Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2710 ggr
Mitha
0

50-års kalas

Det var länge sedan som jag var aktiv på listam, våran dator har krånglat en hel del men nu är det på gång en ny dator.

Den 29/3 ska jag ha ha mina syskon med resp. syskonbarn samt mamma på mat från kl. 13 de är ca:16 st. Öppet hur ifrån kl. 17.00. Jag vill så gärna ha förslag på vad jag ska bjuda på med lchf-anda. Mat som jag kan börja förbereda nu i veckan. Vad är enklast att ha för mat på öppet hus? Jag vet inte hur många som kommer till öppet hus. Ge mig förslag är ni snälla.

nobban7
0

På öppet hus passar väl buffé bäst. Har du någon som kan hjälpa dig med maten på själva festdagen?

fettbramat
0

Exempel på två olika bufféer:

LYXIGT FISK- OCH SKALDJURSALTERNATIV

• Hel varmrökt lax på fat vackert garnerat med grönsaker
  • Örtagårdssås och eller romsås
  • Blandad sallad
  • Avokadohalvor fyllda med en blandning av créme fraiche blåmögelost, räkor och valnötter
  • Gurkbåtar med crème fraiche, löjrom och finhackad rödlök
  • Broccolitimbaler med laxrosor på kallrökt lax
  • Ev. ett vackert bröd till dem som äter det
  • Brieosttårta
  • Champagne eller mousserande vin och mineralvatten

UTLÄNDSKA SMAKER

• Moussaka (måste varmhållas)
  • Blandad grönsallad
  • Blandade marinerade oliver
  • Kalla grillade kycklingspett
  • Grekisk sallad på fat
  • Tzatziki
  • Ev. ett vackert bröd till dem som äter det
  • Brieosttårta
  • Rött vin, öl och mineralvatten

Lycka till och grattis till 50-åringen!

-Helena

Mitha
0

Tack för förslagen. Hur gör ni en "god och annorlunda" sallad. Jag tänker laga maten själv  därför måste jag börja i tid men har inga egna bra förslag på en meny.

fettbramat
0

Är det en matsallad som ska stå för sig själv du menar så kan du t.ex. blanda grillad strimlad kycklingbröst, stekt skivad halloumi, avocado, gurka gärna utan kärnor så att inte salladen blir för blaskig, små coctailtomater, lite paprika, någon mild löksort t.ex. rödlöksingar, några goda oliver och så klart några olika salladssorter. Jag föredrar ruccola, machesallad och gärna babyspenat.

En sallad nicoise är inte heller dum så länge man skippar potatisen eller varför inte en ceasarsallad men utan krutonger.

greensis
0

Jag fyller 40 om några månader och tänkte basera buffén på grillspett av olika sorter: lamm, lax, fläskfilé, bra korv(barntillvänt) och vegetariskt. Allt kan fixas i förväg och bara värmas i ugn.
Sallad(er), röror&såser, kanske potatissallad till de som nyttjar. Det är kallt och kräver inte plats i ungen.
Stor ostbricka, fruktsallad & vispgrädde samt urval praliner i mörkaste chokladen till kaffet. (Jag har ett kakfat i våningar som jag tänkte lägga praliner på - det är i metall och jättefint att dekorera med säsongens kylskåpsmagneterGlad)

Fabricati diem, pvnc!