Stevia ger sug efter socker?
Något jag funderat på länge är om Stevia ger sötsug eller inte?
Ni som har provat Stevia, oavsett om ni ser er som sockerberoende eller bara har haft sug ibland - Vad har ni känt? Erfarenheter?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag har använt Stevia några få gånger och får inte sötsug efter det.

Jag är restriktiv med söta smaker eftersom jag är beroende. Har precis som Mervi använt det ibland men inte trillat dit.

Jag såg att Impecta har Stevia-frö om man vill prova på att odla själv
Jag använder det mycket sällan - men får inte sug - det är inte den sötman precis - jag brukar säga att det snarare bryter av det som är surt/beskt än att det sötar.
Numer pensionär i Nynäshamn

Är sockerberoende och har ännu inte börjat med LCHF, men blev väldigt uppspelt när jag läste om Stevia. Ser det som svårt att sluta med socker helt på en gång - bröd, pasta och andra matprodukter kan jag säkerligen vänja mig av med snabbt - finns ju så många trevliga "substitut". Men sötsaker - godis etc är ju svårare att ersätta innan man vant sig av med dem - och cold turkey tror jag inte funkar för mig… Så hur ligger det till med stevia egentligen - om något låter för bra för att vara sant är det ju oftast det. Ni som använder det (och kanske varit/är sockerberoende) hur tycker ni att det funkar? Triggar det sötsuget, hindrar det viktnedgången för er? Personligen triggar alla slags kolhydrater mitt sockerberoende, men inte sötningsmedel - å andra sidan tål jag inte sötningsmedel - jädddrar vad ont och bubblig jag blir i magen de gånger jag dumt nog smällt i mig sockerfritt godis i större mängd (=50-100 gram) - förutom de skadliga effekter som finns i sötningsmedlen i sig då… Små mängder (som i läsk och diverse småpastiller) triggar mig dock inte, men hur funkar det med stevia? Vore underbart att kunna tillverka egen riktigt gräddig glass som dessutom är nyttig!
(Är galen i glass…
)
Kanske kan man se stevia som en örtkrydda istället för sockersubstitut? T ex så smakar ju glasört salt (fast den växer ju iofs gärna på salt mark) men den är ju inte samma sak som salt. Och om stevia, som vissa av er sagt här och annorstädes, inte direkt smakar sött i sig, så kanske det är ännu mer kan ses som en krydda som framhäver sötman i vissa maträtter?
Jag är också sockerberoende och använder Stevia ganska sparsamt, oftast i te. Men för mig triggar det inget sötsug.

#5 Tja, stevia är ju växtbaserat så vill du betrakta det som en sötande örtkrydda, så för all del.
Du bör veta om att den har en… bismak (och då menar jag inte honung
) som påminner starkt om saketter/hermesetas. Min man har stevia i te och jag undviker den för jag fixar inte smaken (är hellre utan extra-sött). Man får prova hur kinkig man är.
Fabricati diem, pvnc!

Det får väl en bismak av lakrits har jag fattat det som, om man tar gör mycket. Och att det blir beskt. Men jag har inte provat än utan bara läst vad andra sagt/skrivit. Att man ska ta ytterst lite är i alla fall säkert =)

Jag tycker smaken påminner om stensöta - ni vet de där ormbunkarna som har ätliga söta rötter som man kan tugga på… ;-)
låter ju gott…
Hos Runåbergs fröer vill jag minnas att jag läst att den skall stabilisera blodsockret men det står inte nån hänvisning till vart de fått uppgifterna från.
Stevia kan dessutom se olika ut beroende på vilken växt inom steviasläktet man köper frö till. Kanske kan det ha att göra med att vissa smakar har mer eller mindre bismak?

Jag inser att jag glmöde svara på frågan i mitt förra inlägg: för mig ger stevia inte något sockersug.
Fabricati diem, pvnc!
Stevia ger inte mig sötsug
Jag brukar ta stevia i salladsdressingen om jag vill ha en brytning med lite sött, där kommer inte lakritssmaken genom pga av vinäger. Funkar jättebra.
Var kan det beställas? Någon som vet vilken sort som är bäst och var den i så fall säljs?
Har en gång beställt och fått i en metallburk. Vet ej vad det var för typ. Det smakade förfärligt beskt. Fick man ett enda korn på fingrarna satt smaken kvar länge.
ragnhildar - stevia är precis så "beskt" som du beskriver -det hjälper nog inte med annan sort.
Man måste dosera ytterst sparsamt. Lättast är med flytande som är lite utspätt.