Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 13635 ggr
Wildrat
56

Städa ugnen

Vilket är ert bästa tips för att få ren en riktigt ingrodd ugn? Metallen på gallret syns inte av allt klegg och ugnen är väl ungefär lika illa. Glaset ser man knappt igenom. Hjälp mig…

[linda-pinda]
0

Jag har tyvärr inget tips, utan instämmer bara i ditt rop på hjälp! Min ugn sern ämligen likadan ut… Generad

greensis
0

"Det sägs" att man ska svampa in ugnen med grönsåpa och sätta på 50-100C, då ska det bara gå att torka av. Har dock aldrig provat, utan varit miljöovänlig med ugnsrengöring. (Som funkar men man får ta mycket, och flera gånger)

Någon här som testat med ugnsbakad såpa?Skrattande

(Och min ugn ser ocksä oäckig ut - jag får så mycket "hjälp" med städningen att läskiga kemikalier kör jag när den minste somnat. Det är bara det att då har jag också somnat.Generad)

Fabricati diem, pvnc!

Medlem
0

Jag använder rengöringsspray, den funkar jätte bra. Sprayar ugnen på kvällen och skrubbar den dagen efter med svinto.

ebet
2

Jag såg ngn lustig program där de använde bakpulver och ättika blandning. Har införskaffat, men inte hunnit testa än.

AnnaCathrina
0

Det funkar med såpa. Kladda på och värm ett tag och skura sen ur ugnen.

greensis
0

#5 Toppen. Hur varmt och hur länge är "ett tag"??Flört

Fabricati diem, pvnc!

[linda-pinda]
0

Så, grönsåpa alltså? Intressant. skall testas! Vanlig ugnsrengöring har jag redan testat, med nada resultat… *sorry för trådkapningen wildrat!*

Wildrat
0

Såpa tyckte jag bara var kladdigt. Dessutom ganska opraktiskt med uppvärmning o sånt. Inte blev det särskilt rent heller fastän ugnen inte var så smutsig då…

#7 Det står på Grumme grönsåpas förpackning hur man gör.

AnnaCathrina
0

För min del funkade såpa bra. Men kan ju bero på hur smutsig ugnen är. Mycket löser ju upp med vatten också. Lägg gallret i vatten över natten och se om det blir lättare att göra rent.

starhawk
0

#3: Med svinto! blir det inte repigt då? själv kör jag med spray men det tar bara lite itaget, för gallret har jag inhandlat en plåt med urtag för olika trådtjocklek som man skall skrapa med, har dock aldrig använt den än

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

blodtopp
2

Man kan blanda såpan med vatten och spraya med också. Blanda i blomspruta alltså. Sen kör man på ugnen en timme i den temperatur som står på såpflaskan (glömt vad). Blandar man den med vatten blir det inte så himla kletigt och det är bra mycket lättare att applicera över hela ugnen också.

Medlem
0

#10 Nej den blir inte repig.

[Hannajsson]
0

UGN

Smörj in ugnen med koncentrerad såpa, värm till 100° C. Låt svalna och tvätta ur med en svamp som inte repar. Använd gärna en blomspruta vid sköljning.

från grummes hemsida :)

starhawk
0

Såpa är potentare än man tror, jag använde en stark såplösning för att ta bort färg på en modell, den fick ligga i en vecka ungefär sen var det bara att borsta och det mesta gick bort

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Cisss
0

Jag har även gjort med gulsåpa, det funkade lika bra som grön.

Tja det kanske är lite kladdigt, men rent mekaniskt behöver man inte ta i ett dugg (bra om man har ont i rygg o axlar) - typ såpan liksom lyfter ut allt smuts från underlaget när det värms upp o sen är det bara att torka ur alltihop. Jag tycker det funkar jättebra!

ebet
0

har aldrig fattat skillnader på grön och gul såpa. Det står ju samma sak på det. Tror jag

ullna
0

Jag tror gul såpa är natriumbaserad och grön kaliumbaserad, men jag är inte säker. De är likvärdiga

blodtopp
0

Det är ingen skillnad på grön och gul såpa. I alla fall inte Grummes. Det är bara färgen som skiljer dem åt. Hörde nånstans varför det är så, men kommer inte ihåg vad det var.

