Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8414 ggr
Nansy
0

Vitkål?

Jag startar en ny kåltråd istället:)

Jag är så sjukt sugen på nåt att knapra på hela tiden att jag under kvällen ätit ett halvt vitkålshuvud. Brukar annars bli chips.

Men är det dumt att äta så mycket vitkål? Tänkte på andel kolhydrater då jag vill gå ner i vikt.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Margareta
0

Jag skulle äta ost iställer för kål. Kålen underhåller suget och osten gör dig mätt och belåten.

Numer pensionär i Nynäshamn

Hanveden
0

En bit fet brieost gör mig ohungrig länge. Hittade Kolibri 1 kg brieosttårta för 29,90 kr/kg nu efter jul…

Mvh  Cool .

magma
0

Den där längtan efter något knaprigt, den blir mindre allt eftersom! Håll ut, och försök begränsa dig liiite så inte ett halvt vitkålshuvud försvinner i ett nafs:)Flört Du kan ju prova att väga upp en bestämd mängd och lägga i en skål, och så hålla dig till den.

Diamanten
0

Väldigt individuellt. i min kost så ingår det vitkål och jag går ned i vikt o det triggar inte igång mitt sötsug. Äter annars i huvudsak enligt LCHF..

Testa dig fram och se vad som passar dig!

Mvh/Diamanten

magma
0

Jag äter också vitkål, flera gånger i veckan. Men jag skulle inte kunna äta ett halvt huvud om dagen och samtidigt gå ned i vikt- men sedan beror det förstås på hur stort huvudet är, och hur man själv fungerar.Glad

Maia
0

Hej Nansy!

Det där med att vara "sjukt sugen" på "något att knapra" på är de två ting som gör viktnedgång problematisk för en del av oss. Där sitter knuten helt enkelt. 1. Suget. Botas med fet mat. 2. Knaprandet. En vana, som måste ersättas med en annan.

Kål i de mängder som du talar om ger en hel del kolhydrater och det gör att ditt blodsocker svänger och du måste knapra mer. Min syster och jag har upplevt det här under många år. Man kan alltså bli tjock av fel mat. Magra grönsaker i stor mängd kan också göra oss feta.

Precis som de andra skriver så är det bättre att du äter något fett. Ät gärna kål, men inte som mellanmål. Jag skulle inte heller rekommendera att du valde nötter eller nåt liknande. Nu gäller det att bli mätt. Camembert eller Brie är mycket bra.

Men det viktigaste är att man, i det läge du är nu, funderar över sitt beteende. Det gäller att ta itu med knaprandet. Jag skulle föreslå att du ersätter det gamla beteendet med ett nytt. Sätt dig ner och tänk på vad som sker när du ska finna något att knapra på.

Ersätt det beteendet med ett nytt. T.ex. att du tar fram en assiett, skär upp två bitar camembert och lägger på den, värmer vatten till kaffe eller thé med grädde (eller ägg"grädde") och häller upp, bär alltihop ut ur köket och sitter ner och äter det hela. Sedan ingår det att du måste ta hand om alltihop innan du får ta en ny omgång. Med ny assiett och hela middevitten.

Vi behöver oftast aktivt träna in ett nytt beteende samtidigt som vi steg för steg upptäcker att suget försvinner med rätt mat.

/Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Frualbertsson
0

#6 mycket bra skrivet!

Anders-S
0

Eftersom jag är den som tjatar om att det är bra att äta kål flera gånger om dagen så vill jag gärna säga att jag alltid blandar rå riven vitkål med turkisk youghurt eller gräddfil. Till ett halvt vitkålshuvud skulle det nog gå åt 1 kg youghurt minst.  Om man tycker den turkiska youghurten smakar lite metallisk så blanda i vispgrädde, gärna vispad vispgrädde.

MaMaMade
0

För mig är det vanan att plocka m händerna som delvis drivit mig in i snacksträsket. Jag försöker se till att ha en stickning till hands (ett handarbete således) el en tidning att plocka m, samtidigt som jag sätter mig ner för att se TV. Försöker alltså göra 2 saker samtidigt. Om jag skulle få ett par minuter över på dagtid går jag in i syrummet o syr…

Läser gör jag i sängen, sätter jag mig i soffan el vid köksbordet vill jag äta samtidigt. Inte för att jag är hungrig utan för att mina händer inte har ngt att göra…är gammal nagelbitare o bara måste sysselsätta händerna m ngt om jag sitter ner. Har väldigt svårt för att bara sitta overksam rakt upp o ned. Gör mkt listor, matplanering, att göra-listor, skissar på kviltar jag vill sy osv.

