrytm har rubbats lite på grund av att du blev trött så tidigt den första dagen.

Många sover djupare och bättre på LCHF kost för att man får i sig mer mat som innehåller mycket tryptofan, som i kroppen omvandlas till hormoerna serotonin och melatonin, och det är dom hormonerna som i rätt doser styr sömnen. Så där har du förklaringen till att du sover bättre, du fick antagligen i dig för lite tryptofan i kosten du åt tidigare.

Tryptofan finns främst i köttprodukter, fast allra mest finns det i ost.

Äter man mycket kolhydrater och tryptofan i samma måltid så trycks det in i hjärnan i för stora doser av insulinet. Man får så kallad paltkoma, det är den tröttheten man kan känna efter en stor måltid ibland. Med mer protein blir det mer sådan trötthet om man fortfarande äter en del kolhydrater, och det är det GI personerna varnar för. Eftersom vi tar bort kolhydraterna så slipper vi den tröttheten helt, så det är inget att oroa sig för. Jag själv upplevde det i stort sett varje dag förut, men numera är jag pigg på eftermiddagen också.

andreas0
0

#57, Visst kan man bli slö av omställningen, men sömnig har jag aldrig hört talats om någon som har blivit. Men jag kan väl ha missat det.

Cisss
0

Tack för din förklaring Bt! Jaha härligt, får jag väl säga då! 

- eftersom jag i alla fall sluppit huvudvärken och retligheten Cool. Däremot känns det faktiskt som om kroppen verkligen håller på att förbränna nåt, det känns allvarligt som om jag har högre kroppstemperatur plus svettas jättelätt, inte alls nån obehaglig känsla som när man är sjuk men definitivt en ny känsla. Lite läckert, jag väljer i alla fall att tolka det som ett tecken på ivrig förbränning!

Ja så jag kanske kämpar på en dag till då, C.

andreas0
0

#60, Du var snabb med att svara, jag redigerade mitt inlägg lite, så skumma igenom det igen så du inte missade något. Eller så kanske du inte han se det alls, och då är det bara att läsa. Räcka ut tungan

Det låter som din förbränning har kommit igång ordentligt ja. Glad

Cisss
0

Ante, tack - ja alldeles riktigt, jag hade inte hunnit läsa ditt!

Det lät ju himla intressant det där med tryptofanet, jag vill minnas det har använts mot att bota depressioner också? - Så i så fall kanske jag skulle kunna vänta mej att bli lite (ännu Glad) gladare, det låter ju häftigt.

Och ja, du är förmodligen inne på rätt spår, det där med dygnsrytmen, nu när du säger det så minns jag att det lätt händer mej…. inte van att vara kvällstrött bara. Det är ju iofsej rätt skönt att vara rejält sömnig, men som sagt - det skulle ju vara bättre att vara det på en mer normal tid.

Skönt i alla fall om man inte blir trött av det här i längden, det är inget jag behöver! Tack för dina förklaringar, C.

greensis
0

#56 Normalt att bli as-trött? Ja och nej (det svaret kommer du snart att känna igen, precis som "det är olika från person till person")Flört

Din kropp håller på att ställa om förbränningen från kolhydrater (högoktanigt-bränsle-som-snabbt-tar-slut) till fett (lågoktanigt-bränsle-somräcker-längre). Medan det pågår kan det kännas lite segt. Vissa får det ganska direkt, andra får en svacka någonstans mellan vecka 3 och 6. En miss som verkar vara vanlig i början är att man plockar bort kolhydrater, men tillsätter för lite annan energi. (Lite som att bli vegan genom att ta bort kött, men inte kompensera för proteinbortfallet på annat sätt) Du kanske behöver lite mellanmål - en bit god ost, lite nötter, grädde i kaffet eller något sådant. Om det håller i sig blir en del hjälpta av att (tillfälligt) äta mer kolhydrater, som ostgratinerad broccoli eller blomkålsmos istället för enbart grönsallad och gurkaSkrattande

Och eftersom kroppen jobbar, så låt den vila några dagar. Ta ett bad, slöse en gammal god film, gå och lägg dig tidigt, gagga med en långrandig vän i telefon. Det går över. Faktiskt.

Fabricati diem, pvnc!

Cisss
0

Tack greensis, det ligger förmodligen mycket i detta - mycket som ställer om sej förstås. Det där med mellanmål ska jag absolut tänka på - just nu dock så känner jag mej så behagligt mätt typ precis hela tiden (jag som annars alltid har fått hitta på olika knep för att bortse från mina hungersug) - så jag har faktiskt inte haft en tanke på nåt mellanmål.

Och inspirerad av tryptofanresonemanget så hävde jag i extra fetaost i köttfärssåsen samt gratinerade den plus blomkålen med massa ost. Så nu kan ni se fram emot en riktigt glad Ciss! (eller åtminstone jag gör ju det Glad).

Tack igen! C.

andreas0
0

#62, Det stämmer att allvarlig brist på serotonin kan ge en del psykologiska besvär, och serotonin tillverkar kroppen av tryptophan. Serotonin ska tydligen vara basen för en del antideprisiva mediciner.

andreas0
0

#64, Känner du dig behagligt mätt behöver du inte äta. Vänta ut eventuella omställningsbesvär bara, dom tar inte så lång tid på sig att försvinna, oftast ett par dagar, ett par veckor för en del.

Själv tar jag en stor bit ost varje kväll en stund innan jag lägger mig, och jag inbillar mig i alla fall att jag sover bättre på grund av det. Räcka ut tungan

Cisss
0

Jäkligt intressant med tryptofanet - och serotoninet resp melatoninet! (kan faktiskt inte läsa mej riktigt mätt på det Skrattande)

- det känns ju precis som vad jag skulle behöva, det var en riktig tankemässig morot till att prova vidare med denna mystiska diet!

En fråga till, här sitter jag nu med en iofsej riktigt god köttfärs- o blomkålsgratäng med massa ost - men - ack så grått det blev Ledsen. Jag tänker på det här fiberresonemanget, inte kan väl det vara en giltig orsak till att inte få slänga på lite spenatblad eller kryddörter eller så? Och hur är det med tomater, jag tycker mej (tyvärr) minnas att jag såg dessa dissas i nån tråd, fattade aldrig anledningen - hur som helst så klämde jag ned lite tomatpasta i såsen - men var det dumt gjort av mej, nu när allt annat har flutit på så bra?

Tack på förhand, C.

Babz
0

#65 - Det stämmer att många antidepressiva mediciner har sin verkan genom att höja serotoninnivån i hjärnan, inte nödvändigtvis genom tillförsel.Någgra av de vanligaste hämmar återupptaget av serotonin (sk. SSRI = Selective Serotonin Reuptake Inhibitor).

