Massor av kött
Igår hämtade vi nötkött från en granne. Stod hela kvällen och packade omkring 150 kg kött. Känns bra att veta var köttet kommer i från och hur djuret är uppfött och att ha fyllt frysen så det finns ett tag. Och det blir ju billigare än att köpa i affären.
Mycket högrev är det så om nån har några trevliga recept tar jag tacksamt emot det. Även för hjärta och köttben (buljong). Och jag läste i nån tråd att någon brukar grillar lever. På nåt speciellt sätt?
Kan man göra nåt bra av märgben?

Hjärta brukar vi strimla och hårdsteka med grovmald svartpeppar. Då kan man nästa använda dem som ölkorv
Fabricati diem, pvnc!

Märgben kan man använda i soppor och de är suveräna i buljong!
Märgben är så vitt jag vet utmärkta att koka hemmagjord buljong på. Jättegott, och bland det nyttigaste man kan äta.
Vad gäller högrev så är det långsamma tillagningsmetoder med vätska och relativt låg värme som gäller. Då löser man bindningsväven och gör om det till gelatin. För kort tid eller utan vätska så blir köttet segt, men omvandlar man det till gelatin så blir det, för att använda ett uttryck av min favorit tv-kock, "fingerlicking lip-smacking good". Mycket mer smak än "finare" köttbitar. Långkok som gäller där altså, det är jättebra till grytbitar, kalops, osv. Koka i 2 timmar, 3 går bra också. Det går även bra att ha högrev i ugn, här är ett recept.
Koka mycket högrev på en gång, så kan du använda det färdigkokta köttet till diverse saker sen. T.ex. göra biff stroganoff med det, eller varför inte hacka det i småbitar och lägga i ovan nämnda hemmagjorda buljong för att få en köttsoppa. Även spadet från kokningen av högrevet går att använda. För att ta vara på det så bra som möjligt, koka högreven genom att låta den ligga i dom första 2-3 timmarna när du kokar buljonen av märgbenen.
Glöm bara inte att nötkött är relativt magert, så glöm inte att ta med bearnaisen. 

Högrev går också att strimla mycket fint och steka/woka på jättehög värme max 1 minut, bara tills de fått stekyta. Sedan måste de upp ur pannan direkt. Då blir de inte sega och man kan ha dem till bas i annan mat, tex wok, eller stroganoff.
Fabricati diem, pvnc!
Om du testar strimlingen som nämns i #4, så kolla vilket håll bindningsväven i köttet ligger åt, det kan man se om man kollar noga (ta förstoringsglas om det behövs). Sen skär du så dom bryts. Då blir köttet mycket mörare.

Varför tänkte jag inte på att skriva det??! Det är ju precis så vi gör!
Fabricati diem, pvnc!
på airams matblogg hittar du ett jätte gott resept på högrev i stekpåse

Tackar! Vilka bra tips. Jag ska göra nåt högrev i dag.

Ett kokbokstips som är lchf-vänligt: Långkok av Jens Linder.
Du måste ha en baddare till frys!!!
Gjorde en god gryta på högrev i helgen. Hade en liten lök som jag stekte i stekgryta tillsammans med ett paket bacon och högreven i bitar. Kryddade med en rejäl klick dijonsenap och hällde på ett litet glas vitt vin. När det hade kokat en stund hällde jag på grädde som fick reducera lite innan jag redde av med en äggula och kryddade med lite salt och svartpeppar. Det blev jättegott!

Hos oss är dels biff stroganoff, dels biff bourginone (på högrev)standardmat. I det senare fallet är det något med de hela champinjonerna, hela smålökar, smör, lagerblad och en dutt rödvin som gör'et!
Fabricati diem, pvnc!
Jag brukar pensla lever med olja, krydda med salt, svartpeppar och timjan. Stek i ganska tjocka skivor, men inte för länge då blir det torrt. På sommaren gör jag likadant men på utegrillen.
Även gott att mala och ta hälten färs och hälften lever. Blanda med äggula och grädde. Stek ganska tjocka biffar på medelvärme.
Jag brukar också använda högrev till andra grytor än kalopps även om kalopps är favoriten.

AnnaCathrina - Läs inte alla dumma förslag utan skicka de dåliga bitarna till mig så skall jag deponera dem kostnadsfritt!

Hjärtat föreslår jag att du lämnar för rökning om du har ett rökeri i närheten. Jag tog hand om älghjärta och lämnade till rökning och det var fin utflyktsmat att skiva och äta.
Precis det Cowboy skrev tänkte jag precis tipsa om…
Gott!
Jag brukar antingen röka eller koka hjärtat. Kanongott! Om jag kokar det har jag massor med kryddor och sen äter jag det i skivor och "gnager"..

#9 Vi har en stor frys, frysbox och ett kylskåp som kan göras om till frys… så det får plats. Men inte så mycket annat. 
#14 Ha ha… jo du
Vi har ett rökeri i närheten så jag ska nog lämna dit hjärtat.
Gjorde högrev i går efter andreasOs länk. Det blev jättegott!

Vi gör burgundisk köttgryta på högreven. Gör man den dagen innan man äter den är den otrroligt god. Finns i alla kokböcker.
Rödvin och vitlök är ett måste.