Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3062 ggr
olleronny
0

vart går gränsen för Lchf:s kolhydratintag?

Jag skrev i ennan tråd om det lite förvirrande begreppet LCHF

En del verkar mena GI-noll och andra har ett lite större kolhydratintag.

Det är ju skillnad på om är i ketos eller inte ?

Pasi
0

Diskussionen har varit upp några gånger. Jag anser väl att även 100g kolhydrater / dag kan räknas som LCHF (det är ju iallafall kolhydratreducerat och innebär också mer eller mindre ketos)….men åsikterna om det går isär. Använd sökfunktionen så hittar du nog några trådar i ämnet.Glad

Babz
0

Ketos behöver inte betyda 0 kolhydrater. Bara så låg nivå att kroppen bränner fett (också). Vilken nivå man lägger sig på beror ju på vad man vill uppnå med sin kostomläggning.

Annars är vi nog rörande eniga, här på forumet, att LCHF är mindre kolhydrater än "normalkost" och där energin från kolhydraterna ersatts med fett (i kött/fisk etc. eller tillsatt, som smör/grädde etc.).

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

clajo
0

GI (-noll) har ju med glykemiskt index, d.v.s. hur mycket, eller hur snabbt (?) blodsockret höjs, att göra och betyder inte nödvändigtvis 0 kolhydrater. Det betyder att de kolhydrater man faktiskt äter, höjer blodsockret så lite som möjligt…

Det finns väl lite utrymme för egen tolkning av vad som är "lågt" kolhydratsintag. Men den teoretiska gränsen ligger nog vid 100g (som Pasi skrev).

Aniara4
0

Å fan! Då får jag sluta säga att jag inte äter LCHF än. Jag brukar ligga på ungefär 100g kh/dag och oftast strax under, så då är jag ju redan där! Skrattande

Nästa steg blir att dra mig ner mot 60…

Pasi
0

Aniara4 - Ropa inte "hej" för tidigt…åsikterna varierar!Flört

Aniara4
0

HEJ! Oooops, var det för tidigt? Generad

Äh, jag struntar egentligen i om jag kan kalla det för det ena eller det andra, huvudsaken är att jag äter på ett sätt som funkar för mig.

kalleankasmormor
0

Helt rätt!:D

Pasi
0

Aniara - Absolut!Skrattande

andreas0
0

Det har historiskt här på KiF sagts att gränsen går vid ca 60g kolhydrater om dagen, och jag tycker det verkar vara en vettig gräns.

olleronny
0

Såg en uppgift på Weston.A. Price:s hemsida där man rekommenderade 40-80 gr kolhydrater.

Det är ju viss skillnad på att dekorera tallriken med ett salladsblad eller äta 100gr kolhydrater från kolhydratsnåla grönsaker.

Det blir ju rätt mycket spenat  till exempel.

andreas0
0

Det är dom som har störd metabolism, till exempel metabola syndromet, diabetes, eller liknande som bör ligga så nära noll som möjligt. Övriga klarar upp till 100g utan problem.

Men väldigt många som är överviktiga har metabola syndromet utan att veta om det, det är en av dom vanligaste orsakerna till att man blir överviktig.

Skaldeman
0

Själv går jag ner i vikt på 10 g kolhydrater om dagen, ligger stilla på 30 och går upp i vikt på 60. I runda tal. Jag tycker att alla varianterna ryms inom beteckningen lågkolhydratkost, även om 60 gram är alldeles för mycket för den som är rejält kolhydratkänslig (har ett metabolt syndrom).

Sten Sture

greensis
0

#10 Jag tror att man menar 100g per dygn, inte per måltid. Och 100g spenat är en hel delFlört

Fabricati diem, pvnc!

jacani
0

Har ingen aning….jag äter ganska mycket nötter & mandlar för jag tycker det verkar dumt att peta i sig piller med Magnesium och andra mineraler…så jag ligger nog högre än många andra-men räknar gör jag verkligen inte…det fick jag nog av på VV Fundersam allt under 100gr. borde anses lågt då det bara i 1dl.pasta finns en 70-80 gram..man kan väl ana att de flesta normalätare petar i sig runt 500 gr. KH per dag.

Visste förresten inte att det fanns regler för det..

SvartKaffe
0

Jag tillåter mig själv ca 40 gr kolisar om dagen men det betyder inte att jag äter 40 gram varje dag. Oftast pendlar det nog mellan 10 och 20 gram per dag.

Halvdansken
0

Jag tror att det faktiskt också är lite individuellt. Jag dricker tex fortfarande öl, och det är ok. För mig. Det påverkar inte min vikt. Men mjölk. Oooops!!

Jag slutade med mjölk för ett par år sen, men tog upp det igen för några veckor sen, och oj då, där tog kroppen åt sig kolhydrater. Eller nåt. Det märktes med en gång.  Så man ska kanske experimentera lite med vad man tål eller inte tål?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Babz
0

#16 - Jag håller helt med dig! Det som funkar bra för dig kanske är helt bort i tok för någon annan! Det enda man kan göra är väl att själv kolla var man har sina gränser. Och sen göra som Margareta brukar råda till - att inte sila mygg och svälja kameler…

Om man börjar med att plocka bort de "stora" kolhydratkällorna (ris, pasta, potatis, bröd…) kan man ju fixa "finliret" sedan…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Elaichi
0

Dr Lutz (Life without bread) sätter gränsen vid 72 gram, så jag har anammat det. Men visst, även 80 gram är lägre kolhydrater än normalt, och det borde ju bero på hur stor man är också, vad det blir för proportioner etc…. Men annars tycker jag 72 är en bra siffra, och så ojämn att den blir lättihågkomlig.

Jennix
0

Som jag ser det är LCHF ett brett begrepp som inbegriper allt mellan Atkins och Skaldemans fakir. Det är också individuellt VILKA kolhydrater man vill låta ingå i kosten och det finns lika många åsikter som människor. Vissa äter frukt och bröd och tycker det är LCHF - det gör inte jag. Det betyder ju inte att MIN kost är den enda rätta LCHF, eller hur? Jag vet heller inte om min fetthalt är "normalt" för LCHF eller om det är högt eller lågt.

Visst vill jag själv ha vissa regler för det som JAG tycker är LCHF men…jag tror inte det går att genomföra. Vi får väl se vad som händer i framtiden, helt enkelt. Vi har haft flera debatter tidigare och jag tror inte vi kommit fram till nåt egentligen…utom kanske att folk får välja lite själva vad dom tycker.

Det finns ingen ledning som bestämt vad LCHF är, var gränserna går…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

SusanneMa
0

Jeg spiser mellom 10-20 gram kolhydrater om dagen. Jeg følger et norsk opplegg som heter "Ketolysekuren". Dette fungerer veldig bra for meg - jeg har gått ned 12,6 kg på 10 uker.

Som flere sier så er det jo fortsatt low carb selv om man spiser 100 gr kolhydrater hver dag. Det som er viktig er å finne det som passer en selv. :)