Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 2983 ggr
papa-bear
0

kan gjutjärnspannan bli trött?

har en stekpanna i gjutjärn, som jag upplever att den börjar närma sig de sälla stekmarkerna.

oavsett om jag steker i smör, värmer upp på mellanvärme så bränner det fast på samma ställe. jag har även skrubbat plattan och botten på pannan, så de ska ha jämna kontaktytor. det ser även ut som om den läcker, för när jag lyfter av pannan, finns det alltid fettfläckar på plattan, mittemellan gropen och kanten.

vad tror ni, är det dax att byta?

Babz
0

Svårt att säga utan att ha sett stekpannan ifråga. Läcker den skulle i alla fall jag investera i en ny… Man vill ju inte att det goda smöret ska rinna ut…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

DrAnna
0

Det kan ju vara en minimal spricka, eftersom du tycker att den läcker och värmen blir nog högre i det området då och det bränner fast. Byt!

anki1
0

Det kan ju oxå vara så att, när man häller ur pannan så rinner fett utanpå och stelnar där. När du sedan använder pannan nästa gång så smälter fettet och rinner ner på plattan. Om du smörjer in pannan med fett när du diskat efter användning, så kanske det inte bränner fast i den.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

magma
0

Diska ur den kalla stekpannan med enbart hett vatten, alternativt med salt+vatten. Häll i en neutral olja, typ rapsolja. Värm sedan pannan tills det ryker av oljan, och ta av den från plattan. Torka sedan bara ur pannan med papper. Hjälper inte det så skulle jag nog byta!

Tilda-T
0

Kolla om den läker med hjälp av att hälla vatten i den och kolla om det droppar.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

SvartKaffe
0

En gjutjärnspanna är väl odödlig? Tror jag är tredje generationen med samma stekpanna. Min läcker också lite fett nån gång ibland, men då mest om jag stått och maratonstekt ett gäng köttbullar eller köttfärsbiffar.

Testa att bränna ur din panna med salt, diska den sedan med varmt vatten, sätt den på plattan och smält en liten klutt smör i den på låg värme och låt det stå och svalna. Torka ur överflödigt smör när det är kallt så borde den vara infettad ordentligt.

Min panna bränner också fast lite extra på ett ställe men det beror på att plattan tydligen värmer olika, den är väl dags att byta. Jag löser det genom att vända på stekpannan då och då om jag steker länge.

Gronstedt
0

Fläsksvål, inte olja eller smör, säger min familjevisdom.

papa-bear
0

hehe, mycket bättre att ställa frågor här än att maila till "experter", här får man svar och hjälp, mycket tacksam för det.

SvartKaffe
0

Kan ju också nämna att man inte skall låta maten stå i stekpannan (inte vatten heller). Gjutjärn är ett poröst material, kanske är det också därför det kan läcka fett ibland.

Jag försöker diska ur den med kokhett vatten så fort den svalnat litegrann. Torkar den med papper och ställer tillbaka den på eftervärmen på spisen så att all fukt verkligen försvinner.

Om det "bara" är fett kvar i pannan när jag stekt och det inte blivit stekskorpor så torkar jag bara ur den med hushållspapper, bryr mig inte om att diska den. Den används i princip en eller två gånger dagligen så den åker aldrig in i skåpet utan står alltid framme på spisen.

kaisakavat
0

SvartKaffeSkrattande

Samma här - min gjutjärnsstekpanna står också alltid framme. En riktigt snygg inredningsdetalt, tycker jag…

Sara40
0

Jag köpte ny stekpanna i gjutjärn för ca ett år sedan då jag givit bort min gamla när jag var "fettskrämd". (Skepshult tror jag att det är) och i en liten foler som kom med så rekommenderade de att man då och då på mycket mycket svag värme skulle "smälta" lite bacon eller stekfläsk i pannan.

SvartKaffe
0

#10 Visst är det! Skrattande

För mig med dassiga leder är det väldigt praktiskt också Glad Det är inte så långt mellan spis och diskbänk.

kaisakavat
0

#12 Preciiiis!