Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7816 ggr
kalkontupp
0

viscerala fettet

skapar en ny tråd om fettet som lägger sig kring inälvorna. hur får man bort det?? Jag har som en bulle ovanför naveln.

Pasi
1

Det verkar främst vara kortisol som styr fetman till bukhålan pga att fettcellerna där har extra många receptorer för kortisol. Teorin är att det skall skydda inälvorna från fara genom sin stötdämpande förmåga.
Jag har en stark misstanke om att det inte är själva fetman som är skadlig utan just kortisolet.
Så för att bli av med fettet i bukhålan bör man minska kortisolet, dvs minska stress, sova gott och se upp med svängigt blodsocker.
Lite läsning

Blow
0

Men är kännetecknet för visceralt fett kring magen, att man inte kan dra in den? Jag kan inte göra det. Men jag är verkligen allt annat än stressad. Har svårt att tro att det skulle kunna vara anledningen.

Kan man enbart genom att titta på magen se om det är visceralt fett eller brist på magmuskler?

kalkontupp
0

Pasi, jag vet att jag läst att du hade för mkt kortisol. Hur blev du exakt befriad från det? Kan det vara så att jag fött 4 barn på 3,5 (tvillingar) år. Det senaste tillskottet är 3 år? Tänkte om buken kan vara uppsvullen fortfarande. Vill inte ha fett bland mina organLedsen

Pasi
0

Kalkontupp - Jag är inte helt befriad från det… men det har minskat radikalt via denna kosten.
Svängigt blodsocker driver på kortisol som i sin tur gör att insulinrsistensen förstärks och kortisolet ökar ytterligare över tid.
Kortisol bryter ner celler i hjärnan, speciellt hippocampus och kroppens egen kortisolreglering blir felaktig (exakt hur det funkar vet man inte ännu). Den höga kortisolen och insulinen drar ner tillväxthormonet (GH) som är viktig för återhämtningen (även av hippocampus).

Jag uppfattar det så att LCHF helt enkelt vänder denna trend och minskar kortisolet med tiden.Glad Men jag är fortfarande stresskänslig, och går upp i vikt så fort jag känner inre stress

En upptäckt jag gjort är att jag känner av kortisolet (de gånger det är högt) mer så fort jag äter lite kollisar. Jag misstänker att det finns någon form av samverkan mellan insulin (alternativt BS) och kortisol…men jag har aldrig hittat någon forskning i ämnet. 

Blow - Jag vet inte. Jag ser själv att jag får putande mage efter stressperioder….och denna minskar direkt när jag inte känner av stressymptomen. Men jag kan tänka mig att med mycket fett i maghålan så är det svårt att dra in magen.

ovkyhn
0

Jag har nu ätit lchf i snart 2 år med avsteg vid några endagars tillfällen,nu den senaste månaden har ja gått upp 2,5 kg och samtidigt har ja varit mycke trött och haft ont i huvet nästan varje dag och mer ont av min fibromyalgi, fettet har satt sig på magen som är över byxlinningen. Passi tror du att det är kortisolet.

Pasi
0

ovkyhn - Svårt att säga. Har du haft extra mycket inre stress så kan det bero på det (jag tror att fibro uppkommer pga kortisol/utbrändhet).

Blow
0

#3 Jag fick svårt att dra in magen efter en operation. Det kanske är operationen som är anledningen och inte det viscerala fettet?

Annars vet jag inte vad det kan bero på. Läste i en annan tråd att (industriellt framställda) transfetter och inflammationsfrämjande kost kan vara en orsak till visceralt fett. Jag har tidigare rökt och druckit enorma mängder kaffe och coca cola light. Det borde väl vara ohälsosamt, men bortsett från det har jag alltid varit rätt strikt när det gäller kost. I den tråden stod också att visceralt fett var onaturligt, men om det är kroppens sätt att reagera på att nånting är fel så är det väl snarare en naturlig reaktion.

Svårt bara att veta vad man kan göra åt det. Träna bort det? Sova?