Wildrat
0

För länge sen fanns en massa olika sorters såpa av olika sorters fett sen kom den moderna tvålen och det behövdes inte lika mycket såpa. Dessutom blev det ett överskott av tallolja från träindustrin (pappersbruk tror jag det var) och då kom nån på att såpa till att rengöra golv och sånt kanske vore nåt att göra av all den oljan. Då kom tallsåpan. Eftersom folk var vana vid olika sorters såpa gjordes en del grönt och en del gult…

…har jag för mig sagan var på ett ungefär. Såp- och tvålhistoria. Recept till att göra egen såpa. Ytterligare recept.

mikaelabardin
0

Fungerar jättebra med 1 del såpa och två delar vatten i blomspruta. 30 min i 100 grader.  Bara att torka sedan.

Aniara4
0

Såpa är jättebra, men jag har lite svårt för lukten. Det beror på att det var så skurhinken luktade när jag var liten och kräktes i den, eftersom min mamma alltid använde såpa. Så för mig luktar det spyhink!

andreas0
0

Jag hörde någonstans att skillnaden mellan grön och gul såpa var att den gula hade tillsatt lukt också. Vet inte om det stämmer.

Wildrat
0

Jo jag tror de är parfymerade också. Hade skrivit det först men tog bort det eftersom jag blev osäker.

blodtopp
0

Så här står det på grummes hemsida om gul och grön såpa:

"Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt. "

Blenda01
0

För att få ren glasrutan på ugnen brukar jag använda det medel som jag har till glashällen. Det funkar kanon.

ebet
0

Tack #24

Jag tyckte väl att de var lika. Men nog är det konstigt, undrar om de har gjort ngn undersökning, och fått för svar att folk inte skulle använda såpan om den var fel färg. I så fall står jag handfallen inför så mycket dumhet.

blodtopp
0

Det finns folk till allt vettu Räcka ut tungan Själv föredrar jag den gröna, men finns inte den så låter jag ju inte bli att köpa den gula bara därför den är gul. Särskilt inte när jag vet att de är exakt lika.

Människan är ett vanedjur, helt klart.

ebet
0

FörvånadSkrattande

Stella1
0

Jag hittade ett fantastiskt ugnsregngöringsmedel på min järnahandel! Det heter K2r Ugn & Grill. Spraya på rikligt, vänta 12 timmar och sedan är det bara att torka av allt med en svamp och vatten! Inget skrubbande, inget Svinto och medlet förstör inte händerna som många andra ugnsrengöringsmedel.

Jag hade försökt med allt i min gasugn som inte hade gjorts ordentligt ren på *skäms* 18 månader utan bra resultat. Det här gjorde jobbet jätteenkelt! Tror att flaskan kostade mellan 50 och 75 kronor ungefär, värt vartenda öre!

[linda-pinda]
0

#29 luktar det medlet lika vedervärdigt som andra ugnsrengöringsmedel? Jag klarar inte sådant där "kaustiksodasvidande" som många medel resulterar i.

Cisss
0

# tja det är ju ungefär exakt vad som händer med såpa, bara att då behöver man inte vänta i 12 timmar utan bara sätta på ugnen en stund, plus såpa inte kostar 75 kronor heller

(puffar lite extra för såpan för jag uppfattar den ändå som ganska miljösnäll)

mumsan
0

Ja det skulle jag oxå vilja veta#29 och 30? Lukten är urstark.

K2r låter som ett gammeldags fläckborttagningsmedel som min mamma använde när jag var liten då vi bodde i Tyskland!Flört

Stella1
0

K2r luktar nästan inte alls. Var inte i närheten av de där vanliga Mr Muscle som gör att man inte kan vara i köket efter att ha sprayat på. Jag stod med halva huvudet inne i ugnen och sprayade för fullt och stördes inte av lukten, låg väl på nivå som Ajax klassiska vita flaska i doftstyrka ungefär. 

Jag hade provat såpa men det funkade inget bra, vet inte om det är för att jag har gasspis.

larand5
0

Super !0 funkar alldeles utmärkt till all form av rengöring. inte farligt varken för miljö eller människa. aktiv beståndsdel - citrusolja!!

omelett
0

Yes powerspray fungerar bra om man tar det med jämna mellanrum. Är ugnen grovt smutsig, så spayar man och skär bort skiten med spishälls-kniv

Inke
0

Tack för tipset Stella. Jag har också gasspis ( en gammal).Jag har bott här 6 år och gjort ren spisen 1x. Det var efter att brandlarmet gick igång av allt oset.( Men gasspisar är besvärliga)