olja
kan någon förklara skillnaden och fördelen av kallpressad olja gentemot varmpressad? den kallpressade smakar ju urk!!!

Kallpressad olja innehåller naturliga enzymer, antioxidanter och vitaminer som ofta förstörs vid varmpressning.
Vad är det för olja du pratar om?
I första hand rapsolja, den fanns i ett kravmärkt alternativ på coop tidigare men togs bort av skälet att den inte platsade i änglamarksortimentet då den var varmpressad. Har läst att kallpressad rekomenderas av Litsfeldt och Dahlqvist.
Men den är ju inte god, gillar inte olivolja heller. Tips tas tacksamt emot på "smaklös" olja.
Jag tycker nog rapsolja är väldigt smaklös. Vad använder du oljan till?
Jordnötsolja sägs vara helt smaklös. Men det är väl kanske inte den bästa oljan heller, den har nog rätt mycket omega 6 om jag inte minns fel. Men bryr man sig inte om det så går den väl bra.
Själv håller jag mig till smält smör. 
jag använder oljan framför allt till smörgåssmör, (1 paket extrasaltat mjukt smör vispas med 4 dl rapsolja, när det är blandat vispa i 1-2 dl kallt vatten. fetthalt som bregott-mellanbregott, bredbart ur kylskåpet, hur många ggr det än blivit mjukt, och smaskens.) Även till stekning och dressingar. Med kallpressad olja blir smaken en helt annan än smörets.Övriga i familjen vill ha sina mackor!
Kan du inte lika gärna köpa Bregott eller Mellanbregott? Det blir ju samma sak.

#5….eller använda rent smör till smörgåsarna. Går att ha i rumstemperatur eller något svalare, för att få bredbart…alternativt använda osthyvel.
Till stekning är det bättre att använda smör eller kokosolja, eftersom de är mer stabila (och nyttigare…mindre omega 6).
#5, det är så dom gör när dom gör bregott, så du kan lika gärna köpa det, om du inte tvunget vill göra själv. Annars fungerar pasis förslag med osthyveln bra.