Pasi
0

#7 Just det fettet är nog faktiskt lättast att ta bort genom att sova, skulle jag tro.
Det kan mycket väl bero på operationen. Och slutligen - visst är det naturligt eftersom det uppkommer genom en naturlig process i kroppen vid onaturliga omständigheter.

Doc
0

Kortisol absolut.

Ett annat hormon som ökar visceralt fett är insulin. Lättare att komma till rätta med - mindre kolhydrater ger mindre insulin. Sett en studie där man undersökte med datortomografi-röntgen och personer som gick ner med lågkolhydratkost tappade mer visceralt fett än personer som gick ner liknande vikt på annat sätt.

[cat_allis]
0

Med nollkoll vad gäller vetenskap och sånt så tänker jag att om kortisol är kopplat till stress så borde träning hjälpa?
Jag har varit in i väggen och är fortfarande stresskänslig, men upplever att jag kan träna bort stresskänslan.. Dvs, efter en stressig dag när jag går till gymmet så är kroppen och själen lugn efter en träningspass.

Helt fel ute eller kan det ligga nåt i det?

Pasi
0

#10 Rätt typ av träning kan hjälpa genom att höja GH (höjs mest av hög intensitet) som motverkar kortisol, men kanske även för att ge välmående, vilket även det motverkar eller kan minska kortisol.
Dock skall man vara medveten att träning i sig faktiskt ökar kortisol (mest beroende av volym) då även det är en form av stress…och kan förvärra.

Rätt träning borde därför bestå av liten träningsvolym och hög intensitet.

Jennix
0

När jag varit stressad så har ajg mått mycket bättre med hjälp av konditionsträning. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[cat_allis]
0

Pasi - GH!?
Kikade på artikeln du länkar till högre upp i tråden, men som tidigare vidbränd dagisfröken nyss hemkommen efter lång jobbdag så lyckas jag inte ta in det tunga språket tyvärr..
Ska göra nytt försök i helgen när jag kanske är pigg och
utvilad. Flört

Vad menar du med träning med hög intensitet?
Jag tränar styrketräning 2-3 gånger/vecka och avslutar ofta med ett konditionspass på 10-30 minuter beroende på ork. Är det rätt eller fel menar du? Borde jag köra mer kondition och mindre styrka eller nåt annat?

/lätt förvirrad cat_allis..

Pasi
0

#13 GH = tillväxthormon….är högt framförallt under djupsömn i början på natten samt när glukagonet är högt (insulin lågt)….mao ganska ofta då man äter LCHF.Flört Höjs även av träning, speciellt högintensiv.

Trivs du med träningen så behöver det inte vara fel som det är och inget behöver ändras…men det kan vara bra att separera styrketräningen och kondition, och lägga dessa på olika dagar, tror jag iallafall, så att träningspassen blir kortare.
Hög intensitet = hög vikt, hög ansträngning…ju mer man tar i desto högre intensitet…. samtidigt som träningsvolymen kan dras ner.

Pasi
0

För att öka intensiteten på konditionspassen kan man köra intervall istället…då krävs inte många minuter innan man är helt slut och man skall få väldigt bra resultat på konditionen (enl Paulun Generad) på kort tid.
30 s max, 30 s långsamt tempo….så många minuter man önskar.

[cat_allis]
0

Pasi  - Tack för förklaringarna!!

Vad gäller konditionsträningen så finns en mördarmaskin på mitt gym, nämligen den här som jag klarar typ 2 minuter på innan jag nästan trillar av den med en puls som är skyhög.. Antar att jag borde använda den lite oftare dårå.. Flört

Min PT som jag hade förr rekommenderade faktiskt konditon varannan gång och då intervall med maskinen ovan så länge jag orkar, sen tio minuter Crosstrainer, sen mördarmaskinen osv i 30 minuter. Har dock aldrig tränat så då jag tycker styrketräningen är så skönt för ryggen och nacken så det blir alltid det när jag tar mig iväg..

Pasi
0

Jag föredrar styrketräning i kombination med skogspromenaderRäcka ut tungan…maskiner och springa har aldrig varit nåt för mig.

shin
0

Mindfulness hjälper till att sänka kortisolet.