Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2364 ggr
Petunia
0

Mat på demensboende

Min gamla mamma, snart 94 år, bor sedan ca 5 år på ett demensboende. Jag kan inte hälsa på henne så ofta som jag skulle önska av olika orsaker.

Jag är väldigt oroad över kosten på demensboendet; patienterna har ju ingen möjlighet att påverka. Jag har vid mina besök sett att maten är grundad på kolhydrater. Frukosten består av kaffe, limpsmörgås med margarin och ostskiva, samt havregrynsgröt, för dem som vill ha.

Till lunch serveras "vanlig" mat, typ kalvsylta och potatis, kokt fisk med vitsås och potatis, korv med potatis, grönsakssoppa plus  pannkaka med sylt. (Pannkakan är en tjock fyrkant; tydligt fabrikstillverkad). 

Till middag serveras mat av enklare sort, eftersom personalen själv ska laga till den. Det blir ofta risgrynspudding med sylt och liknande. Ofta serveras fabrikstillverkad kräm+mjölk och limpsmörgås.

Babz
0

Huvva!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Kvinnlig40talist
0

Storköksmat är väl det värsta man kan tänka sig. Ur alla aspekter. Kolhydratrikt, omega6-rikt, äggpulver, färdigskivat bröd, pulversås, bakverk med lång hålbarhet, pulversoppor, diverse processade färsbiffar, fd fisk med mycket panering, kräm med sötningsmedel, färdigskivad ost, osv.

Detta ger man till sjuka människor och man tar betalt för det också.

BoelLouise
0

Tyvärr kan jag bara hålla med. Jag jobbar på ett servicehus och serverar enbart lunch. Maten kommer från "centralköket", där maten lagas från grunden, vilket är bra. MEN biffar och allt annat är halvfabrikat. Kålpuddingen gör dem, men alla biffar beställer jag från dafgårds. Såsen gör dem från grunden, men med matlagningsgrädde. och massor med buljong.
Maten är ju god, men ibland kan man önska lite mer för dem äldre. Så jag gör (så fort jag har möjlighet) lite extra, om jag råkar ha grädde kvar sen desserten, så har jag det i såsen eller gör en smaskig mimosa på grädde och majonnäs. Dem gillar det ju.

jacani
0

Varför är Storköksmat så hemsk? Nån av er som arbetar med det?

Tilda-T
0

Om man med storköksmat menar färdiglagat som är fryst och bara behöver värmas så är det mesta=huvva! Panerade fisken tex.=kolhydrater,glutamat . Måste var mycket bättre att köpa fiskfileer och göra god sås så det blir en gratäng.

Vet inte om det är så vanligt på åldringsboende men våra barn matas så gott som varje vecka  med dessa chickennuggets som är maskinbearbetat kycklingkött som sedan omges med ett frityrsmetshölje=kolhydrater+glutamat.

Det finns naturligtvis OK färdigmat också som ex kan vi ta köttbullar som är för allergiker, dom är helt ok.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Anders-S
0

Den kan inte vara bra för gamla och dementa med alla dessa kolhydrater som leder till utmattning och ytterligare demens. De behöver protein!

Viktigt att kämpa för att byta ut en del, t.ex.:

Omelette eller kokt ägg istället för gröt till frukost.

Proteindryck istället för vanlig söt s.k. näringsdryck.

10% youghurt och vispgrädde istället för mager filmjölk 

Djupfrysta hallon istället för sylt.

Ost, paprika och kallskuret istället för kakor och bullar.

Förrätter med fet fisk, sill, böcklilng, makrill, sardiner, tonfisk

Ovanjordsgrönsaker istället för potatis/ris/pasta.

Dessertost och sallad istället för söt efterrätt.

Vatten med citron istället för saft.

Jag har provat att lägga in vad min mor 91 år får i sig i minmat.net och resultatet var skrämmande.  Nästan bara kolhydrater och nästan inget protein alls.