Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 707 ggr
Glennart
0

OT - SKOGENS KONUNG

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alces Alces siktade mitt i Skellefteå!

Ett par hundra meter från mitt hus ligger dessa djur och tar det lugnt, helt orädda. Jag sade hej och frågade om jag fick ta ett par kort. Smög ganska nära och fick till en fin bild.

Man får hoppas att de hittar tillbaka till skogen annars så är nog livet ganska snart över för dessa djur.

En rolig upplevelse, händer inte varje dag. :)

omelett
0

Tur för dom att det var lamm som är ditt favorit-köttFlört

Kul att du delade med dig av en sådan naturupplevelse

gejsa
0

Men hur kommer det sig att dom ligger på tomten?

Vi brukar också ha älgar hos oss men dom går omkring och äter diverse träd osv. Har ni så mycket snö i skogen eller vad?

kaisakavat
0

SÅ mysigt det ser ut. Så fridfullt. Imorgon är trädgårdarna i kvarteret borta dock…Flört

reamdn
0

Fram med studsaren bara xD

Glennart
0

Jag tror att de ligger eftersom att bilden är tagen på kvällen, älgar är väl i huvudsak aktiva på dagen, eller?

kaisakavat
0

De vandrar i gryning och på aftonen, är stilla på natten och knatar runt och käkar på dagarna. Om jag minns rätt… Vi häruppe kallar deras nattningsplatser för "legor" (efter ordet ligga). Vet inte om det är dialekt…

greensis
0

Är inte älgar idisslare? Är det inte därför de lägger sig ned och tar det lugnt? "Lega" tror jag är det korrekta ordet även i rikssvenska, för nedtrampat ställe där stort djur legat, säger upplänningen.Flört

Fabricati diem, pvnc!

Tilda-T
0

Vilken upplevelse den är få förunnad!

Tur jag har då , som slapp dom i min trädgård jag vill inte alls ha dom hos mej! Risken finns nämligen att dom tar trädgården med sig i magen när dom stickerSkrikandes!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

gejsa
0

#5# Jag trodde tvärtom. Att dom ligger still dagtid för att inte synas och sedan vandrar dom på natten för att äta. Men så kanske det inte är.

kaisakavat
0

Vet inte säkert, men jag har då och då sett älgar käka på dan, och jag tror de samlar sig i gäng och ligger ner på natten….

Att de vandrar i skymningen är något som är viktig när man är ute och kör bil. Så man är vaksam - sikten rätt dålig och vilt på vift.. FörvånadSkrattande

Frualbertsson
0

Vilket kul foto!

anki1
0

Jag hade älgupplevelse på påskdagen då 2 älgar gick över vägen utanför vår tomt. De upptäckte ett smaskigt matställe på tomten (en fälld tall) som var oemotståndligt. Den ena en ko hoppade över vårt inte så höga staket och ställde sig på insidan  och åt, den andra en fjolårskalv stod kvar på vägen och mumsade över staketet. De stod där länge och vi fick en ordentlig titt på dom. det var fantastiskt. Sedan gick de över tomten båda 2 och käkade på lite sälg, som vi hade på andra sidan. En av dom lade sig ner och den andra gick ett varv i krokarna och kom tillbaka. De var bara ca 10 meter ifrån oss, där vi sattt i vagnen och bara tittade. tyvärr fick vi inte med oss kameran, men jag tog bilder med min mobil. Jag vet inte hur jag ska kunna få till det att jag kan sätta in dom här. Alltså ändra på formatet. Jag kan meila in dom till datorn. men hur jag ska göra sedan vet jag inte. Finns det någon som kan?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Fetrik-Snubbe
0

#12 Borde väl gå att öppna i paint och sen "spara som" jpg. Efter det borde det gå att lägga in som fil här.

parisjetaime
0

Kyss

clajo
0

Åh, dessa underbara djur!

Såg älg rätt som det var, när jag fortfarande bodde i Dalsland. I samhället jag kommer ifrån, brukar vi dock få besök ibland av en älg eller två som inte minns att de bor i skogen… De blir revirbenägna och stingsliga och får till slut avlivas.