Ont i muskler, knakande leder
Hej!
Har ätit denna kost i ca 6 månader nu av hälsomässiga själ. Har fungerat alldeles utmärkt tills för nån månad sen, har börjat få ont i musklerna samt att lederna knäpper mycker mer.
Äter jag för mkt protein lr har ni kloka nån annan teori om vad som kan vara galet?
En lekmans tanke är, magnesium? vet att ni har pratat mycket om det?
Jag skulle också förslå magnesium. Jag läser mer och mer om att vi allmänt får i oss för lite magnesium och att vi troligen gör av med ännu mer när vi äter den här kosten. Vi reparerar ju och bygger muskler och de behöver magnsium.
Ett tillskott på ca 400mg per dag skulle jag rekommendera.
Numer pensionär i Nynäshamn
Magnesiumet dök upp i huvudet på mig med. Prova det.

Så får jag i mitt knä fast när jag ätit kolhydrater i några dagar..
LCHF gjorde så jag blev av med de flesta besvären!
Så fårt man fuskar får man ont.. och det är ju kylan som gör mycket också!
Om du kan hitta (säg till mig då) ett pulver som innehåller MSM, Glukosamin och chonditrin så förbättrar det markant de knakande lederna!
det gjorde det för mig i aus men har inte lyckats hitta det i sverige..

Glukosamin säljs numera bara på apoteken i sverige…men hemmagjord buljong borde funka som en utmärkt ersättare…mycket godare.
Jag köper MSM i Sverige mimisvimsi - på hälsokosten. Det heter så och är pulver i en burkk.
På mig hjälper det inte lika bra som rent magnesium

men har ni hittat en burk som innehåller alla 3 preparaten i ett!?
Det var det bästa, hade en 1L burk med ett pulver som bestod av alla tre och den räckte hur länge som helst, man tog en tesked pulver i kaffet 2ggr/dag..
Och den kostade bara runt 350kr..
Ska man köpa alla var för sig så blir det en himla massa pengar o burkar..
Håller med Mimsivimsi! Vore bekvämt med ett alltiallopiller :)

Vad hette burken då?
Glukosamin säljs i djuraffärer där det fortfarande är tillåtet att säljas för hundar och katter. Samma produkt som tidigare såldes för människor!
Fördelen med mitt frosseri av grädde är att behovet av Magnesium helt försvunnit :)

Kanske går att beställa från UK (kanske via Ebay!?

http://www.vitaviva.com/da/Shop/Product_Details.12.201.674.aspx?gclid=CMjVwvLXz5ACFQEkQgodanHIVw
hittade det här. glucosamin + msm.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Har jag fattat det här rätt? Att Glucosamin förbättrar nedslitna leder. Och vad är det i hemmagjord buljong som har samma effekt som glucosamin?
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Glukosamin är ett ämne som finns i skelettet. Jag har börjat tugga i mej brosket på grillad kyckling för att få i mig det nyttiga glukosaminet.
Jag har sett förpackningar med glukosamin+msm för hästar. Men de ser inte så aptitliga ut. Kanske skulle kolla i hund o katt - hörnan som #10 menar i stället. Men glukosamin är mot värkande leder. Mot knäppande leder hjälper nog motion bättre?

Det är det här jag menar, inte riktigt samma burk men innehåller ju samma grejer.. Vågar man beställa sånt här på internet??
http://www.vitaminking.com.au/page/shop/flypage/product_id/1918
Tycker det är onödigt att äta konstgjorda produkter när naturliga finns. Koka buljong!
Magnesium har jag provat i nån vecka nu. Verkar inte hjälpa ngt nämnvärt. Har en teori om att det är för mycket griskött. Vad tror ni om det?
Det är ju enkelt att testa. Sluta med griskött i en vecka eller två och se om du blir bättre.
Annars kanske omega3 (fiskolja) och glukosamin hjälper. Min sambo med reumatism tycker lederna blir smidigare utav det… MSM och konditrin är inte heller fel vad jag vet…

Inte omöjligt. Prova avstå fläsk och rapportera vad som händer.

Vad med nyponpulver?
Jag äter det varje dag och har inga led-problem längre.
#21 Söderhamn?!
hihi…vad kul. Min"lilla" stad. Andra gången jag stöter på hälsokost härifrån, sist var det kryddor som var fri från glutamat som jag la in en länk om för ett bra tag sen.
#18 Jag åt endast griskött och mina värden på urinsyra gick över övre gränsen med väldigt ont i lederna. Med variation på köttet minskade värdet och problemen.
#21 Jo nyponpulver ska också funka. Problemet är att få i min sambo nypon för att testa…

vadå är griskött dåligt för lederna?????

