LCHF-muffins
LCHF-muffins
4 dl nötmjöl (mandel, macadamia, pinjenötter, pistagemandel, hasselnötter) alt 2 dl nötmjöl + 2 dl cocosflingor
1 dl smält smör
1 dl grädde alt cocosgrädde (till cocosflingor)
4 ägg
1-2 äggvitor
2-3 tsk smaksättning, en eller flera (vaniljpulver, kardemumma, kanel, saffran, cocosflingor)
3 tsk bakpulver
Vispa grädde o ägg fluffigt tillsammans med vald smaksättning. Låt stå o svälla i minst 1 h.
Värm ugnen till 175 grader.
Smörj en muffinsform i plåt m smör.
Häll 1 tsk extra smält smör i varje form. (Ströa ev m kokosflingor.)
Blanda ner bakpulvret i nötmjölsblandningen.
Vispa äggvitorna styva o vänd försiktigt ned dem i nötmjölsblandningen.
Värm plåten ngt i ugnen. Fyll snabbt och ställ in i ugnen. Alt använd pappersformar.
Grädda i ca 15-20 min, håll koll.
Denna ggn tog jag 2 tsk av kardemumma, kanel + ½ tsk av vaniljpulver o mald kryddnejlika. Det blev en bra blandning för att få pepparkakssmak men 3 tsk av det förstnämnda hade varit bättre. Mjölet gjorde jag av paranötter, malda i mandelkvarn. Mjölet blev mkt fint o fett i konsistensen.
De som jag gräddade i smord muffinsform av metall ville fastna ngt i botten o blev ganska feta att hålla i. De som jag gräddade i pappersformar fastnade ngt men inte mer än vad vissa "vanliga" mjölmuffins brukar göra. De sistnämnda var mkt trevligare att hålla i, ngt för bjudningar då man kanske vill hållar fingrarna lite mer "rena"!

Så smarrigt det låter. Måste bara köpa mer nötter sen ska här bakas.

Jag tål inte nötter, undrar om man kan göra dem med bara kokos eller kokosmjöl…? 
Grunden är ju oldwolfies kokospannkakor så det borde väl gå bra. Kantänka mig att de blir lite mer kompakta o kladdiga men m helt OK smak. Kokoskladdmuffins á la LCHF då!
Nästa försök blir att göra en rulltårtsbotten efter samma recept.
#2 Tål du mandel? Det kanske funkar med dem också.
"4 dl nötmjöl (mandel, macadamia, pinjenötter, pistagemandel, hasselnötter) alt 1 dl nötmjöl + 1 dl cocosflingor"?
Stämmer proportionerna? 4 dl alt 1+1 dl? Borde det inte vara "2+2 dl"?
Det låter jättegott…
Du har så rätt, jag glömde att ändra. Tack bittek!
OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS
2 dl nötmjöl + 2 dl kokosflingor ska det vara!

#4 Nä, inte mandel heller… 
Jag gillar inte nötter men kan äta dem. Skulle gärna få tag i färdigt cocosmjöl…det är svårt att få flingorna tillräckligt finfördelade, annars fastnar de i halsen o jag börjar att hosta ngt så vansinnigt!
#6: Jag ändrade receptet till rätt proportioner så att ingen missar rättningen.
/städtanten
Tack Amiechan! Synd om det blir fel o skrämmer folk från att inte testa ngn fler ggn för de blev faktiskt väldigt goda. Nästan som "vanliga" muffins.

Bokmärker

humm.. håller på att göra dessa nu, och det står ingenstans om när man ska blanda äggblandningen och nötmjölet.. Jag chansar på att det är innan det ska stå en timme? Hoppas det blir rätt.. =)
Hoppas det blir gott, är sååå sugen!

jag hittade riktigt finmalet mandelmjöl i en indisk butik, mycket praktiskt. #13 jag tror också att nötmjölet ska vara med när smeten drar en timme, så att nötmjölet drar åt sig fukt.