Tyskt ordspråk

Cisss
0

och förresten, när jag tänker närmare på saken, blomkål (som jag fattar helt tillåtet?) - innehåller inte detta också både fibrer o kolhydrater?

jag kanske provocerar folk med att mina frågor verkar befängda, men jag har fortfarande problem med logiken i mattänket…. Ledsen

C.

andreas0
0

#67, Vad har fibrer med spenatblad eller örtkryddor att göra? Inget av dom har särskilt mycket fibrer i sig. Dom flesta ovanjordsgrönsakerna går bra.

Tomat är inte en grönsak, utan egentligen en frukt. Jag har lite tomatpure i såser ibland för smakens skull, men tomater har lite väl mycket socker i sig. Tomater kallas för grönsaker för att dom i USA bestämde för 200 år (tror jag, kan ha varit senare) sen att tomater skulle vara det, när dom stiftade lagar om import/export av frukter och grönsaker.

andreas0
0

#69. Här ska du få en bra sida där du kan kolla upp innehållet av kolhydrater i en massa olika produkter. Även mängden fibrer anges.

http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=&lang=sv

Där kan du kolla upp hur mycket kolhydrater det finns i olika grönsaker och andra matvaror. Kollar du upp spenat så ser du att det bara är 0.4g per 100g mat, då kan man altså äta mycket spenat utan problem. Kollar du upp blomkål så ser du att den ligger på 2.2g per 100g. Säg att du har bestämmt dig för max 6g kolhydrater per måltid, då hade du kunnat äta 300g blomkål för att hamna ungefär där,  Men kollar du upp morötter så ser du att det är nästan 6g per 100g, så då kan man bara äta 100g, och eftersom morötter väger mycket i förhållande till volymen så blir det en relativt liten bit i så fall.

Det kan vara interessant att kolla upp i sådana tabeller i början om man vill vara säker på att man inte gör "fel". men man lär sig ganska snabbt vad som fungerar och vad som inte gör det, och efter det kan man strunta i tabellerna. Hur lågt/högt du vill sätta gränsen bestämmer du förstås själv.

För min egen del har jag bestämt mig för att lök är det kolhydratrikaste livsmedlet jag vill få i mig, lök ligger på ca 4.5g per 100g om jag minns rätt.

Cisss
0

oj hjälp, jag känner mej så jäkla okunnig (tycker mej ha hört att gurkan är en ört, men det är väl knappast till nån hjälp här Glad)

- inte för jag ifrågasätter informationen men av rent intresse, vad är det som gör att tomaten räknas som en frukt? den är ju till exempel inte ens flerårig (om nu det är ett argument i sammanhanget) - så hur ska jag förhålla mej till detta, är det massa fler grejer som inte är vad man tror? avocado?? (tillåten, vad jag förstår, men är inte den också en frukt??)

Man kanske skulle gå nån typ agronomisk trädgårdsfauna-vidareutbildning, skulle det vara nåt att satsa på (för att slippa fler tomat-chocker menar jag Glad)?

ytterligt förvirrad, C.

andreas0
0

#72, Jag vet faktiskt inte varför tomat är en frukt, det är bara något jag har snappat upp någon gång. Kollade precis upp det, och det står att tomat är ett bär gentligen, och bär är en typ av frukt.

Jag redigerade mitt föregående inlägg något ännu en gång (jag har en förmåga att komma på mer att lägga till efter jag trycker på knappen). Så kolla igen så du inte missade något.

Cisss
0

tacktack igen ante, allt sånt är av intresse förstås! - ibland känns det som om det här inte GÅR att sätta sej in i…. men jag märker ju att det finns såna som har gjort det, vilket förstås är uppmuntrande

- ja plus kanhända man inte behöver veta och kunna och fatta precis allt, jag är inte fanatisk på det viset (fast det kanske låter så) - men, som sagt, det här är ett så himla annorlunda och för mej väldigt främmande sätt att tänka på  mat… näring… ätande….. så tack för all info, den är verkligen mycket behövlig för min del!

plus jag är nog även till min person lättförvirrad i botten Glad, C.

andreas0
0

#74, Det är bara kul att hjälpa till, fråga på bara om du vill veta mer.

Cisss
0

haha jag måste bara berätta…. (det KAN ju bero på att jag är sjukt lättpåverkad) - men jag märkte plötsligt här, efter min, ni vet… SJUKT feta måltid, att jag faktiskt sitter här, utan att tänka på det - och ler ett riktigt stort och brett och fånigt leende Glad - typ, lite lyckokänsla faktiskt!

Läckert!! Inte det att jag är direkt deppig, tvärtom ofta väldigt glad… men det här är lite mer åt…. ja lycklig förnöjsamhet eller nåt sånt, kanske som det kan kännas ibland när man mediterar regelbundet (vilket jag tyvärr inte gör längre) - hur som helst, jag tyckte det kändes lite lustigt eftersom tryptofanet och alltihop just var uppe på tapeten, det känns ju i alla fall onekligen som en oväntad koppling till mitt eget känsloliv….

coolt! Cool C.

andreas0
0

#76, Det är nog inte främst tryptofanet, fett i allmänhet brukar inverka positivt på humöret, jag har inget vetenskapligt som stödjer det men det är många som har märkt den effekten här på forumet. Smör gör en glad och snäll brukar vi säga. Glad

Cisss
0

ja okej, orsaken spelar ju egentligen ingen roll, trevlig känsla i alla fall Glad

men märker jag gick igång på det här med tryptofanet /serotoninet /melatoninet i alla fall, fick mycket att tänka på…. till exempel för jag haft lite sömnkrångel ett tag bakåt i tiden, så där låter det ju också lite optimistiskt då, om melatoninet skull få sej en skjuts! 

plus jag vill absolut tacka för gå-till-sängs-ost-tipset! det har förmodligen också med min genomgångna sömbrist att göra, EN av orsakerna till min dåliga sömn var ju absolut hungerkänslor och den rädslan sitter tyvärr fortfarande i, dvs direkt skraj att lägga mej om jag inte känner mej säker på att inte svältkänslorna ska inträda före gryningen - så ja, det där med osten blir ju två flugor på smällen tillomed!

så tack för det, testar redan ikväll! C.

andreas0
0

#78, Tänk på att det lätt kan uppstå en obalans i kroppen av kalcium och magnesium i början på LCHF kost eftersom man tappar en del vatten och då försvinner en del magnesium ut. Dom flesta känner inte av det, men många gör det. Risken finns väl att man gör det värre om man äter mycket ost som har mycket kalcium i sig, om man är en v dom som känner av detta.

Symptomen är så kallade "myrkrypningar", sendrag, och i dom värsta fallen kramper i benen.

