Normalt?
Hej,
Jag är inne på femte veckan med denna kosthållning och måste erkänna att jag saknar inte godis, bröd, ris, pasta osv, men jag längar efter grönsaksrätter (alla vårprimörer som snart dyker upp), den franska potatissalladen, ugnsbakade grönsaker till köttbiten och fruktsalladen med yoghurt och rostade hasselnötter.
Jag längtar helt enkelt efter det lätta och fräscha och börjar känna mig "satt" av smör, bacon, creme fraiche och feta köttbitar. Är det våren eller en svacka?
Har provat äggmjölk - brrr.. kluven…

Grönsaker kan man äta rätt mycket av om man inte är väldigt strikt… Jag kan visserligen klara mig utan, men då börjar jag också sakna dem!
De flesta grönsaker som växer ovan jord innehåller väldigt lite kolhydrater.
Ja, det måste jag säga är normalt. Åtminstone för mig. (Med skillnaden att jag överhuvudtaget aldrig längtar efter just potatis…) Jag tror också, djupt i mitt innersta att en del av det du talar om kommer att ingå i min kost om ett par år. Kanske inte fruktsalladen, men i alla fall mer grönsaker, baljväxter och ibland rotfrukter. För min del kommer det att ta mycket lång tid att läka, men det får det göra.
Tills dess får jag göra en fräsch sallad av ovanjordsgrönsaker (alla dessa underbara salladssorter med olika smak), strö över de där rostade nötterna och äta den med kycklingfilé med pesto/mozzarellafyllning och en riktigt rejäl klick med kall sås på riktig crème fraiche.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Ovanjordgrönsaker är det som gäller naturligtvis, men kanske har jag ätit FÖR strikt. Har inga resultat i vikten, däremot mår magen mycket bra. Tack för tipsen dock!

Jag tillhör de som kan äta ganska mycket grönsaker och rotfrukter och endå gå ner i vikt. Ugnsbakade grönsaker gör jag någon gång ibland för att få lite variasion. Fruktsallad kan jag också äta någon gång ibland.

Trodde väl aldrig att ja skulle sakna grönsaker i maten! Men det gör man om man inte äter dom under några dagar, längtar efter en fräch isbergssallad tex.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Grönsaker behöver man inte sakna, det är bara att äta dem. Jag tror inte att sallad, gurka, sparris, spenat hindrar viktnedgången.
Rotsakerna kanske man kan äta lite mer sällan, men någon gång kanske, prova dig fram vad som gäller dig. Det är väldigt olika hur vi kan äta. Potatis saknar jag inte.
Prova marinerade grönsaker, det är verkligen gott. Receptet finns på forumet under grönsaksrätterna. Just nu gick det inte länka dit.