Nödproviant - förslag?
Nämnde just i en annan tråd att en av nackdelarna med LCHF är att man inte kan släpa med sig nödproviant som håller sig länge i rumstemperatur (typ russin / choklad / kex etc som annars var standard i utflyktsryggan).
- Är det någon som har bra förslag? Har själv kört med små oljeflaskor att hutta ur, eller majonnäs på tub (håller sig ett kort tag) - men ärligt: hur smakligt är det att klucka i sig!? Kokosfett funkar ju bra som "booster" i t.ex. te - men jag har ingen lust att skeda i mig fettet direkt varken hemma eller "på turné".
En helkonserv med riktigt bra fetthalt vore ju schysst. Men vad?
- Förslag? Förslag! Emottages tacksamt, som det brukar heta!
Ölkorv är bra. Det är inte ofta jag äter det men det håller sig under dagen i väskan i alla fall.
Babybel-ostar har jag hört andra som brukar ha med sig.
En flaska vatten är också bra. Om det är en liten stund tills man ska äta kan man skjuta på hungern ett tag.
Avocado och örtsalt är en riktig höjdare som jag skulle kunna tänka mig att ta med som nödproviant. Det är ju en frukt så den borde hålla sig. Om man inte klämmer ihjäl den…
Skaffa en pytteliten kylväska. har barnen alltid med i ryggsäcken när de ska på utflykt.
Mvh cecilia
Corned beef? Om man inte har nåt emot halal har Willys billiga burkar av märket sevan. 21 g prot, 15 g fett, 0.5 g kh.
Mmmm, men fortfarande pratar vi om matvaror som står sig över dagen bara. Finns det inget man kan låta ligga i väskan för jämnan…?
Alla mat som förvaras utan kyl i affären…
Numer pensionär i Nynäshamn
Corned beef? 
Torkat kött. Ren och annat. Har inte smakat men det behöver inte kyl.
Och avocado om man tål det…

det beror ju på hur strikt man är. cashewnötter och jordnötter håller sig länge. En tub mjukost håller sig några dagar iaf om det inte är stekhett ute. Annars kan man ju ta med en påse med ostkuber och korvbitar som man förbereder dag för dag.
En burk makrill kanske? Fast den får man ju äta upp när man väl har öppnat den

kom på en sak som man kan ha med som fika- och säga att det är sockerfria kakor…vilket stämmer.
Baka kokostoppar på vispat ägg med lite sötningsmedel, ev. smält smör och riven kokos i. Gräddas i ugn ca 10 minuter. De håller några dagar i rumstemperatur och kan oxå frysas så klart!
#9 Jag minskade lite på smöret och tillsatte lite grädde o en knivsudd vaniljsocker. Gott Gott!! Verkligen att rekomendera.
Recept finns på fliken "Efterrätter och sötsaker".
Jag funderade också på Corned Beef. Den lär ju hålla rätt länge, även i rumstemperatur.
Men vet man vad det är för fett?
Köp en Yalla yogurt-flaska och skölj ur och häll i grädde + ev mixad hallon. :)
grädde in disguise, alltså… smart!
jag brukar ha atkins chokladbitar i väskan, inte just som akut hunger-proviant, utan mer om man hamnar i fikasituation med andra, då kan jag äta chokladen.
Jag har funderat på det inför trädgårdsmässan i helgen!! Bussen går kl 07 och jag kommer inte hem förrän kl 21, dvs en hel dag och jag kommer inte överleva på ölkorvar, grädde och hallon… Vad göra??? Några förlslag? En liten kylväska var ett bra tips, men vad ska man ha i som går bra att äta kallt men som ändå är mat? Har svårt för kalla köttbullar och dylikt… Grillad kyckling? Och vart ska man äta det, på toaletten? 