Skriver bara så du vet att om du skulle känna av symptomen kan det bero på för mycket ost i kombination av för låga nivåer av magnesium i kroppen. Själv skulle jag hellre välja att ta magnesiumtillskott i ett par veckor och öka nivåerna av det i kroppen än att minska på mängden ost om jag skulle råka ut för det.

Bli inte orolig nu, dom flesta känner inte av det här, jag bara ville varna dig så du vet vad det är för något om du skulle känna av det, eftersom du (som jag) verkar äta mycket ost.

Cisss
0

men tack, jag blir så otroligt impad av din kunskap! - och mycket intressant!!

- otroligt nog så satt jag just på jobbet idag och sa att nu har jag haft myrkrypningar i benen för första gången i mitt liv, jag hade inte en tanke på att koppla det till detta /nya kosten utan trodde det hade med min nyligen genomlidna jätteförkylning att göra - men det här låter ju lite troligare faktiskt (eftersom jag ju blev bra från förkylningen för flera dagar sen, när jag tänker efter Generad)

okej, jag lyssnar på dej - dvs jag skjuter upp kvällsosten till imorgon (när jag förhoppningsvis kommit ihåg att inhandla magnesium)

jättehäftigt tycker jag, när verkligheten verkar stämma med teorin…. eller typ… att man kan uppleva teorin i sin egen kropp Glad

tack igen, verkligen intressant! /C

Cisss
0

hummm…. ost förresten? menar du då typ vanlig, hård, gul (sån som man skivar med osthyvel) - eller mer nåt (i alla fall vad jag föreställer mej vara) åt det fetta hållet, brie o sånt?

tack igen, C (som inte orkar hålla sej vaken längre, håller tummarna för lite längre sömn i natt)

MimLan
0

#81 Om du gör en sökning i Fineli, som tipsats om innnan, eller MinMat som har Livsmedelsverkets näringstabeller, så kan du se vad som finns listat i ost-väg.Tittar du på ostpaketen i butikerna så står det hur mycket fett/protein/kolhydrater de innehåller. Välj något du tycker om att äta, helt enkelt.

andreas0
0

#80, Köper du magnesium så köp den på hälskostaffärer, helst den för 400mg, eller 375mg om den inte finns. Den som finns på apoteket har för låg dos och dessutom massa onödiga tillsatser.

#81, Dom flesta ostar går bra, både hårda och mjuka, undvik dom magra, dvs. under 30% fett. Dom på 28% går väl också antar jag. Jag brukar köpa boxholms gräddost, en hårdost på 38% fett och rätt god, inte så stark som en del andra (starka ostar är gott, men jag vill inte sätta i mig en stor bit stark ost bara sådär på kvällen). Nästa gång jag handlar ska jag nog testa en bit stureost, samma fetthalt och jag tror den ska ha ungefär samma smak, men mindre tillsatser.

Som #82 skriver, det viktigaste är att det är en sort som du tycker är gott.

greensis
0

#83 Ja, och råkar den ost man gillar vara för mager får man väl ta en smör- eller bregottklick på. Ostrullar är en stående favorit - jag köper bregott & färdigskivad ost och har i kylen på jobbet…

Fabricati diem, pvnc!

Cisss
0

Tack för alla tips!

Jag hade fasat lite för dagens ute-lunch med jobbkompisar, men löste det lite halvimproviserat. Dels tog jag med mej ett par små brie-bitar som jag hade hemma, så jag åt en sån före o en efter lunchen; sen tog jag själva maten (köttfärsbiff) tillsammans med ett par små potatisar o över allt detta en massa vitkålssallad (tillåtet, hoppas jag….?) - ja så då behövde jag inte stå o tjafsa om att jag inte äter potatis osv för den liksom dolde sej under salladsberget Glad) - Det låter kanske lite galet, men av nån anledning som jag inte riktigt kan förklara så känns det inte bra att liksom sticka upp i näsan på folk att jag äter si o inte så osv; kanske det bara handlar om att det blir för kravfyllt - hursomhelst, skönt jag slapp ta det idag. Känns som om lunchen (inkl ostbitarna och med gömda potatisar) ändå funkade ganska bra.

- och - har gått ned 3 hekto till, till idag - hoppas nu bara det inte enbart rör sej om vatten; jag har varit ganska fenomenal på såna dieter förut, snabbt ner ett par kilo på rätt extrem kost under ett par dagar - men det här känns inte riktigt likadant, faktiskt. Ja och alldeles bortsett från det faktum att jag formligen vräker i mej mat och ja, framför allt fett - det känns ju egentligen helt sjukt att detta kan leda till en viktminskning…. Skrattande

Ja så okej, jag testar en dag till! Tack för hjälpen, C.

Babz
0

#72 - rent botaniskt är tomat en frukt, liksom t.ex. gurka, squash och aubergine. Avokado är en stenfrukt (jfr körsbär / plommon), som innehåller en hel del bra fetter.

Vad som botaniskt är frukter, stenfrukter eller bär, spelar ju mindre roll, det som betyder något är ju
 1) om man tycker om det
 2) kolhydratinnehållet
 3) om man tycker det är "värt" att äta det.

Jag tycker du verkar ha greppat det här bra, med tanke på dina frågor! Lycka till i fortsättningen oxå!

Tyskt ordspråk

Cisss
0

Babz, tack jättemycket för din förklaring - intressant - jag hakade faktiskt upp mej lite på det där Generad. Och tack för synpunkterna också, det är klart du har rätt - viktigare vad det är för "föremål" /frukt /grönsak /ört och vad den innehåller förstås, än vad den kallas Glad!

Bra input, tack! C.

Cisss
0

Gomorron! Nu hade jag mentalt ställt in mej på att viktnedgången skulle stoppa upp lite, men nej, 3 hekto till! Otroligt, med allt detta fett, grädde, smör - svårt att smälta för mej fortfarande hur det går ihop. Tja eller… möjligen något närmare 2,5 än 3 hekto (nytt bryderi…. vill jag uppleva halvhektobonusen idag eller i morgon??? Glad) - hur som helst, alldeles oväntat effektivt.

Jag hör nog till dom som aldrig ens skulle överväga att fortsätta med en ny kost om den inte hade omedelbar bonus för mej åtminstone i form av måendet - och nu går jag dessutom ned i vikt (ja bara några dagar hittills visserligen men… åtminstone alla dagar jag hållit på). Beträffande måendet så känner jag mej jättebehagligt mätt (känns lite bekant som nån sorts trevlig känsla från långt tillbaka i barndomen), sover jättegott och lite mer än innan, lugnare? *tror*, varmare. Allt som allt bara positiva effekter. Egentligen den största nackdelen för min del är vad jag tror andra skulle tycka om jag drog upp min nya kost - vilket leder till att jag känner att jag måste smyga lite - vilket ju egentligen inte är en bra känsla.

