Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 7261 ggr
Eremitha
0

Fodax hundmat

Är det någon som har erfarenhet av Fodax färskfruset hundfoder.

Jag vet att det är bra, att jag lätt kan få tag i det eftersom de levererar över hela landet, och den mesta infon finns på deras hemsida. Men jag skulle gärna vilja höra lite erfarenheter också.

Det är hög tid att min Finvarg Grannsvans får värdig mat han också. Torrfodret innehåller ingenting som en vild varg skulle vilja ha, och burkmaten är inte heller optimal.

Fair Winds and Following Seas!

andreas0
0

Vad är det för fördelning av kolhydrater/fett/protein i det? och vilket djur kommer det ifrån?

Egentligen borde man ge hundar enbart rått kött, för att få det så nära deras ursprungliga kost som möjligt.

Pasi
0

Nästa gång jag har hund så kommer den bara få BARF…rått kött och massor av ben. Fast jag vet inte om Fodax är så jättebra pga alla kolhydraterna:

Fodax omräknat till torrsubstans 90 %(torrfoder)

Protein

Fett

Kolhydrat

Växtråd

Mineral

Ideal

31%

24,60%

27,70%

2%

4,50%

Neutral

34,60%

28,20%

20,50%

1,80%

4,50%

Plus

35,40%

31%

17%

1,50%

4,50%

Mona-Stina
0

Jag har använt fodax till mina hundar, hundarna tyckte det var gott men jag gillade inte det som kom ut.

Praktiskt taget samma mängd och konsistens på det jag fick plocka upp efter dom… kan inte ha varit mycket som deras kroppar tog upp.

SvartKaffe
0

Det finns ett torrfoder som heter Orijen (både till hundar och katter) som innehåller mest protein. Våra katter uppskattar det och det har inte varit några problem att byta. Ibland är det ju väldans praktisk med torrfoder menar jag.

Eremitha
0

Jag reagerade också över mängden kolhydrater i fodret, men av de liknande fabrikat jag känner till (t ex Bravo) fann jag inget med mindre andel kolisar.

#3, det låter mysko, kanske ska köre en liten provrunda med bara några biffar och se hur det funkar med Manook.

#1 absolut! Helst ville jag kunna ge honom enbart mat som han som varg skulle livnära sig på i det vilda. 

#2: BARF hade jag inte hört talas om tidigare. Det verkar ganska perfekt, bortsett från allt "pyssel" (har etta med minikök och liten frys). Men verkligen något jag kommer att fundera seriöst på om jag skulle kunna övergå till. Stort tack för tipset!

#4: Orijen har jag faktiskt varit inne och kikat på, bra att få höra omdömet från dig.

Marylojs
0

Jag har haft min hund på orijen sedan det kom till sverige. Jag är helt otroligt nöjd.

parsley
0

Färskfruset hundfoder är bättre än torrfoder och BARF är bättre än färskfruset. Man kan hitta en del "BARF-foder" i vanliga livsmedelsaffärer, även om det kan vara svårt att hitta vettiga ben. Min åsikt. Funderar på i vilken omfattning hundar har ätit kolhydrater under den tid de varit tamhundar?

Eremitha
0

#7 Benägen att hålla med dig!! Glad

Köper ben ganska ofta till Manook, ibland får jag också lite större varianter från jägare bl a.

ebet
0

Jag har länge kört med Bravo färskfoder. (=frysta köttfärsbiffar, utan ngn tillsats) Hemkörning ingår i priset.

Både jag och vovven är helnöjda.

Pasi
0

ebet - Jag såg att deras vanliga foder bara bestod av 40% animaliskt och innehåll massor av NFE (kolhydrater!? Ett sätt att maskera innehållet?)…men deras "Bravo Ox" verkar vara biffar på 100% animalisk.

ebet
0

Japp. Jag kör naturligtvis Bravo Ox.

Eremitha
0

Min närmaste återförsäljare av Bravo finns sex mil bort, jag misstänker att hemkörning inte ingår i priset där Flört.

Annars verkar oxbiffen som ett vettigt alternativ beroende på hur mycket som går åt och priset. Ska räkna.

Pasi
0

Oxbiffen hade inte så värst högt pris, tyckte jag , dessutom är det ju utan utdrygningsmedel, dvs näringstät mat.

krambanan
0

Även jag använder Orijen och är supernöjd. Glad

Eremitha
0

Har beställt en liten fp Bravo Ox från närmaste butik i Njutånger.

ebet
0

Hoppas det funkar med beställningen. Jag har turen att bo i stockholm, där finns numera återförsäljare. De har en hel del andra produkter, min vovve älskar de torkade vombiffarna, och det brukar slinka med en bit fryst lever i beställningen som väger jättemycket för 20 kr. Som räcker till både två och fyrbenta.

