Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1006 ggr
sarahn
0

proteiner

Hej!

Jag har sökt i forumet efter svar på min fråga men ej hittat nåt. Så jag frågar er istället. Vad händer om man äter för mkt protein? Har för mig att jag läst här att man kan gå upp i vikt om man får i sig för mkt protein. Stämmer det?

Och i så fall, var går gränsen för antal gram av protein/dag?

Jag  är 165 lång och väger 67 kg. Har gått upp 2,5 kg och ökat 2 cm på måttbandet sedan starten med lchf 11 feb. Har även diabetes typ1 och förstår att det kan vara svårare för mig att gå ner i vikt pga insuliet.

Mitt intag av mat i går såg ut så här:

fett:67%

protein:30%

kolhydr:3%

tack på för hand!

Sarah

Mona-Stina
0

Det där är nog olika från person till person, en del kan äta mycket protein och en del måste begränsa sig.

Själv vill jag väga runt 60kg och försöker hålla mig till 60-65 g protein per dag. Har under en tid ätit mer och har då gått upp i vikt.

Det är alltså gram jag går efter inte procent. Detta är vad som passar mig och inte generellt för alla som går på den här kosten med syfte på viktminskning.

sarahn
0

tack för ditt svar!Glad

hmm.. ja då kanske jag ska prova att dra ner på äggen.Äter mellan 6- 9 ägg/dag.

Ulf-S
0

Vissa studier tyder på att ett högt proteinintag underlättar viktnedgång. Jag äter personligen ca 1,5 g protein per kilo, dvs. ungefär 100 g per dag.

Bara du själv kan avgöra vad som funkar för dig!

dufva
0

Det är väldigt individuellt.

Tränar man mycket så kan/bör man äta mycket protein

Själv kan jag ligga på 3gram/kg kroppsvikt utan att öka i vikt..

Typ 1:or kan behöva trixa lite både med proteinet och fettet och dessutom justera sina insulinnivåer för ett bra resultat..

Kolhydraterna ska givetvis alltid hållas lågt

Lehane
1

Du behöver inte dra ner på äggen. Behåll gulorna å släng vitorna. Då behåller du fettet, men minskar på proteinet.

sarahn
0

aha.. ok