Men hursomhelst, totalkänslan klart godkänd och dessutom vikten ned (än så länge åtminstone)! Ja, så en dag till kommer det att bli, C.

andreas0
0

Kul att du mår bra och minskar i vikt. Visst är det helt underbart med alla positiva effekter man märker.

Var beredd på att omställningsproblemen nog träffar dig vilken dag som helst nu. Brukar vara lite huvudvärk och en mental slöhet för många, när kroppens sockerlager tar slut och hjärnan "lär sig" att drivas på fett istället (tar ett tag innan produktionen av enzymerna som behövs osv. kommer igång ordentligt). Men omställningsproblemen varar inte särskilt länge, 1-2 dagar kanske för dom flesta. För min egen del varade dom mindre än 12 timmar. Sen finns det några som inte känner av några omställningsproblem alls.

Cisss
0

Haha, tack Ante! Det var ju en väldigt cool kommentar - med tanke på min enormt märkliga dag Glad!

Jag har mått sådär utomordentligt extremt jättebra (sånt som händer kanske ett par gånger om året) - varit skärpt, glad, snäll o trevlig, lugn, effektiv - som i ett litet glädjerus faktiskt….

…. ja fram till klockan 16 då. Då slog nåt helt annat till, helt plötsligt - nämligen apatisk, trött, slö, uppgiven, frusen - och ja, huvudvärk (vilket jag i princip Aldrig har)! Otroligt omslag faktiskt, med tanke på utgångsläget.

Som tur var så hade jag under min uppåtdag hunnit fladdra ned på stan o köpa kokosfett, så i tron att jag höll på att bli sjuk så drack jag uppåt en liter te med ja, hur mycket som helst kokosfett i tror jag man kan säga Generad - och lite bättre har det nog blivit efter det. Vet faktiskt inte vad det handlar om - men det känns verkligen inte som nån normal förkylning - plus att jag faktiskt håller på att piggna till lite grann igen tror jag (men fortfarande kall, vilket jag ju inte alls varit dom senaste dagarna).

Ja så verkligen inte alls otroligt att det handlar om denna invignings-omställning, kul att du tog upp det just nu Glad! Och bra få en tänkbar förklaring förstås, för det handlar i alla fall inte om nåt tillstånd jag är van att befinna mej i.

Tack för din input! Den var värdefull - igen! C.

Cisss
0

Godmorgon! Hade en vidrig kväll igår, vet inte varför. Mådde förskräckligt illa, kokosfettet? magsjuka? dietövergång?? - vet ej. Det hela ledde till att jag åt ett litet och förmodligen alls inte särskilt fettrikt kvällsmål, avocado, kräftstjärtar, lite majonäs o inget annat - ja så nu har jag hängt upp mej på att jag mulade för lite fett igen.

Hur som helst, har sovit gott (och länge!), mår bättre nu - men (som Tony säger) - viktnedgång: 0. Trist eller hur. Nu får man ju massor med tankar om detta. Fel på dieten? Jag hanterar dieten fel? Ja typ, det går att grunna hur länge som helst. I vilket fall, jag mår trots allt bättre idag, vilket förstås är skönt. Plus har faktiskt upplevt att jag mått bra på det här sättet att äta (huruvida jag nu gjort det på ett riktigt sätt eller inte), särskilt det här att slippa känna suget - ja så det kan väl ändå inte skada att testa en dag till?

Jag provar, C.

Mona-Stina
0

Du får nog räkna med att testa lite längre än en vecka, första veckan kommer ju oftast abstinenser. Försök hålla ut lite längre så kommer hälsovinsterna som ett brev på posten.

Frihet07
0

Hej Cisss,

Jag är inne på femte veckan och gick ned 2 kilo första veckan. Vatten naturligtvis, men jag mår så himla bra och går inte upp av kosten. Äter lite för mycket kolhydrater för att det ska få någon riktig effekt ännu och har kanske "bara" 10 kg för mycket i övervikt.

Jag trodde att kilorna skulle rasa av mig men så är inte fallet och det är helt ok, så ge inte upp!

Cisss
0

Hej och tack!

Mona-S: Okej så hur menar du egentligen med "hälso"-vinster (det här är nytt för mej o jag har trott att det egentligen bara handlade om viktnedgång)? Det här att jag har känt mej mätt och sluppit hungersug, är det en sån vinst? Eller handlar det om andra saker (undrar, för då har jag ju annat att se fram emot också, än bara att vikten ska skärpa upp sej lite Glad)

Frihet: Ahaa… fast jag vet inte om jag fattar riktigt… menar du att bonusen är att du mår så bra, så då är vikten inte så viktig liksom? För det skulle jag kunna köpa för min del också, som sagt, jag är egentligen glad över att jag inte går upp! Men - jag som trott man ändå skulle tappa vikt av detta - jag tror nästan ändå att jag skulle tappa lite sug efter 5 veckor om det inte hänt nåt (jag är liksom mera styrd av "instant rewards" Glad) - så…. menar du alltså att - du äter hellre lite KH förmycket (avsiktligt) än att gå ned i vikt, att du har gjort det valet, eftersom du ändå mår bra?

Okej, jag kan också berätta att den här dagen har fortsatt lite bättre än dagen igår i alla fall. Däremot känner jag mej fortfarande lite illamående… framför allt typ fettaversion (inte så bra med den här dieten ju…) - faktiskt så pass att det känns som om jag hellre skulle avstå helt o hållet vad gäller både protein och KH bara jag slapp fettet…

Så idag, jag hoppade över knäckebrödet (pga den uteblivna viktnedgången) åt två ägg o lite vispad grädde till frukost, typ tvingade i mej - och ska just nu börja en sen lunch (o fortfarande inte ett dugg sugen egentligen) - en liten laxbit, lite hackad spenat med grädde o fetaost o skivar över lite v-bottenost. - Men - som jag uppfattar det så blir det bara för lite fett ändå, hur mycket jag än drar ned på det andra….

Suck, man får väl övergå till en ren fettdiet kanske, tre kulor smör om dagen, må illa hela tiden - men kanske tappa lite vikt på kuppen?

Tack o hej, C.

andreas0
0

#94, Den här kosten handlar inte om viktnedgång även den har den effekten för många. Det är en kost för livet. Man mår bättre och är gladare helt enkelt. Dessutom finns det en massa fall där sjukdomar blivit bättre, t.ex. en del diabetiker som har kunnat sluta med insulin (utan socker och andra kolhydrater så höjs inte blodsockret särskilt mycket), det finns flera med mag-tarm problem som har blivit i stort sett besvärsfria, och även en del andra.