Monsun
0

Jag har köpt en liten påse Orijen för att testa om vovven tyckte om det - och wow vad hon gillar det!

Ska gå över till det när det andra är slut

ebet
0

Detsamma, jag testade också, och det blev klart mer fart på ätandet. Använder inte torrfoder så mycket, men det är himla bra att ha ibland när man inte hinner tina upp det frysta eller är på resande fot.

Eremitha
0

Här kommer rapport:

Min hund är konstig!
    Jag har köpt Bravo oxfärsbiffar och fyllt frysen. Samtidigt tog jag hem Orijen torrfoder utan spannmål. Vovven skulle minsann aldrig mer behöva äta skräpmat!
    Igår serverade jag honom lyxkäket för första gången. En tinad oxbiff blandat med lagom mycket Orijen, och så det vanliga kosttillskottet från Alg-Börje, som gör att han kommer att bli minst tjugo år (även om aldrig någon malamute har blivit det förut).
    Vad hände?
    Han masade sig fram till matskålen. Sniffade misstänksamt. Rynkade på nosen och gick därifrån. Detta upprepades flera gånger.
    Senare (sent) tuggade han i sig portionen. Efter att jag somnat, som om han inte ville att det skulle märkas. Idag har vi gått igenom samma procedur, och än så länge har han inte tagit en tugga ur skålen.
    Det luktar kött. Det smakar kött. Det ÄR kött. Och min hund matvägrar. Är han inte riktigt riktig? Har han bara låtsats vara en varg?
    Har nog aldrig förr varit så nyfiken på hur han tänker där under sin vackra panna.

Marylojs
0

Haha… Det sägs ju att INGA hundar matvägrar färskfoder, men det har min hund inte hört. Därför får han nu endast orijen vilket han har fri tillgång tiil, det funkar han riktigt bra på och jag slipper kasta foder för flera hundra kronor i månaden.

Eremitha
0

*skrattar gott* Snacka om att dom har personlighet. Och bestämd vilja!

Maten åkte ner igår kväll också. Och när han äntligen åt verkade det inte vara med någon direkt motvilja. Idag ska jag testa att separera ingredienserna. En oxbiff för sig, kolla intresset, Orijen för sig, kolla igen.

ebet
0

Hihi. Roliga de små liven. Min hund har inte vågat gå fram till frukostskålen på ngr månader. Fast han är ju så himla hungrig. Jag har fått handmata och krusa. (och bara till frukost) Sedan helt plötsligt så är inte skålen så farlig längre, från bara ena dagen till den andra. Det har varit samma mat i den hela tiden. Ibland undrar jag hur lilla hjärnan fungerar. Den var väl fylld med andra tankar kantänkas

dahlith
0

Ville bara komma med en liten länk som kanske kan hjälpa till lite.Glad

kalleankasmormor
0

#23 Jättebra!

Jag har också gett min gamling(12 år blandras labb/schäfer+liteannat) Orijen. Funkar utmärkt. Jag har dock hört att det finns vissa hundar som får problem med avförningen på hundarna. Någon annan som hört om det eller har erfarenheter. Men, som sagt, min vovve är nöjd.

Trollbus
0

Orijen är helt suveränt! Jag köper valpfoder till min 8-åriga hund eftersom det enda som skiljer är att det är mer fett i! SkrattandeFörutom priset då…Ledsen

Eremitha
0

#23 Tack, mycket bra sida om BARF som jag inte sett tidigare. Siktar på att starta med den kosten så småningom.

#24 Har inte hört detta, än (efter två dagar) märks inga problem. 

#25 Tack för tipset, kanske blir det nästa gång. Å andra sidan får min varg extra fett ur mattes kylskåp. inte helt sällan.

ebet
0

Efter att jag 'konverterade' så får min vovve en hel massa ägg också. Rena julafton, särskilt när han får ett helt oskalad kokt ägg.

Eremitha
0

#27 Min äter bara upp gulan när han får kokt ägg. Han måste ha studerat lchf.

ebet
0

Vilken klok vovve. Min är inte så smart, allt äts upp, inte ens en skalbit är kvar. Dessutom släpas ägget naturligtvis till hans säng, för det är liksom inte som vanlig mat, det är ett byte