Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1663 ggr
Veratatto
0

Jansons frestelse

Glad Påsk till er alla.

Skall på Påskmiddag på Lørdag och som vi alla kænner till så bjuds det i massor på mat som man kanske inte alltid vill æta;-)

Så jag har "roffat" åt mig alla goda recept som ni har lagt in med påsk mat, så jag tænkta laga till det och ta med oss sjælva..

Men så slog det mig att jag ælskar Jansons, kan någon komma på eller vet vad man skulle kunna byta ut potatisen i jansons till något annat och ændå så smakar det okej?? Eller rætt okej*s*

Tacksam før svar

Veronika

Bjorne
0

Vi gör en rätt som jag tycker är lika god som Janson och smakar ungefär likadant föresten.
Det är helt enkelt en omelett med stekt lök och anjovis ihopblandat. Det går precis lika bra att använda anjoviskryddade sillfileer tycker jag.

MimLan
0

Spontant skulle jag kunna tänka mig att låta grädde, ansjovis och kryddning få puttra och reducera lite. Så att det smakar som potatisgratäng, och sedan kanske.. servera det på kokt ägg och mosa runt lite.

Veratatto
0

Okej, det låter intressant:) Jag skall minsann prova;-) Så det tackar jag før!

Veratatto
0

#3  Ja, varfør inte..Lite hackade ægg till det så..Jag tycker med Jansons så ær det mycket sillen som ger karaktær till det hela..

parisjetaime
0

inte är det väl sill i jansson Förvånad

Veratatto
0

#5 Ansjovis..Eller hur man nu stavar till deFot i munnnen..*skrattar*..Før mig e det typ..sill…;-)

Lisasiv
0

Det finns ett recept på Jansson som jag har hittat, jag tror det är här. Samma recept som vanlig Jansson men istället för potatis så används blomkål skuren smått. Jag provade och den var jättegod. (Faktiskt tyckte jag bättre om den än vanlig Jansson)

Prova!!!

zanna81
0

Sån ansjovis vi köper är oftast skarpsill, men så finns det ju ansjoviskryddad sill också, fast det står ju tydligt på burken då.

zanna81
0

Bara MÅSTE skriva igen, kollade upp skarpsill. På latin heter den "Sprattus sprattus"!!

Tyckte det var hemskt kul…det ska jag äta till helgen! Ägg, grädde och sprattus sprattus!

Veratatto
0

#7  ja! De receptet surfade jag precis førbi*skrattar*..Får gå tbx och hitta det igen..man kan ju inget annat æn att prova och seFlört

#8  *skrattar* Det dær læt lite som "den sprattlande fisken"..

Skarpsill? Ær lite osæker vad det ær, men sen o andra sidan så har jag varit ifrån Sillhyllen ett stycke tid nu, så jag har lite noll kollGenerad Sitter och funderar lite æver sillen, jag vet att min Ex-sværmor anvænde den ansjovisen som ligger i en rosa aktig burk, minns ej namnet på den..Och nu skrev du ansjoviskryddad sill..Ær det desamma? eller likasinnade firrar*s*..

Och då kan man undra hur många kollisar e det igentligen på firrarna i burken..?

zanna81
0

Kollar runt lite på nätet. Ansjovis har två betydelser. Dels är det namnet på en fisk, som saltad och inlagd i olja blir sardell!

Och dels är det namnet på skarpsill som lagts in och kryddats med bla kanel, kryddpeppar, nejlika och lagerblad . Det är den vi hittar i den typiska rosa burken.

Vad beträffar den nya "ansjoviskryddade sillen" skulle jag nog våga påstå att det är i stort sett samma sak som det man hittar i den rosa burken, fast dom kallas janssonfiléer. Ansjoviskryddad sill borde ju vara ganska likt "sill med kryddor som kallas ansjovis"…

Det är samma mängd kolisar i bägge. 14g/100g, men den rosa burken är fetare. Så skarpsill är nog fetare än vanlig sill. Det var nog därför den fick ett så käckt namn!

ikna
0

Vi brukar göra Janssons som finns här bland recepten, där man bara tar zucchini i stället för potatis, annars gör man likadant.

zanna81
0

Vi testade den idag, Jansson gjord på zucchini. Jösses vad gott det var. Minst lika gott som vanlig Jansson, faktiskt till och med godare!! Jag var lite skeptisk till en början, men den var verkligen toppen. Gjord på zucchini, ansjovis, lök, grädde, ägg och smör. Så nu är framtida jular och påskar räddade eftersom Jansson är min favorit-rätt!