"Spize" buljong utan MSG
Med Zelected Foods er det nemt at få udsøgte smagsindtryk og hjælpe almindelige råvarer til at blive delikate - helt uden smagsforstærkere eller kunstige farvestoffer.

Hittade dessa på ICA Kvantum här i Kristianstad. 21.90 för en burk med 110g. 10g motsvarar en tärning (=11tärningar). Jag har dock inte testat i matlagning. Återkommer med rapport senare.

Wow, jag gillar deras andra kryddor. Buljong har jag saknat! Har du koll på kolhydratinnehållet, procentuellt sett?
Fabricati diem, pvnc!
Hönsbuljong per 100g:
protein: 6,3g
fett: 3,9g
kolh: 35,3g
Men är det riktig buljong, eller bara någon uppskattning av smaken dom får genom att blanda mest salt med lite kryddor och en låg procent köttextrakt, som alla andra är?

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Spize&btnG=S%C3%B6k&meta= Hej här är en länk till sidan. Buljongen innehåller inga transfetter eller glutamat.

Har spanat in dem i affären, men de innehöll nåt jag inte kände till - eller så minns jag fel. Kan inte någon ägare till en sådan Spize-buljong skriva ut innehållsförteckningen här, tack 
SPIZE HÖNSBULJONG innehåller:
Salt, vetestärkelse, laktos, vetefibrer, socker, avfettat sojaprotein, potatisstärkelse, jästextrakt, vegetabiliskt fett, hönskött 2%, grönsaker (lök, persilja, morot, selleri), maltdextrin, arom (med: vete, ägg, mjölk, selleri), hönsfett, färgmedel (naturell karamell, riboflavin), kryddor, smakförstärkare 5' ribonucleotider. Kan innehålla spår av fisk och skaldjur.
Många för mig tveksamma ingredienser. Har bara använt pulvret en gång. Det blir också den enda för varken min man eller jag gillade smaken.
Hmm, jag tittade på dem en gång och ställde sen tillbaka burken i hyllan. Vetestärkelse, laktos, vetefibrer, socker, avfettat sojaprotein, potatisstärkelse, jästextrakt, arom (med: vete, ägg, mjölk, selleri) och smakförstärkare 5' ribonucleotider är förklaringen till det. När man läser det ser nästan glutamat mer aptitligt ut… Det är verkligen dåliga ingredienser om allt detta måste tillsättas för att hönan, grönsakerna och kryddorna ska smaka nåt.
Nä, Biofoods eller göra själv är nog det enda vettiga…
Salt och kemikalier med andra ord, + 2% kött. Rena skräpet.
Oh, vilket fynd jag verkar ha gjort….NOT! 

Jag köpte också den för ett bra tag sen just för att den inte innehöll glutamat. Hönsbuljongen är god! Den är säkert inte det bästa man kan äta, men å andra sidan blir det inga stora mängder. Fortsätter nog med den de få gånger jag använder buljong, tills den tar slut, då kan jag köpa nåt annat!