Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1252 ggr
Bibban
0

Började mitt nya liv...

… häromdagen efter att ha läst "Ät Fet Mat och bli smal". Efter att ha läste en så härligt skriven bok med ett sånt ljuvligt budskap kände jag att det var väl lika bra att sätta igång direkt! Har inte hunnit lära mig så mycket ännu och ber därför om tips på bra och inspirerande litteratur att börja med. Var kan man hitta bra recept - förutom här, då, förstås.

Tips på något att stoppa i munnen på kvällen när suget sätter in och man inte har lust att laga mat. Ost har jag redan börjat få för mycket av.

Är det OK att t.ex. blanda Keso med lite Vaniljyoghurt m äpple o kanel (13 g kolhyd, laktos <1 g/100 g yoghurt). Det blev vansinnigt gott och jag ber en stilla bön att det inte ska vara en dödssynd. Visst är det väl så att ju mindre kolhydrater/100 g, desto bättre? Eller kan även få kolhydrater sabotera 1 veckas bra mathållning enl low carb-metoden?

Lite fjompiga frågor, tycker ni säkert men jag skulle uppskatta svar!

Hälsningar Bibban

lislotta
0

Hej!

Jag kände precis som du efter att ha läst den boken! Lika bra att köra på en gång. Cool

Som litteratur kan jag rekommendera GI-Noll! Av skaldeman och Dr. Dahlqvist guide till bättre hälsa och viktkontroll. (av. A. Dahlqvist). I GI-noll! finns även en massa recept på mat. (och en del snacks). Använd sökfunktionen här i forumet för att leta reda på tips om kvällsmål o liknande. Finns mycket matnyttigt här..

parsley
0

Det finns inga dödssynder. Alla är olika och olika människor tål olika mängder kolhydrater. Man får själv pröva sig fram till vad man själv mår bra av. Lämpligt småplock är t ex fet ost eller brieost. Lycas friterade fläsksvålar om man vill ha något åt chipshållet. Leta gärna rätt på 5-minuters nötbröd bland recepten, ett mycket lättgjort bröd, som man kan äta som vanligt bröd med pålägg av ost och smör. Annat som kan vara bra att ta till när man är sugen på något riktigt gott eller som alternativ till glass är meze, dvs fet 10 % yughurt, blandad med riven kokos och lite kakao, eller vispgrädde med bär.

Ju mindre kohydrater ju bättre. Välkommen till ett trevligt forum, med många kunniga medlemmar. Är det något mer du undrar över så fråga på bara.

Bibban
0

Tack för tipsen. Har hittat massor av godbitar redan och beställt flera böcker.

Himla trevlig sajt. Den kommer att användas flitigt!

molana
0

Välkommen hit!Skrattande

Mervi
0

Välkommen hit!

[Norum]
0

Allt beror ju på hur mycket vaniljyoghurt du stoppar i… Tänk på att värdet ligger per 100 g… Tar du då 10 g blir det inte så mycket. Glad

MaMaMade
0

Välkommen! Glad

Frualbertsson
0

Välkommen hit! =)

pitch
0

#2 Det finns inga dödssynder.

Jo det gör det…Du kan inte döda vem som helst utan att drabbas av den…och det gör Livsmedelsverket dagligen…

Tilda-T
0

Välkommen, hoppas du ska trivas här med oss! Glöm inte bort dom gudabenådade äggen!!!SkrattandeLättätet och lättlagat och mycke nyttigt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Babz
0

Välkommen Bibban, och lycka till med ditt nya liv!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Bibban
0

Tack alla gulliga medlemmar! Jag blir en trogen besökare må ni tro!

miagumman
0

Varmt välkommen hit Bibban! Glad

Margareta
0

Välkommen och grattis till ett bra beslut!

Numer pensionär i Nynäshamn