Visst är det många som äter kosten för viktminsknings skull,  det är nog den vanligaste anledningen till att man börjar, men när man har varit på den i ett par månader vill man inte sluta, ovavsett om viktminskningen fungerar eller inte. Man mår så bra, och vad är alterantivet för dom personerna som inte går ner i vikt, man gick inte ner i vikt på den gamla kosten heller och då mådde man sämre.

Värt att notera är att man inte går ner i vikt om man redan är normalviktig, detta är snarare en viktnormaliseringskost än viktminskningskost.

Dessutom finns det många fall där viktminksningen inte kommer igång förren efter ett par månader, det är ingen "förlora 200 kilo på 2 timmar" diet, utan man får se det lite mer realistiskt, det fungerar men det tar ofta tid, tänk hur många år det tog att bli överviktig (för dom flesta i alla fall, jag vet inte hur det är med dig), och då kan man inte förvänta sig stort resultat på bara ett par veckor.

Visst finns det dom är viktminskningen kommer igång direkt och dom tappar två kilo i veckan, vi har flera sådna exempel här på forumet, men för dom flesta av oss tar det längre tid än så.

Går man ner i vikt snabbt så har man en förmåga att gå upp snabbt igen, så kallad jojo-bantning, bättre att låta det ta sin tid så kroppen blir van vid den lägre nivån så det stannar nere istället.

Känns som jag predikar lite nu. Räcka ut tungan

Här är en interessant tråd som jag föreslår att du läser igenom om du vill veta mer om vilka effekter LCHF kost kan ha.

Cisss
0

Ante, thanx!!! Jättesnällt att du tar dej tid, plus du verkar himla kunnig på det här. Och nej - jag kan garantera att du inte predikar, jag är helt allergisk mot sånt - o än har jag inte blivit prickig Glad.

Och jätteintressant tråd! Hade ingen aning om detta faktiskt, hälsoeffektor och allt. (Men kan ju berätta att en av de värsta hälsoBieffekterna under den hamska gårdagskvällen var (apropå en annan tråd) att mitt hjärta slog så himla hårt /starkt så det kändes  som det skulle hoppa ut.)

Så okej, vad tänker jag för egen del om detta, funderar jag? Nu har jag ju inga massiva hälsoproblem, däremot väger jag för mycket för min egen trivsel. Och i min kropp är det så att vikten liksom helt av sej själv ökar helt exponentiellt så fort jag hamnar i stress av påtaglig grad. Det här har jag försökt hantera med olika sorters stresshantering, vilket förstås är nyttigt på olika plan, tyvärr har just vikten inte påverkast ett dugg av det; så fort jag försökt minska på maten så blir kroppen stressad av det också. (Däremot så har jag nog ändå ätit hyfsat nyttigt, inte särskilt mkt kolhydrater tex o i så fall långsamma.) 

Så för min egen del, eftersom jag ändå skulle vilja gå ned i vikt, så känns det ändå som om denna kost åtminstone i teorin skulle kunna hjälpa mej med det - just pga den fantastiska mättnadskänslan, dvs mätt - ingen stress - ingen viktuppgång -  och i bästa fall vikt ned. Det är bara en känsla jag har, vi får väl se om jag gissar rätt. Och naturligtvis skulle det vara kul att känna sig pigg, glad osv (eller mera glad Glad), fast det är egentligen inte vad som driver mej just nu känner jag.

Plus, med tanke på min trista gårdagskväll samt lite aktuellt kärlekstrubbel Oskyldig, dvs jag har kommit på att jag behöver lite uppmuntran (faktiskt inget sötsug eller nåt, jag brukar nästan aldrig ha det) - nu har jag bestämt mej för att fuska lite ändå!  Så sitter här med en chokladruta i magen o lite whiskey i glaset (det ska ju vara bra mot illamående har jag hört??).

Hur som helst, tack igen så jättemycket! Som du förmodligen fattar så är jag lite behövande vad gäller kunskap på detta område och jag blir lite impad av din Räcka ut tungan.

Så tack igen, nattnatt! C.

Cisss
0

Ny dag, ny utmaning….. Vikten kvar på samma nivå (vilket iofsej kan ha med gårdagskvällens lilla whiskey att göra, har tyckt mej märka att min kropp liksom lägger på sej lite vatten då). Och börjar nu misstänka…. kan det vara illamåendet som åstadkommer viktnedgången i den här dieten…..? Förvånad 

Okej, så får jag fråga en gång till - hur tänker man angående det här med hälsoeffekter på redan "friska"? Jag har fått för mej att det här är en kost som liksom hittat en kringående rörelse runt det här med insulinresistens o sånt (vilket jag gissar ofta kan vara förvärvad pga bla dålig /kolhydratrik kost) - men hur funkar det då på dem som inte har det problemet, kan det vara en bonus?

Har just varit ute o köpt en till ost på ett nattöppet ställe Glad, så nu ska jag väl klara mej en stund igen.

Förhoppningsfullt, C.

greensis
0

Hälsoeffekterna är olika från person till person, och oftast oanadeGlad Ett exempel: min astma har blivit mätbart bättre under en 2års period, där jag dessutom inte medicineradeFörvånad Det är ju en tydlig hälsovinst för mig MEN samtidigt har jag fått hårdare naglar (alltid haft klena, skiviga naglar), toalettbesöken är "harpruttar"=smidigt och luktfritt, hyn är fuktigare och jämnare, huvudvärk mer sällan och blodvärdena har blivit så mycket bättre att jag kunnat bli blodgivare. Sådana där småsaker, alltså. Vilka vinster man får, och hur man värderar dem är ju väldigt olika.

Jag är alltså inte insulinresistent, jag hoppade på den här banan för att gå ned i vikt och stannade tack vare de övriga hälsovinsterna.

Fabricati diem, pvnc!

Cisss
0

Tack G, jätteintressant att höra! - Jag tolkar det också lite som att du menar att okej, man kanske känner sej hyfsat frisk - men i ett annat perspektiv kan det visa sej att man har en del hälsobrister som man inte direkt har gjort sej medveten om?

…. och illamåendet, som tyvärr håller i sej - finns det nån som har nån förklaring på det….? Jag vet inte själv vad jag ska tycka om detta, i vanliga fall och förmodligen av helt naturliga skäl (dvs av överlevnadsskäl undvika skadliga födoämnen) så vill man ju undvika sånt som man mår illa av - men i det här läget som sagt så kan jag känna det lite som en hjälp att inte överäta. Men det känns ändå inte riktigt sunt. Och är det här en vanlig upplevelse eller är det bara jag som blir illamående?? C.

andreas0
0

#97, Nej, det är inte illamåendet som gör att man går ner i vikt. Illamåendet vara inte länge. Anledningen till att man går ner i vikt är på grund av hormonförändringar i kroppen, främst mindre insulin, vilket gör att kroppen har lättare att släppa på fettet.

