Ny här
Hej alla, har suttit och lusläst detta forum över en vecka och insåg att jag inte ätit riktigt rätt när jag följde Annikas blogg, men har nu tagit till mig allt era goda råd och jag tror inte jag går ner i vikt för jag känner mig samma hela tiden men har vägning och mätining på söndagar =)
Men jag har bytt ut mjölk och grädde mot äggmjölk och skippat grönsaker helt till och börja med så jag hoppas det blir fart på det hela..
Men så här kan min dag se ut.
frukost 2 ägg med ca 2 tsk majonäs 80%
lunch 1 burk tonfisk i olja
mellanmål 3 skinkrullar = 6 skivor skinka men en bit potkäs i
kvällsmål 1 eller 2 ägg med majonäs eller smör, där i mellan kaffe och te med äggmöjlk
Hur ser detta ut ? faktum är att jag inte är hungrig alls mellan målen och de är ju bra =)
Välkommen hit!
Jag tycker det verkar som alldeles för lite mat.
Dom flesta här äter både grädde och grönsaker.

Hej och välkommen hit! Du verkar vara väl insatt i hur det funkar och det är svårt att ge råd eftesom vi alla fungerar olika. Men att du valt att äta ganska få maträtter tror jag är bra och du kan ju lägga till allteftersom du märker att det funkar och att du gärna vill äta något du längtar efter. ¨Så undviker du många bakslag i form av orolig mage eller viktuppgång.

Välkommen fianh!
Jag skulle nog behöva nån köttbit eller kyckling eller dyl till middagen för att klara mig,annars ser det bra ut
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Välkommen hit fianh! Jag tycker oxå att det verkar vara alldeles för lite mat…

Tack alla
Jag körde atkins diet för 4 år sen och det gick väl bra men gick upp igen när jag bytte kost,
Ska man äta ändå fast man inte är hungrig när man typ har sina raster på jobbet eller ska man hoppa över målen? körde lite fast fat innan men då höll man sig under 1000 per dag och då var det lite värre och man var man ständigt hungrig.
Men eftersom det känns som att jag står still så drar jag bort allt som har kolhydrater i sig som en kick start igen, och lägga till brieost och avokado och andra grönsaker =)
Välkommen!
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen hit!
Välkommen hit!
Jag undrar lite försiktigt- var finns maten, den lagade måltiden alltså, under din dag? Äter du aldrig vanlig, lagad mat?
Av det du räknade upp så kommer jag fram till att du bara äter lite drygt 800 kalorier (866 kcal), om jag lägger in det i Cal Counter och räknar på ca 100 gram tonfisk. (63 gram protein, 67 gram fett och 4 gram kolhydrater.)
Är du medveten om att även svält kan medföra att de naturliga hungerkänslorna försvinner eller åtminstone minskar? Samt att du inte går ned i vikt, ivarjefall inte enbart i fettmassa utan snarare i huvudsak muskelmassa.
Mitt råd är att du skippar något eller ett par av småmålen och ersätter åtminstone ett av dem med ett mål lagad, rejäl mat med protein och fett.
Lycka till!

Jag tycker också det verkar som väldigt lite mat. Min hunger har liksom också försvunnit med denna kosten, nu känner jag mej mer "svag" och då vet jag att jag behöver energi. Men jag passar mej för att äta för lite, ibland får jag nästan tvinga i mej lite mat för att vara snäll mot min kropp. Håller med tidigar inlägg, nåt mål med mer lagad mat skulle nog vara bra, en stekt köttbit med smör eller sås kanske? Eller färs med lite svamp eller lök i? Man kan väl "svälta" kroppen med denna typen av kost också och det är aldrig bra. Man måste ju hålla fettbrasan vid liv!

