Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 8388 ggr
Katrrrin
1

Förbättrad syn!!!!!!!!!!

Har i 15 års tid gått minst en gång om året för att kolla synen och den har sakta men säkert försämrats varja gång. Nu sist var det 2006 jag kollade och jag hade då på höger öga -5.00 och på vänster -4.75. Idag var jag hos optikern för att kolla synen och köpa nya glasögon.  -Jaha..du har minskat din närsynthet med 0.25 på varje öga sa optikern.

Visst kan det ha med ålderna att göra (32 år) att det avstannat och backat lite, visst kan det vara en slump att jag stannade av i synnedgång nu MEN jag tror inte det. Jag har ju nämligen ätiti enligt lchf i 2 månader nu och den ena hälsovinsten avlöser bara den andra.

Någon annan med liknande erfarenhet? Och jag som varit så nära att operera ögonen…nu väntar jag nog något år och ser om synen förändras ytterligare. Dessutom funkar det mycket, mycket bättre med lincer nu jämfört med tidigare (innan lchf) då ögonen kändes torra på nolltid.

Margareta
0

Jag har faktiskt inte testat mina linser på LCHF - men jag använder inte mina glasögon framför datorn längre - de är för starka. Jag skyller på åldersförändringar - men vem vet…?

Numer pensionär i Nynäshamn

Tombola
0

Skillnaderna mellan ögonen minskade från 0,75 till 0,25 diop.

Numera är skillnaden så liten mellan ögonen att jag köper alla glasögon på mackarna,,,

Katrrrin
0

#2 Hur lång tid tog det för dig att minska den skillnaden??

avant
0

Har läst (kanske här) om att höga blodsockernivåer drabbar ögonen. Diabetiker har större risk att drabbas av synproblem.

" Den vanligaste orsaken till synproblem vid diabetes är svullnad av makula, även kallad gula fläcken. Det är en liten och mycket känslig del av näthinnan längst bak i ögat och platsen för det skarpa seendet. Med hjälp av gula fläcken kan vi se detaljer och utföra saker som kräver skarp syn som till exempel att läsa, se på tv och köra bil. Om svullnaden inte går ner kan synen försämras." Källa

Kanske är det så att vissa som inte har uttalad diabetes ändå påverkas av de höga blodsockernivåer som högkolhydratskost medför och därför kan uppleva förbättringar på LCHF.
En teori i varje fall!

Tombola
1

Blodsockret påverkar synen, jag fuskar ibland med att äta bröd, en del lösgodis o s v och jag tycker mig känna av det högra ögat vilket var det som blev bättre vid kostbytet. Men det är inga stora saker som händer men jag fuskar heller inte mer än 2 dagar då och då och det händer alltmer sällan,,,,

Det hände så mycket just då jag bytte kost för 3 år sedan men synförbättringen visade sig på några veckor - säg 6 veckor.

Jag fick även en förbättrad hörsel på det högra ögat men där har jag inga siffror.

blodtopp
0

Jag tror mina glasögon har blivit för starka också. Jag har nämligen fått spänningshuvudvärk på ett annat sätt än tidigare, och häromdagen insåg jag att jag blev snurrig med glasögonen på. Annars brukar det bli så utan glasögon.
  Jag vet inte om det bara är inbillning, men det känns så i alla fall. TYvärr har jag inte råd att gå till optikern än, menj ag skulle ändå behöva för glaset är rätt repigt också…. Jag har ätit så här i 2.5 månad.

Tombola
0

#6 Du har nog fel styrka på glasen. Det finns muskler som gör att du kan fokusera även utan glasögon eller med fel styrka.

Till slut orkar de inte - jämför att hålla 1 kg vikt på en rak arm,,,

Det vanligaste är nog att man har för svaga glas - om vi pratar om åldersförsämrad syn. Men med LCHF  är det fullt möjligt att förbättra synen - helt klart!

andreas0
0

Jag köpte nya glasögon precis innan jag började med LCHF. Tänkte kolla upp synen igen om ett år eller så, och jag hoppas på att det ska vara bättre då. Jag är extremt kraftigt närsynt och har behövt starkare glas varje gång jag testar under hela mitt liv.

Om det skulle vara bättre för min del så är det definitivt inte åldern, så då kan vi få någon form av bekräftelse i alla fall, även om det såklart inte går att säga att det fungerar för alla. Så jag återkommer om ett år med resultat. Flört

SvartKaffe
0

Jag har tyckt jag fått sämre syn under tiden jag ätit LCHF och har varit och kollat synen två gånger under det senaste året eller så men det är precis som det varit innan.

Har ofta haft torra och grusiga ögon men det har blivit bättre (andra slemhinnor har också blivit mindre torra sedan jag började med LCHF), har faktiskt funderat på att testa att använda linser igen. Det hade varit skönt till sommaren att kunna använda "riktiga" solglasögon igen.

papa-bear
0

jag har opererat bägge ögonen för grå starr, innan jag fyllt 40, och de sa att någon så ung som mig hade de inte sett på ögonkliniken, men i alla fall. när jag kunde se normalt igen, läste jag på netdoktor om grå starr, och där har jag för mig att det stod att linsen kan bli insockrad vid diabetes, och jag blev opererad innan det konstaterades att jag har diabetes. jag hade världens flyt, alltså, första ögat i januari, andra i maj, sen kom smällen i juli, diabetes.

blodtopp
0

Tombola: Orsaken till att jag tror de har blivit för starka och inte för svaga har att göra med mitt förra besök hos optikern.
  Det visade sig att jag inte hade fått sämre syn när jag var där sist (nåt år sen) utan snarare att glasögonen var lite för starka att använda när jag sitter vid datorn, läser eller pysslar. Så jag fick ett par andra glasögon som hade lägre styrka än de jag använder normalt, för att ha vid just de sysselsättningarna. Tyärr har jag varit dålig på att använda de andra glasögonen (lat vanemänniska ;o)

Härom kvällen när jag tog på mig de vanliga glasögonen efter jag duschat blev jag jättesnurrig, så jag tog av mig dem. Istället satte jag på mig de andra för att testa. De glasögon som jag bara sett bra med på max 1 meters avstånd kunde jag nu istället till och med se på TV med! Och läsa text (dvs ca 3 meters avstånd).