Den första omställningsperioden varar inte länge, så håll ut, kanske är det bättre redan i kväll.

Cisss
0

Tack Ante! Jag har fått för mej att du vet vad du pratar om så - ser med förväntan fram emot att det ska bli bättre Glad!!

(…. bara det att jag inte riktigt orkar fokusera på dieten pga inget känns aptitligt - o särskilt inte fettet…. så jag blir lite orolig att den här jungrufasen kanske kommer att bli onödigt lång pga jag inte håller fast vid kosten som jag borde. Plus jag tycker det är jobbigt att väga allt, en tesked smör osv hit o dit, det klarar ju ändå inte min våg - så nu har jag börjat liksom höfta, vilket kanske inte är så fiffigt - innan man har lärt sej kosten riktigt)

Men ändå, jag provar en dag till! C.

andreas0
0

Varför skulle du behöva väga allt? Så noga är det ändå inte.

Cisss
0

Ne okej, jag tror absolut du resonerar sunt både i det här och i det att man ska lyssna på sin kropp osv!

Det är bara det att när jag försöker sätta mej in i den teoretiska basen för detta, dvs få i sej lika mycket fett som protein + KH, för mej låter det som så osannolikt mycket så jag har riktigt svårt att föreställa mej hur man egentligen kan få till det. Särskilt som tex ägg o inte ens smör innehåller bara fett…. *suck*

Låter jag bara gnällig kanske? Det är inte min avsikt, men när jag nu ändå lägger energi på att ändra min kost så, det skulle ju kännas bra om det blev "rätt" också (vad man nu menar med det). Jag tänker, det är ju lite som till exempel när man ska laga till mat från nån främmande kultur, det tycker i alla fall jag är jättesvårt om jag inte själv har smakat sån, man har ju inget begrepp alls om hur det ska smaka eller så - och i det här fallet, mera kanske så att jag ju inte har nån naturlig känsla för proportionerna?

Tack för din input! C.

odezza
0

#99 Cisss… En väninna till mig, som hållit på med LCHF sedan -97, tipsade om kanel mot illamående. Jag frågade hur man gör med det, och hon mnade att man kunde strö det över maten osv…

Själv tycker jag inte att det verkar så gott med kanelsmak på maten, men det finns ett rött te med kanelsmak, (Friggs, påste, finns på bl a Coop och Ica) som jag drack mycket i början, då jag kände mig lite illamående, och tar det fortfarande om jag någon gång skulle må illa, vilket inte inträffar så ofta numera… Det fungerar rätt bra för mig, iallafall! Alternativt kan man kanske minska på fettet lite, tills kroppen har vant sig…

Du skrev tidigare i tråden om att du fick kraftig hjärtklappning. Det är en ganska vanlig reaktion i början, då man ställer om sig, och det brukar gå över. Men jag märkte att det även var kopplat till mitt koffeinintag, så numera dricker jag bara en kopp kaffe på morgonen, och sedan inget mer kaffe under dagen.

Jag har också märkt att jag är lite känslig för kokosfett, om det blir för mycket. Då kan jag också få lite hjärtklappning. Så numera tar jag bara 2 teskedar kokosfett om dagen. Men hur mycket kokosfett man tål, är väldigt individuellt, så här får man prova sig fram. Många tar mycket mer kokosfett än jag.

Lycka till!

"still lost in space and time"

Cisss
0

Hej Odezza o tack så jättemycket! Aha, kanel, det låter lite vettigt faktiskt, ska absolut prova det! Känner inte till teet men ska kolla upp det! Lyckligtvis så gillar jag ju kanelsmaken också så jag kanske kan lösa det på nåt annat sätt tills vidare.

Det känns som jättebra tips, jag ska prova minska på kaffet (jag dricker inte så mkt men det går ju ändå att dra ner på) plus ska jag minska på kokosfettet också, det är ju ett helt nytt ämne i min kropp så man kanske inte ska ladda på med för mÿcket på en gång? (skulle aldrig ha tänkt på det själv annars, kokosfettet verkar ju typ så neutralt och oskyldigt Glad) - intressant egentligen hur kroppen kan bete sej…

Tack för bra tips och trevlig helg! C.

Cisss
0

Hejigen! har haft en skön och bra natt. har läst mej till härinne att många sover mindre på den här kosten och tycker det är bra - själv sover jag nog minst 1½ timme Längre nu, en enorm bonus för en person som är van vid ständig sömnbrist! Härligt Cool!

Och det bra måendet började redan igår kväll, på dagen hade jagkänt mej frusen o ruskig men på kvällen blev jag varm (ämnesomsättningen Glad??) - samt att illamåendet försvann i samma veva. Vet inte vad nyckeln till vändningen var, jag testade äggmjölk, det kanske gjorde susen? Och, mycket törstigare än jag brukar, men det överlever man ju enkelt.

Tycker jag har läst här flera gånger om kopplingar mellan illamående och kokos. Nu tog jag ju lite kokosfett i morgonkaffet och ser man på, mår jag inte lite illa igen? Jo jag tror faktiskt det, men inte som förut i alla fall. Plus i brist på kanel-te (köpte nyss på konsum, Orientaliskt kanelte!) så tog jag ett par klunkar noni-juice, det brukar ju hjälpa mot det mesta (hmm det gjorde jag ju i går också, kanske det som gjorde vändningen??)

Jag som sagt, varm hela natten och fortfarande - och ser man på, den avstannade viktnedgången har kommit igång igen! (Nästan 8 kg totalt). Skönt för mej som har dålig uthållighet och behöver se resultat Generad. Ja och sen gör ju vädret sitt till för att det ska kännas som en riktigt härlig dag!

Tack för alla givande kommentarer och reflektioner!! C.

Cisss
0

Förresten, tar upp ett ytterligare dilemma (nr sjuttiotolv ungefär) - orkar ju inte starta ny tråd heller, utan hoppas nån läser här ändå….

Ärtor? Vad är det?? Grönsaker? Dvs är det bra eller dåligt? Jag tänker på typ sockerärtor (kanske just där vid namnet som mina farhågor väcktes Skrattande), suger snap peas osv. Och förresten haricot verts, skärbönor mfl. Finns det några åsikter om det?

Passar under tiden på att girigt sluka min spenatsoppa på grädde o buljong (ja plus några sockerärtor också då om jag ska vara ärlig). Hälsningar, C.

