Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4283 ggr
lime44
0

Mäta/väga??

Hej!

Jag har beslutat mig för att ge mig själv och LCHF.kosten en chans. HAR läst ett par böcker och läser nu under lite olika rubriker på denna sajten. Blir fundersam … håller ni på att mäta och väga protein och fett? Hur då i så fall? Tyckte det var befriande att slippa den proceduren liksom att räkna points! Förstår att ni håller koll på kolhydraterna.

greensis
1

Det korta svaret är att folk gör olika. Vissa gillar att väga, mäta och räkna ut näringsfördelning i procent. Andra kollar lite i början för att få riktlinjer. En del går på "alla livsmedel som innehåller 5% kolhydrater eller mindre är OK." Ytterligare andra skär bort det mest iögonenfallande (bröda, pasta, potatis, socker, ris, kaffebröd&godis&läsk, frukt osv) och tycker det räcker.

Tycker du att väga&mäta är jobbigt är det bara att låta bli. Själv mäter jag ytterst sällan, trots att jag är en riktig siffernissa i vanliga fall. Har bara gjort det när vi diskuterat dagligt kaloriintag, och det kom mest upp för att vi pratade om att vi åt olika mycket.

Fabricati diem, pvnc!

Margareta
0

Hej och välkommen - grattis till ett klokt beslut! 

Du behöver inte mäta/väga något alls om du inte vill.

Så länge du väljer mat som är snål på kolhydrater och tänker på att du snarare lägger till lite fett än drar ifrån.

Portionsstorleken är svår för många - ät dig mätt i början - helt klart bäst mot abstinensproblem. När du sen är lite varmare i kläderna kan du känna efter om du äter dig FÖR mätt och då minskar man lite på portionerna.

Testa utan och se hur det fungerar - om du kör fast kan du kolla ett par dagar bara för att se hur du ligger till. Om det fungerar behöver du aldrig göra det.

Den som viktväktat länge och ofta har ibland lite svårare eftersom kroppen inte riktigt svarar som den gör för dem som aldrig räknat kalorier.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

**lime44
**Det räcker med en tråd om samma rubrik - Du har startat 3 exakt lika - de andra två gör det bara förvirrat - fortsätt att fråga och svara i den här tråden.

Du hittar den under gruppen "Mina inlägg" som finns i vänsterkanten

/Margareta, sajtvärd

Numer pensionär i Nynäshamn

ullna
1

Jag fick en annan association: Väger vi oss elller mäter vi oss.

En del väger sig - en del blir jättestressade av vågen.

Att mäta sig kan då vara ett alternativ för att se om nå´t händer och de flesta finner att det händer trevliga saker runt midjan t ex även om man inte går ner.

Vad jag äter mäter eller väger jag överhuvudtaget inte. Äter bara så lite kolhydrater som jag kan, dvs jag är inte så strikt.

Alderia
0

lime44:

Jag väger och måter inte min mat annat än virtuellt. minmat.net är toppen för att kontrollera hur fördelningen mellan de olika näringsgrupperna i maten ser ut. Det är bara att fylla i vad du äter så räknar sajten åt dig. Enklare blir det inte.

Wildrat
0

Jag kontrollerade min mat de två första veckorna och nån gång ibland då jag undrar om jag äter för lite, har problem åt det hållet. Annars är det jättebra att måltidsplanera mha minmat.net.

Aniara4
0

Jag använder minmat men väger inte utan höftar till mängderna. Ofta tittar jag på vad en hel förpackning av något väger och uppskattar hur stor del av den jag har tagit. Så jädrans kinkigt är det väl inte!!!

Alderia
0

Aniara: Precis så gör jag också. Jag gör en uppskattning av dagsintaget ett par gånger i veckan, för att kontrollera att jag håller mig på banan. Gissar att man efterhand inte längre kommer att behöva mäta lika ofta.

mommo
0

Nej det verkar vara krångligt detdär med  mätandet! Själv har jag inte riktigt lagt mig in i det. Skulle tro att det enda jag äter som innehåller för mycket kolhydrater är grekisk yuoghurt. Men det är mitt godis som jag äter några gånget i veckan med nötter på . Som glass! Nån som vet hur mycket kolhydrater nötter innehåller?