Stekt köttfärs med mycket fett i är lätt att ta med sig i en liten burk och håller sig rätt bra eller kanske ett grillat spjäll..
Ibland tar jag med mig ett kycklinglår men då bör man ju ha med en klick majjo också så det inte blir för smalt..
magma, ibland har jag köpt en rejäl bit salami från delikatessdisken. Riktigt fin fet salami, Italiensk. Om man säger till kan man få den i bit och inte i tunna skivor. Den kan jag gå och knapra på, eventuellt ta med på toaletten om man tycker det är jobbigt… Men det är rätt bra med fett och protein och ett helt OK mål. Rätt stor bit kan du ju ta också.
Romana Spianata, heter en salami…tror den heter så. ;)

magma: Har man kylväska med finns det ju hur mycket gott som helst att ta med…
kalla färdiga kycklinglår, majjo på tub, färdigblandad sallad i en trevlig burk. Hemmagjorda små köttfärsbiffar är gott. Man kan ha gjort en god cremefraichröra och ta med i en burk som sås. Salami, rostbiff, ost…
va hungrig jag blev nu *s*
Oliver, jag har alltid oliver på "tvären och bredden" som nödproviant. De VERKAR inte heller ta skada av att inte förvaras i kyl… bara det inte är för lång tid

Min favorit mat, redan innan jag började med SSS, är mozarellabitar, med lite olivolja och salt och peppar, inlindade i parmaskinka. De ätes med gaffel direkt ur utflyktsplastburken och håller sig en hel dag i ryggsäcken. Om du bestämmer dig för att stanna hemma, värm upp dem lite i ungnen och servera på ruccola sallad med pinjenötter och balsamic dressing. Mumsfillibabba!
Jag kör med sötmandlar som braatthamed-proviant. De har fått ett dåligt rykte här på KiF men jag har hittat några märken som har mindre än 5% kolisar. Den ena är Coop's egen och den andra (som är godare och billigare) hittade jag på CityGross, kommer inte ihåg märket men påsen hade blå ränder.
Det blir en mandelpåse i kväll när jag har bjudit bort mig själv på fotboll.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Rökt sidfläsk är väl alltid gott.
Nötter, ölkorv och makrill på burk fungerar bra.
vissa varor förvarar ju butikerna på hyllor, i rumstemperatur, vilket måste innebära att man inte behöva vara så noga, kolla sådant som är lämpligt att ta med sig, typ mindre konserver och annat på hyllorna.

Alla kallrökta korvar kan ju förvaras i rumstemperatur, när de inte är öppnade åtminstone. Nötter av olika slag är också bra, och enkelt att ha liggande i väskan. Makrill och liknade funkar för utflykter, men kanske inte "försenad måste få i mig något" om man inte vill bära runt på en gaffel också, dessutom är konservburkar rätt tunga att ha i väskan.
Avokado behöver visserligen ocså bestik, men om man har det men inte gillar mosad avokado kan man köpa en sån där "banan-ask" och ha den i. Super! Funkar även för kokta ägg!
Det beror ju på toleransnivå, men babybelostar, ölkorv och makrill kan man ju i princip alltid ha med sig. Jag äter atkinsbars ibland när nöden kräver.

Äggmjölk.
Torkat renkött! Bäst I Test :)
Man kanske skulle testa något indianskt;
pemmikan
pe´mmikan (eng. pemmican, av likabetydande cree pimekan, av pimee 'fett', 'talg', 'olja'), ursprungligen indiansk torrskaffning eller konserv, tillagad av soltorkat och sönderstött kött, blandat med smält fett och bär. Pemmikan användes som matsäck vid längre expeditioner av folken på prärien och i det subarktiska området. En likartad typ av köttkonserv tillverkades även i Europa och användes bl.a. vid en del arktiska expeditioner. Den kokades med vatten till en gröt. Afrikansk pemmikan, av fårkött, användes tidigare av boerna under jakter och i fält.
Med LCHF hälsningar 

Kokosmjölk i konserv! Är hur gott som helst, både att ha i maten och äta som det är, man får till och med en illusion om att det smakar lite sött