Hanveden
0

Har upptäckt spetskålen… Den omnämns så här: Spetskålen överträffar den vanliga vitkålen i smakhänseende. Mycket mild.

Åt igår som tillbehör till grillade revbenspjäll med Kavlis ekologiska majonäs lite saltad och med nymalen svartpeppar…

Med kulinariska LCHF hälsningar  Flört .

Frualbertsson
0

MMums, spetskål är smaskens!

Uttelille
0

Å, vad sugen jag blev på kåldolmar nu!!!
Synd bara att sirapen gör mycket av den goda smaken.

/Tina

Karin20
0

Här finns ett jättegott recept på kåldolmar

//Karin

Karin20
0

Och här ett till

Båda under Recept köttfärsrätter i vänsterkanten

//Karin

greensis
0

Vi äter en del kål hos oss (vit-, röd- bryssel- osv) Mest som coleslaw med majonäs&cremefraiche, men även strimlad kokt. Max en kvarts tallrik per dag och inte varje dag. Per gör en helt grym paella på hyvlad vitkål. Cool Vi håller inte fakirkost och jag (som håller lchf lite striktare) går ned i vikt i alla fall.

Lite lustigt att det anses så "fel" här med vitkål eftersom fläsk och vitkål var huvudkostrekommendationen till typ1:or före insulinets upptäckt.

Fabricati diem, pvnc!

Mervi
0

Ingen anser att vitkål är fel, men det finns en del folk här som inte tål kolhydater och då får man dra ner på kålen.

Jag personligen tål inte rå vitkål, jag brukar göra kålgryta och kåldolmar och marinera kålen då går det att äta lite.

greensis
0

#16 Jo, jag vet, men jag ville betona och framhäva att det kan vara väldigt olika. Så att inte alla nykomlingar tror att vi är fanatiska extremister. Att vi inte menar att alla måste leva på fakirbiffar och ägg.

Fabricati diem, pvnc!

Uttelille
0

Å, tack! Det ska jag göra när jag är hemma i Sverige på lov!

gejsa
0

Jag åt mycket vitkål som jag blandade med majonäs och yogert, grädde i plus vitlök. Det åt jag första veckan i stället för potatis. Men upptäckte att jag kände ett sug i magen några timmar senare. Tror att det är den råa vitkålen som lurar min mage att jag vill ha mer på något sätt.

MaMaMade
0

Hmmm…som paella-älskare undrar jag om det där receptet är hemligstämplat?   Oskyldig

*Snääälla*!!!   Kyss

Jenny111
0

Jag stillar mitt sug efter "knaster" mellan tänderna med skinkchips.

Torka serrano, parma eller annan kallrökt skinka i ugnen 175 grader tills de blir torra men inte brända.

Detta är så himla smaskigt och så knastrar det sköntSkrattande

Karin20
0

Jaaa, paella på vitkål, vill ha!

//Karin

greensis
0

Jag ska tala snällt med Per. Han är på väg att skriva en kokbok med lchf/GI recept, troligen upplagt för magra plånböcker, men jag ska se om han kommer ihåg hur han gjorde de senaste gångerna. (Jag vet att han inte har hunnit formalisera alla våra vanliga ännu)

Fabricati diem, pvnc!

Annamalin
0

Roligt att det kom en riktig vitkåls-tråd just när jag skrivit om mitt vitkålsätande och funderingar kring det!

Själv äter jag alltså mycket vitkålssallad och känner inte att det ökar något sug. Tvärtom känner jag mig "nöjdare" än om jag äter fett+protein utan grönsaker, eller med bara grönsallad typ.

Tror jag. Är ju ganska ny på det här, så jag har inte hunnit testa så mycket ännu. Och jag antar att det är väldigt olika mellan olika personer. Ska kanske hålla igen lite, lite på vitkålen ändå.