Så jo, jag tror de vanliga är för starka för mig. Men jag har som sagt inte råd att kolla upp det.

Tombola
0

Man måste vara noga med att tala om för optikern vid vilka avstånd man använder glasen.

Vid min arbetsdator har jag 2 st 24" och det blir något helt annat än när jag ligger i TV-soffan och surfar med den lilla laptopen.

Läsning är oxå väldigt individuellt på vilket avstånd som man läser på.

Det bästa är att mäta upp avstånden.

Själv har jag 10 glasögon, men det beror på att jag kan köpa dem på vilken mack som helst,,,,

För övrigt är optikerna för dyra,,,, (10 par bra glas på macken = 1 par dåliga hos optikern)

blodtopp
0

Fast du är väl översynt då? Jag är närsynt, och såna glasögon är en aning svårare att få tag på på en bensinmack ;o) Jag har brytningsfel också så då spricker mack-inköpen fullkomligt *S*

Tombola
0

Ja - så är det!

kitabu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tombola är förmodligen presbyop, det som man brukar kalla ålderssynt.

Man kan även köpa dessa läsglasögon i andra affärer än mackar, apotek, postorder etc.

Bra att ha tillräckligt många av dem eftersom de som "bara" använder läsglasögon glömmer dem överallt. Cool

Utprovning av läsglasögon på Zanzibar - där var det gratis och utomhus.

ebet
0

Och Tombola är nog inte astigmatiker´heller. Vilket är annars ganska vanligt, och korrigerar man inte så får man diffusa problem och trötthet.

Tombola
0

#16 Nej - det är så enkelt det kan bli, annars skulle det inte funka med mackglasen,,,,

Tombola
0

Jag  har haft lite ont i skallen &ryggen sista tiden så jag bytte ut mina mackglas mot de optokerutprovade terminalglasögon som jag haft i 2 års tid.

Jag fick ännu värre huvudvärk!

Fram med måttbandet och konstaterade att de glas som varit utprovade på 65 cm avstånd numera gav bästa skärpan på 35 cm håll.

Jag har fått bättre syn! Så jag åkte in och köpte ett par glas med styrkan 1,5 i stället för de gamla vilka har 2,0 respektive 2,25.

I stort sett har allt varit oförndrat förutom att jag de 2 senaste månaderna vinnlagt mig om en högre andel fett i maten och detta har huvudsakligen kommit från smör,,,,

ebet
1

pre cataract?

kitabu
0

Tombola--hur är synen på långt håll, när du kör bil t ex?

Om det skulle vara förstadium till  grå starr, som cataract betyder,  påverkar det all syn på längre avstånd.

Det är inte heller särskilt vanligt att det debuterar så tidigt som vid 52 års ålder.Cool Att använda solglasögon är ett bra sätt att skydda ögonen mot förtida grå starr.

Tombola
0

Utmärkt på långt håll.

Men jag har fått bättre syn!

När jag läste tidningen för en stund sedan hade jag glasögon som inte varit använda på 7 - 8 år,,,,

Om inte jag minns fel blev man itutad som liten att smör ger bra syn - jag börjar tro att det är helt sant!

clajo
0

Min närsynthet har förbättrats, men det har den gjort de senaste åren (alltså även innan lchf).

Utvecklingen av närsynthet brukar avstanna och t.om ibland "vända" i 30-årsåldern, så det är inget ovanligt.

Men kanske kosten hjälper till ändå?

avant
0

Även om inte kosten nu inte skulle hjälpa att förbättra redan dålig syn så hjälper den till att förhindra diabetes och således risk för försämrad syn.

Mycket bra!

ebet
0

Tombola, har du inte kollat synen på två år? Kanske skulle vara dags?

odezza
0

Jag provade ut mina glasögon i november -04, och redan 1 år senare kändes det som att det var dags att gå till optikern igen. Men det blev inte av, för jag var lite sur över det behövdes så snabbt igen, eftersom glasögonen var dyra. Och i juli -06 började jag med LCHF, och några månader senare kändes det inte längre som om jag skulle behöva byta glasögon. Jag har fortfarande samma par! Och mitt mörkerseende har också förbättrats!

"still lost in space and time"

Tombola
0

#24 Det kollar jag lika bra själv.

Men visst kan jag gå till en optiker - jag väntar dock en stund till och passar på att äta lite mer smör under tiden,,,

Cowboy
0

Diabetes påverkar linsen i ögat så att starkare glas behövs. Jag behövde annvända nederddelen på mina prgressiva glasögon vid bilkörning. När jag fått diagnosen och mera normala blodsockervärden efter ett tag passade glasögonen igen.

Diabetessköterskan rådde mig att inte skaffa nya glasögon direkt utan vänta och se.

ebet
0

Det låter som vettig förklaring Cowboy.