Alderia
0

Titta på livsmedelsverkets hemsida - de har en rätt bra lista över livsmedel och deras innehåll. Men generellt är makadamianötter bäst och jordnötter sämst. Cashew är inte heller så bra.

andreas0
0

Man behöver absolut inte väga och räkna om man inte vill, det är något man kan ta till en liten period efter flera månader om man då t.ex. har svårt att få igång viktminskning och gissar att man ligger fel, eller för att man är nyfiken. Att hålla på och registrera varje dag är det inte många orkar, och det är helt onödigt.

magma
0

Välkommen hit!

molana
0

Välkommen!

lime44
0

Tack för alla synpunkter och välkomnanden. Jag har kollat in minmat.net. Det var ju en fantastisk sida när det gäller att få kolla på proportionerna mellan fett, kolhydrater och protein. Den sidan ska jag använda då och då.

lime44
0

Hej igen!

Nu har jag varit igång 1,5 vecka.Första veckan gick jag ner 3 kg!!! Det var väl mest vatten och till för att ingjuta mod i mig. Men skönt ändå. Nu står jag still sedan några dagar.

Fyller i minmat.net och fattar inte att jag inte kommer upp i mer kcal.

T o m lunch idag är det ca 1100.

Energi kcal: 1129,22 Energi kJ: 4723,24

Proteiner: 79,47 Fiber: 0,00

Kolhydrater: 2,73 Vatten: 351,02

Alkohol: 0,00

Fetter:

Fett: 89,87 Kolesterol: 1044,04

E-mättade: 37,79 Mättade: 31,55

F-mättade: 12,80

Vitaminer:

A: 534,28 B1: 1,07

B2: 1,10 B3: 16,29

B6: 2,50 B9: 123,06

B12: 17,32 C: 0,00

D: 30,80 E: 6,94

Mineraler:

Fosfor: 982,80 Järn: 6,09

Kalcium: 149,50 Kalium: 1178,42

Magnesium: 94,56 Natrium: 1327,84

Selen: 112,13 Zink: 2,68

40Gram Bacon gris

192Gram Ägg

5Gram Smör

70Gram avocado

220Gram Lax

5Gram Smör

15Gram tomater

Det blir 1% kolhydrater, 28% protein och 71% fett.

Är det procenttalen eller siffrorna i tabellen ovanför man ska hålla kolla på?

Jag har lite svårt med allt fettintaget. Gillar ost skarpt, men hittar inte mina feta grönmögelostar och gruyiere, t ex, i listan på minmat. Vet alltså varken fett- eller kolhydratinnehåll.

Till min glädje har jag upptäckt att avocado är mycket fett, men hur är det med kolhydraterna? Enligt en gammal lista som jag har är det faktiskt 7 gr kolhydrater/100 gr avocado. Det stämmer inte med minmat, om jag läser rätt.

Jag väger 79 kg, är 167 cm lång och vill i varje fall gå ner till 70 kg. Hur mycket behöver jag äta per dag? Tacksam för goda råd.

En fråga till - hur lägger mn in tabellen från minmat.net här i forum, som Geisa gjort? Bra att få direkt feedback.

lime44
0

Hoppsan. Tabellen blev helt omöjlig att läsa i forum. Min sista fråga blir nu ännu mer angelägen.

ebet
0

Det blir lättare med tiden. I början är det mycket att hålla reda på. Jag tycker det är häftigt att du redan har gått ner så mycket. För mig blir det ca 1 kilo i månaden.

Jag har slutat kolla kalorierna, tror att jag ligger runt 1500 om dagen. Slutar äta när jag är nöjd, för med tiden lär sig kroppen att signalera bättre hunger och ohunger.

Har du provat äggmjölken? Gott i kaffe eller te, och lättare kanske att få i sig fett.

Lycka till i fortsättningen.

Aniara4
0

#16 Det brukar gå att bara markera och kopiera+klistra in hela det fältet i mitten efter att man har klickat på "totalt". Innan jag upptäckte det höll jag på och försökte med skärmdump och kasst bildredigeringsprogram och höll på att bli helt gråhårig på kuppen! Skrikandes

lime44
0

Äggmjölk, vad är det?

Wildrat
0

Håll koll på både fördelning och mängd. Välj en mängd med kolhydrater, 10g om dagen är strikt, 40-60g om dagen är liberalt, sen märker du ju hur fördelningen blir. En bra fördelning, även den strikt om man äter lite mat är 5E% kolhydrater, 20E% protein och 75E% fett. Det är det som syns i cirkeldiagrammet.

Kalorierna behöver du bara bekymra dig om ifall du äter för lite. Börjar du frysa, känner dig onaturlig trött och hängig, har yrsel och illamående och ingen aptit så äter du för lite. För många är det lätt hänt. Håll då koll på att du får i dig tillräckligt genom att kolla kalorierna, svält är aldrig bra. Jag behöver 1500kcal om dagen för att må bra, skulle gissa att det gäller för väldigt många.

Äggmjölken hittar du här