Babz
0

#107 - ärtor och majs är ganska kolhydratrika, så det är många som undviker dem. För min egen del kan jag ibland äta någon sockerärt, eftersom jag tycker de är goda. Jag har inte kollat upp kolhydratinnehållet i skärbönor, men jag tror att det är lägre än i ärtor. Det går ju att kolla på finelis hemsida (finska livsmedelsverket, har en bra tabell över näringsvärden)

Tyskt ordspråk

Cisss
0

Hej o tack! Tja det var kanske det jag egentligen misstänkte… men försökte blunda för… Cool

Tack för informationen, då ska jag tänka på att inte trycka i mej för många åt gången i alla fall!!! C.

greensis
0

#107 Vi äter ärtor och bönor hos oss, men vi håller ju inte lchf a la Skaldeman, utan lite mer avslappnat. Dessutom tränar jag en del. Så har man en knytnävsstor bunt haricot verts (funkar som spagettiersättning!) eller 1/2 dl gröna ärtor till maten någon enstaka gång i veckan tycker jag inte det är mycket att fundera över.

OBS! Med mindre då än att man står stilla på en platå och försöker kickstarta viktnedgång, då kanske man får hoppa över.

Fabricati diem, pvnc!

Cisss
0

Greensis, tack! Ja du har säkert rätt, allt ska väl ske med (mesta möjliga) måtta. Nu är ju jag i o för sej himla intresserad av att gå ner i vikt plus var egentligen inte sötsugen alls, det var mera som så att dom låg o skräpade o jag blev orolig dom håll på bli gamla. Så jag åt dom helt i onödan kan man säga Ledsen.

Och märker att jag blandar ihop allt möjligt, jag tänkte såhär att okej dom växer ju ovan jord så då är väl allt frid o fröjd Generad, alltså var mest inne på fibrer konstigt nog - av nån anledning tänkte jag inte alls på kolhydrater (namnet till trots).

Men… nån gång ska man väl lära sej lite om det här….Skrattande Tack för hjälpen! C.

Wildrat
0

Fineli är väldigt bra att kolla kolhydrathalt i, de separerar fibrerna från resten av kolhydraterna så siffrorna stämmer lite bättre.

Jag som inte är så strikt äter gröna ärtor nästan varje dag, min favoritgrönsak helt enkelt, men de innehåller en hel del kolisar. Smakar t.o.m. lite sött.

Cisss
0

Hej och tack WR, bra länk! Ja, som sagt, man kanske behöver använda sitt sunda förnuft (kombinerat med lite samvete och noggrannhet kanske Glad)

Annars har jag haft en lite underlig dag eller snarare gårdagskvällen. Det kändes som jag fick till måltiderna ganska bra igår (ja om man bortser från ärtorna kanske?). Dessutom kände mej varm o lite lättsvettad (vilket enligt min hypotes tyder på högre ämnesomsättning Generad). Sen av nån underlig anledning blev jag AS-törstig på kvällen, jag drack faktiskt flera liter vatten, eller snarade slukade. Ja och sen fortsatte natten ganska behagligt, har sovit gott (och varit uppe o kissat flera gånger förstås). Och sen på morgonen, döm om min förvåning, all vikt jag hittills tappat hade kommit tillbaka. Åter på startvikten alltså. Känns en aning snopet.

Nu fattar jag förstås att det inte säger så mycket att väga sig dagligen och det är inget jag har gjort förut i mitt liv heller. (Men för att hitta en morot att hålla mej kvar i den nya kosten så skulle det ju underlätta om jag såg att det påverkade vikten på ett påtagligt sätt!) Och visst, det kan ju vara en sån period i månaden när man samlar på sej mera vätska osv, så jag försöker att inte dra så stora växlar på vikt-åter-gången.

Så - jag har provat en dag till, dvs idag. Hållt mej mätt och fin, inte behövt ngt mellis vare sig för- eller eftermiddag, känt mej allmänt varm (positivt tecken !!?). Just nu däremot så är jag plötsligt oerhört nära gränsen för överhungrig (dvs när man känner sej så undernärd att man inte orkar få i sej nåt), sitter här och kollar recept på smörbollar i stället för att äta upp min redan färdiglagade middag Generad! Har mulat ett par ostskivor med typ hur mycket smör som helst o börjar så sakteliga få tillbaka lite energi, så snart så blir det kanske middag också.

Försöker väl hålla ut resten av den här dagen. Och - kanske i morgon också Glad. Tack för alla bra synpunkter och välbehövliga råd! C.

Blenda01
0

Jag älskar sockerärtor och de verkar vara ganska nyttiga!

Kategorier Favoriter Mina Livsmedelsverket

(SLV v070625)

Sockerärter

Per

100Gram

Energi kcal:

51,00

Energi kJ:

215,00

Proteiner:

3,40

Fiber:

6,00

Kolhydrater:

6,00

Vatten:

83,30

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

0,20

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,00

F-mättade:

0,10

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,30

B2:

0,10

B3:

2,90

B6:

0,20

B9:

65,00

B12:

0,00

C:

21,00

D:

0,00

E:

0,10

Mineraler:

Fosfor:

90,00

Järn:

0,70

Kalcium:

62,00

Kalium:

170,00

Magnesium:

24,00

Natrium:

2,00

Selen:

1,00

Zink:

0,80

Cisss
0

Ja faktiskt, det ser ju inte så tokigt ut!  Det är kanske som med mycket annat - det är mängden som är det viktiga? Typ ett halvt hekto låter ju inte som det värsta man kan sätta i sej? - Ett halvt kilo däremot, ja då kanske det blir lite mycket kolhydrater till exempel?

Eller hur resonerar ni? C.

Cisss
0

Ner ett par hekto igen, dvs - 3 hekto sedan starten (och JA…. jag vet att det inte säger nåt att väga sej varje dag men jag är ju så nyfiken Skrattande)

Det känns ändå just nu som om allt flyter på riktigt bra, har inte behövt något mellanmål på förmiddan, däremot så tror jag nästan att jag skulle må bra av det på eftermiddan men glömt /inte haft tid /inte tagit mej tid att fixa det. Har fortfarande svårt att ta till mej uträkningarna /beräkningarna vad gäller kosten MEN nu har jag hittat här (via ngn annan tråd som jag nu har tappat bort) en länk till Tasteline (variant av Hälsovakten) http://www.tasteline.com/default.ns?lngItemID=1234 där man kan mata in vad man äter och få ut det i både vikt (? tror jag) och E%. För mej känns det lite enklare att mata in där än på minmat, men det kanske handlar om mej mer än programmen.

Hur som helst, nu blev jag för första gången lugnad att yes, jag får i mej tillräckligt med fett åtminstone, och yes, jag äter lagom lite kolhydrater! Kanske till och med så att jag kan minska fettet lite, vet inte om det spelar nån roll om man vill tappa vikt??

Och en fråga (om nån tittar in här): Spelar intagen av de olika sakerna (protein, fett, KH) över dagen nån roll, dvs behöver man få till varje måltid så här (med tex mkt fett) - eller räcker det om man får till det över dagen?? Själv tycker jag det känns svårt att få till det just om jag ska äta lunch ute, kolhydrater är ju enkelt att hoppa över men det känns ju inte så himla fräscht att mula en massa smör i främmande sällskap Generad.

