Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1066 ggr
Jaguar
0

Frågor om ägg och ost

Jag mår inte bra av stekta ägg och omeletter, lätt illamående hela dagen. Ägg i "lagade" rätter är dock inget problem. Kokta ägg är halvkul att leva med. Tips???
Ang. ost är jag förmodligen allergisk, starka ostar ger blåsor i gommen som spricker till sår - inte roligt. Vid Arlas Hushållsost (fet) går min gräns. Har ni förslag på alternativ?

greensis
0

Går det bra med äggstanning i ugn? Sådan där som man kan skiva. Då kan man göra så att det räcker 1-2 dagar och man kan ha t.ex svampstuvning, spenat eller Airam's baconröra till. Eller creme fraiche med dill och rom.

Fabricati diem, pvnc!

[Norum]
0

Menar du alternativ till frukostäggen eller till ägg i allmänhet? Och ost… Den kan man leva utan om man vill det. Jag äter inte så mycket ost. ibland får jag ostnoja och äter mig halvt fördärvad Generad men jag äter inte ost varje dag.

Jaguar
0

Yes, äggstanning i ugn är inget problem, broccoligratäng med mesig hushållsost, grädde och ägg är OK. Problemet är frukosten som ju vore enklare med omelett eller kokta ägg.

LillaEmma
0

Jag brukar äta yoghurt till frukost ibland, med lite linfrön

Jaguar
0

Min frukost är nog inte riktigt renlärig - en WasaFiber+  med  Bregott, Parmaskinka  och  hushållsost samt lite filmjölk. Thé först, och sedan en mugg kaffe. Funkar bra. Linfrön hade jag tidigare, men insåg att mackan gjorde samma effekt.

MEN, om jag nu vill bli av med brödet och inte riktigt klarar ägg - vad äter man kl 6 på morgonen?

Marylojs
0

Jag äter turkisk yoghurt med grädde.

Frualbertsson
0

man kan äta biffar, bacon eller dricka äggmjölken tex =)

BarbroE
0

Jag äter ofta rester från gårdagens middag till frukost. Ids jag inte värma resterna äter jag dom kalla. Snabbt o enkelt.

greensis
0

Jag förbereder oftast frukosten kvällen innan. Antingen kokar jag äggen, tinar spenat eller bacon osv. Är oftast för stressad på morgonen, när jag och 3 barn ska iväg åt olika håll. Äggstanning skulle du kunna göra kvällen innan och ha i mindre portioner i kylen. Sedan antingen värma eller äta kall.

Varför inte lägga bregottet på parmaskinkan och rulla? Det brukar jag göra med osten - så blir man av med brödet på studs.  Eller uppepå 1-2 gurkskivor. Annars kan man göra mindre pannbiffar med ägg i , så de blir lite fasta och halvera dem så att det blir som ett "påläggsunderrede."

En annan alternativ frukost (som dessutom går att förbereda och värma) är nöt- eller kokospannkakor. Där skulle du kunna ha i 1msk krossat linfrö om du tycker att det är viktigt för magens skull.

Fabricati diem, pvnc!

SvartKaffe
0

Äggröra kanske du fixar? Med lite bacon till så står man sig bra.

Wildrat
0

Om man vill kan man äta en vanlig måltid till frukost, alltså sånt som man äter till lunch och middag. Man måste inte äta särskild mat till frukost. Det är bara en (o)vana vi har…