Jo så sant… jag brukar oftast inte laga mat till mig själv på kvällarna… utan mer på helgerna, det blir till barnen man fixar åt och det brukar oftast inte passa mig… sitter mest och surfar på denna sida på kvällarna
Sen undrar jag om allt fett gör att man blir mer rörlig i leder.. har haft jätteont i korsryggen och den värken har försvunnit mer sen jag började med mer fett, men de e kanske är förtidigt och se men om det är mer som har den erfarenheten ?
tror nog att jag får i mig för lite för jag är orkeslös och svag, och sover som en klubbad säl tidigt på kvällarna samt huvudvärk.
Läste igår att denna kost bygger muskler och hur ska man göra för att tappa lite muskelmassa då för jag har ganska mycket av den varan efter många års träning, som det är orkar jag inte ta upp det igen pga av att jag har varit utbränd för 3 år sen och det tar nog tid att komma tillbaks till det jag var förut om jag nu orkar och vill det igen =/
Tycker också du äter lite om det är så du äter varje dag. ibland får jag dagar när jag inte är speciellt hungrig men de perioderna går över.
Inflammatorisk värk förvinner med den här kosten, till stor del i alla fall. Jag skyller det på sädesprodukter, fuskar jag och äter bröd (vörtbröd i julas tex) får jag lätt tillbaka muskelfästeinflammationer.
#10, hemmagjord buljong sägs vara bra för leder och liknande.

Jag hälsar dig välkommen och vill rekomendera andreas fantastiska artikel som finns på startsidan…scrolla ner till ägget och läs ….fick många tips i artikeln som gav mig en tankeställare…och som magma skriver det är viktigt att äta rejäla måltider. Kom ihåg att det är lika viktig för dig som för dina barn beträffande vad du får i dig.
Tack andreas för din artikel….min förbränning har verkligen kommit igång

min dag kan se ut så här
Frukost
1 crisp med smör + 1 kokt ägg eller ost /kaffe eller te
Mellanmål på jobb
Rejäl bit brieost eller gräddost + 1 crisp
Lunch
Rivna morötter, riven vitkål, grönsallad + kött/fisk/bönor
Middag
Broccoli/blomkål/surkål och kött/fisk/ägg eller ost
Köttet är blandfärs, fläsk, kotletter eller kyckling med extra smör
Jag kan utesluta en crisp och använda en tsk majsstärkelse om jag ska göra en gratäng /kanske inte okej men jag klarar det.
kokt skinka har jag slutat med eftersom det är tillsatt socker, har inte hittat någon utan ännu.

Jag tror att du äter för litet. Detta är mitt sjätte dygn som lchf: are, och kan nån fatta: JAG HAR GÅTT NER 1 1/2 KG PÅ FYRA DAR!!! Aldrig att nåt sånt har hänt förr. Och aldrig i livet att jag har ätit såhär fettigt förr heller! Det är bara att köra på, ät mycket och fettigt och proteinigt, men inte kolhydratigt. För jag har verkligen ätit ner mig
Min rygg mår också mycket bättre på LCHF, och det sätter jag i samband med att jag inte äter inflammationshöjande kost längre (t.ex spannmål, frön, mindre veg. oljor)
Hur går det för dig?

#16 gick och köpte omega 3 kapslar idag för att verkligen testa och dessutom så var det ju fredag med en massa gott framdukat typ tapas med fetaost fyllda gottiga grejer, öl korv och lite vin men urk vad jag mådde illa sen … det blev en tidig kväll…. men det är som vissa har mår ibland med har jag läst.
#17 ja den är helt underbar…. men den är klockren och så känner man sig nästan varje dag =)
Hej! Jag är också ny här och nyfiken på denna metod.
Jag heter Anna och är 27 år och har i princip alltid vägt lite för mycket.
Jag har försökt att äta enligt lchf nu i ett par veckor och jag tycker att det känns bra.
Jag har varit med i viktväktarna flera gånger och jag har hört och läst att det tydligen ska vara svårare för kroppen att gå ner i vikt då? Är det många som har erfarenhet av det?
Vad ska man göra om man inte går ner i vikt? Hur lång tid kan det ta innan det händer något? Jag är tacksam för alla tips och idéer eftersom jag är en relativ färsking på området! :)
Anna
Sorry att jag började på en ny linje här… Jag startar en egen istället! ;)
Anna