Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3124 ggr
paga
0

Kramper

Läser om många som får kramper i benen när de äter LCHF kost. Jag har ätit till och från under en period nu. Nu verkar det som jag kan hålla mig i LCHF nästan hela tiden, men i början var det vanligt att jag syndade pga att jag inte riktigt visste vad jag skulle äta osv.

I alla fall.. jag märker också av kramper. Vaknar ibland på nätterna med kramp i benen. Men jag ser ett tydligt mönster-jag får kramper efter jag syndat och ätit kolhydrater, tex så gick jag loss på lite godis över påsk och benkramperna kom som ett brev på posten den natten.

Är det fler än jag som upplever kramperna vid växlingen mellan inga kolhydrater och kolhydrater?

Jag har aldrig fått kramp när jag bara LCHF:at..

andreas0
0

När man minskar på kolhydraterna så tappar kroppen en del vatten, och detta drar ut bland annat magnesium vilket gör att en del får kramper. Börjar du äta kolhydrater så fylls vattenlagren på igen, så blir du då mer strikt igen så tappar du vattnet en gång till.

Ta magnesiumtillskott (inte det från apoteket, det som finns
på hälsokostaffärerna på antingen 375mg eller 400mg) när du lägger dig dom dagarna så slipper du antagligen kramperna.

paga
0

Ok, jag kanske ska prova det. Fast det är ändå lite konstigt.  Om jag ätit strikt LCHF ett par veckor och sedan syndat en kväll så är det samma natt jag får kramper-direkt efter kh-frossan. Inte natten efter  och jag gått tillbaka på LCHF. 

Men min kropp brukar fungera på ovanliga sätt. Jag får helt enkelt ta lite magnesium tillsammans med godiset/kolhydraterna nästa gång. Skrattande

ikna
0

Intressant! Jag har också kramper och tänker prova detta om det har att göra med att man ätit kolhydrater. Jag har tagit 400 mg megnesium morgon och kväll i 3 veckor och nu tar jag bara 400 mg på kvällen. I går hade jag ätit ca 80 g kolhydrater och fick kramp 3 ggr på natten!

ebet
0

Läste att ngn fick kramper natten efter två glas vin. Då förstod jag varför mina kramper har kommit tillbaka. Efter två dagar försvann de igen.

Tombola
0

Kan ha med vätskebalansen att göra - drick mycket vatten!

paga
0

Intressant med vinet. Det har nog slunkit ner lite vin ibland tillsammans med kolhydraterna för min del.  Verkar som det kan vara en koppling där också.

Som sagt-så länge jag kör "rent" är jag helt utan kramper.

Intressant

Eremitha
0

Jag äter väldigt strikt för närvarande, mest färsbiffar, kolhydraterna uppgår till max 10g per dygn och jag dricker inte vin, däremot mycket vatten. Magnesium över 500mg per dag. Har kramper i fötter och vader ofta.

Fair Winds and Following Seas!

andreas0
0

#7, Vanligast på LCHF är att det är för lite magnesium i förhållande till kalcium, det ska vara en bra balans på dom. I ditt fall kanske det blir för mycket magnesium, om du inte äter mjölkprodukter alls och därmed inte får mycket kalcium? Blir det bättre eller sämre om du tar bort magnesiumtillskottet?

Andra tänkbara orsaker, men inte lika sannolika, är att du får för lite eller för mycket salt eller för lite eller för mycket kalium.