Blodtryck...?
Vad är ett normalt Blodtryck? (man, kvinna)
För en tid sedan hade jag ca 140/110 och min läkare tyckte
inte det var bra. Övervikt! Nu har jag köpt en egen mätare och kollade nyss,
det blev 131/87. Förstår ju att det är bättre (yipiiee, förresten…
)
men är det bra? Vad ska jag sträva efter menar jag?
Har för mig att det undre är det viktigaste, varför det?
Ha det bra alla!
Hälsningar från en idag gladare mrsTree (som nu är i ketos igen också…
…fattar fortfarande inte riktigt det där med ketoner…
)

Blodtrycket kan variera rätt rejält, och det är inte ovanligt att det är högre när man mäter hos doktorn. Vitrockshypertoni brukar det kallas. Man brukar väl säga att 120/80 är optimalt. 140/110 är på gränsen, blir det högre än så under en viss tid med upprepade mätningar är det dags att börja fundera på mediciner.
Blodtrycksmätare som man köper själv är inte alltid så pålitliga, du kanske kan be att få komma till distriktsköterskan och jämföra din mätare med deras så du vet att den visar samma?

Under 140/90 är ok, speciellt undre trycket bör inte stiga över 90, iallafall inte under upprepade mätningar. Skulle nog också säga att optamalt tryck ligger på 120/70 eller 80, och pulsen ungefär som nedre trycket.
Vitrockshypertoni är ett klart problem, det lönar sig att gå flera gånger, alternativt skaffa sig egen mätare, men man ska nog öva sig på att mäta så att man verkligen kan det.
Att det är viktigt att undre trycket inte är för högt (under 90 helst) beror på att medeltrycket blir för högt då. För högt eller lågt medeltryck är skadligt för flera organ….. Jättebra att du skaffat egen mätare, kolla trycket någon gång ibland så du vet hur du ligger till. Jag tror inte det är bra att kolla hela tiden, det är lite som med vikten det kan bli en stressfaktor till.
Lycka till med ditt fina tryck!