Jag blandar med yoghurt, det smakar inget annat än yoghurt då. Vad äter han för frukost?
Han äter inte LCHF än. Han äter ingen frukt, inga grönsaker, inga andra mjölkprodukter än mjölk. Han standardmat är makaroner och falukorv nersköljt med coca-cola. Till frukost så vitt bröd som möjligt med oboy!
Efter stort gräl (bla i affären) fick jag honom att byta margarinet mot bregott mellan. Han är fortfarande skitsur över det…

Då får jag väl bara säga lycka till……
Han blir nog en hård nöt att knäcka…. tyvärr
Jag vet men än har jag inte gett upp. Hoppet är ju det sista som försvinner :)
Bara jag har hållit på ett tag och mår bättre så kommer han nog haka på. Särskilt om jag blir smalare och snyggare, eller hur?
# 29 Ja precis! Jag försöker också tänka så, även om jag har lite motsatt "problem" med en sambo som är hälsokostare, vegetarian, och är övertygad om att han äter supernyttigt. Han äter ju kolhydrater så det sprutar ur öronen på honom, samtidigt som han utvecklar sjukdom efter sjukdom. Men en övertygad idealist kan också vara svår att övertala, om man säger så … Du och jag får väl se till att bli smala, snygga och i mitt fall även frisk, så kommer de nog efter. 
Jag tycker inte att du ska ecperimentera själv utan gå till VC och ta prover. Det låter ganska så likt mina problem Jag hade så ont i mina muskler att jag hade svårt att gå till slut. Jag hade kaliumbrist. Det var så illa att det blev inläggning på lassa..

Har aldrig förstått varför kokning av avskrubbade köttben skulle vara så bra. Så det är för att man av just benen får i sig det där glukosaminet den vägen, och att detta då bl.a. motverkar stelhet och värk i leder!? Kanske även magnesium, svavel och chondri frigörs på det sättet, och att även detta hjälper till då?
På vilket sätt skulle nypon också hjälpa mot ledproblem? Innehåller det också kanske något av nämnda ämnen!?
Kalium kan man mäta med blodprov - det har jag gjort flera gånger.

Kalium via blodprov kan nog vara ganska missvisande (fast jag vet inte säkert) då det mesta kaliumet finns inne i cellerna och inte så mycket i blodomlopp eller runt cellerna.

# 10 Har jag förstått rätt att man får i sig tillräckligt med magnesium genom att äta mycket (hur mycket) grädde?
Ni andra: Och hur får man i sig Kalium? Genom Seltin?
Eller tabletter på hälsokostaffären. Det är nog lättare att reglera mängden då…
Tror inte magnesium i grädde räcker.
Enligt Fineli (finska databasen) är det 9mg per 100g grädde och jag behöver ca 400mg per dygn - det skulle betyda mer än 4 liter grädde och det verkar lite mycket

Kroppens magnesiumbehov minskar med lågt insulin enligt Mercola.
But most importantly, magnesium is also necessary for the action of insulin and the manufacture of insulin. When you raise your insulin, you lose magnesium…..

Hej!
Hur har det gått för dig? Vad har du gjort? Har det försvunnit?
Jag har efter 5 månader råkat ut för samma sak. Värk i muskler och knäppande leder. Äter Magnesium och kosttillskott.
#32, Kokningen av benen frigör en massa nyttigheter från benen, bland annat en massa mineraler som finns lagrat i benen.
Men det är inte det som är den viktiga effekten för leder och liknande i hemmagjord buljong. Det viktigaste där är att det frigörs en massa av proteinerna collagen och gelatin, som har en skyddande effekt för leder och liknande.
Det är faktiskt rena mirakelkuren får sådana problem. Även en del köttbitar har relativt stora mängder av dom proteinerna, t.ex. högrev, men inte lika stora mängder och då får man inte med mineralerna.
Testa att ta ett ben som har kokas buljong på och ta och knäcka det, den nästan ramlar sönder så fort man tar i den. Man utvinner verkligen alla nyttigheter ur det och får dom i en vätskeform som kroppen lätt kan ta upp.