Skulle vara bra om nån vet /har nån åsikt om detta. Tack, C.

andreas0
0

Att få till det över dagen räcker nog för dom flesta, bara dom allra känsligaste som måste vara noga med varje måltid.

Cisss
0

Tack Andreas, det känns som en tröst, då behöver jag inte må dåligt de dagar jag måste äta lunch ute! C.

greensis
0

#116 Jag äter lunch ute ett par dagar i veckan, och brukar ha ett paket bregott och lite skivad ost i kylen på jobbet. (eller något liknande) Blir det mager men kolhydratfattig lunch, typ tonfisksallad, är det ju lätt att skarva i på eftermiddagsfikat.

Fabricati diem, pvnc!

Cisss
0

Aha smart Greensis, det var ju en bra idé. Hade själv funderat på att ta med mej några småostar i ryggsäcken som nödkost (kommer inte att vara inne på mitt jobb efter lunch).

Skriver absolut upp det här på min kom ihåglista, bregott och ost till jobbet! Tack!! C.

greensis
0

#120 GeneradGladTack!
Babybel, de där röda (numer även gula) småostarna som ligger i ett nät är väldigt bra "väskmat" De tål rumstemperatur hyggligt, är välförpackade och lätta att öppna med händerna om man inte har bestick, sax och liknande med sig. Sedan gillar jag annan ost bättre (chavroux, å, den kan jag äta med tesked direkt ur burken…) men ur ett logistiskt perspektiv är babybel perfekta.

Kokta ägg är också bra väskmat, om mat vet att man kan skala dem på någotn diskret ställe. Däremot har jag haft ägg i fickan några gånger och råkat få mosat kokt ägg intryckt i allt småplockGråter

Fabricati diem, pvnc!

Cisss
0

Aha okej…. de där små ostarna…. (drar mej till minnes nån tv-reklam???) - det låter som en bra idé! Jo sant, ägg är ju också en bra matsäcksmat - och perfekt förpackade också… bara trycket inte är för stort som sagt Glad

Cisss
0

Hej, haft en riktigt bra dag igen. Hittade dom där små ostarna i butik i går kväll och haft med mej som mellis, perfekt! Tyvärr dock ingen viktnedgång, suck. (Men KÄNNER mej faktiskt smärtare konstigt nog).

#117 "Att få till det över dagen räcker nog för dom flesta, bara dom allra känsligaste som måste vara noga med varje måltid." -Alltså Andreas, jag har funderat en hel del, vad betyder det egentligen, känslig för vad? Handlar det om att man sabbar ämnesomsättningen eller att man får sockersug eller är det nåt annat som du tänker på? (kanske en korkad fråga men den beror helt enkelt på att jag faktiskt inte vet)

Tack, C.

andreas0
0

#123, Jag tänker på dom som har för hög insulinresistans. För man tillräckligt hög insulinresistans så kallar dom det för diabetes, innan dess kallas det för metabola syndromet. I stort sett alla som varit kraftigt överviktiga i ett par år är antagligen insulinresistanta, samma gäller sådana som jämt äter massa godis / dricker massa läsk.

Dom personerna är extra känsliga för saker med kolhydrater i sig, eftersom det höjer insulinet i blodet väldigt kraftigt för dom, vilket stoppar viktnedgång.

Sedan finns det väl olika grad av insulinresistens också, det behöver inte vara så farligt för alla.

Cisss
0

A, tack för ditt svar! - så vad tror du, hur skulle det vara i mitt fall, jag menar kan jag själv ha nån uppfattning om jag har hög eller låg insulinresistens eller kan jag märka det på nån särskild reaktion i kroppen till exempel när jag äter fel kost? (jag menar, det här med stoppad viktnedgång är ju inte riktigt tillämpligt i mitt fall, eftersom jag inte direkt gått ned i vikt….. Generad).

Wildrat
0

Det finns en gammal riktlinje när det gäller fördelningen: 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett. Den är bra att kika på men ta den inte allt för allvarligt, stress gör att man inte heller går ner i vikt Glad.

Cisss
0

Aha, Wildrat tack! Får jag då komma med nästa okunniga fråga, vad händer om proportionerna misstämmer, säg 10% protein och 85% fett….. eller å andra sidan 35% protein och 60% fett??

- jag menar, vad är nackdelarna /konsekvenserna med att göra fel åt endera hållet (för jag antar att det händer olika saker beroende på om det blir "för mycket" protein jämfört med om det blir "för mycket" fett??) ( - och att kolhydraterna bör ligga lågt tror jag ändå att jag har uppmärksammat vid det här laget…. Oskyldig - och visst, jag förstår din poäng med att inte "räkna ihjäl" sej, men så här i början så känns det lite viktigt med nåt att hänga upp sej på.

Tack igen, C.

Wildrat
0

Största risken om du äter mycket kolhydrater eller mycket protein är att du blir hungrig. Blir det väldigt mycket protein tillverkar kroppen dessutom glukos av överskottet som höjer blodsockret, som höjer insulinet osv precis som när du äter mycket kolhydrater.

För mycket fett spelar inte så stor roll bara inte proteinet blir för lite. Man bör äta minst 1g protein per önskat kilo kroppsvikt för att det inte ska bli obalans i kroppen.

greensis
0

Om proportionerna skiftar då och då är det inget att hänga upp sig på. Så länge du snurrar runt i närheten av ungefär de tal vi pratar om.
Att öka på kolhydraternas andel - jag, du vet ju vad som händer då.
Om man bara skulle äta protein och mindre andel kolhydrater, och i princip inget fett, får man en bristsjukdom som kallas "rabbit starvation" Kroppen får inte tillräckligt fett för hormoner, signalsubstanser och andra essentiella behov. Kan i allvarliga fall vara dödlig.
Att bara äta fett, inga kolhydrater och inga proteiner - jag kommer inte ihåg vad sjukdommen som är baserad på proteinbrist heter. Så proteiner måste man ha, så länge du inte har problem med njurarna och äter fett till är det inget större att fundera över. (Är du ändå intresserad av detaljer så fortsätt att fråga - någon här kommer leta fram svaret - detta är en allmän översikt/intro)

Fabricati diem, pvnc!

Cisss
0

Greensis, Wildrat, tack så jättemycket! Precis vad jag ville veta och himla bra basinfo om man vill hålla på med denna kost gissar jag!!!

Jag råkade liksom bara snubbla in i den här världen och äta det här mer eller mindre på måfå, men det känns som att jag -äntligen - och tack vare alla snälla som svarar på frågor och kommer med allmän info) - håller på att få lite grepp om detta här Glad.

Så Tack Tack! C.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.