Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3145 ggr
andreas0
0

Antioxidanter

När man pratar om antioxidanter så glömmer man ofta bort följande kraftiga antioxidanter:

Vitamin A - en antioxidant, det är inte vitaminets huvudfunktion, men den kan fungera som en sådan. Finns speciellt mycket i fet fisk och lever.

Vitamin E - Också en antioxidant, en väldigt kraftig sådan. Man får is sig mer Vitamin E på LCHF kost än på tallriksmodellen.

Selen - En mineral som fungerar som antioxidant det finns mycket av i allt kött, äter man LCHF kost får man väl i sig dubbla dagsbehovet utan problem. Den är många gånger mer aktivt än E vitamin i kroppen, och då är ändå Vitamin E en rätt kraftig sådan. Den verkar genom att minska oxidantionen på dom enzymer som kroppen själv tillverkar för att ta hand om fria radikaler. På så sätt omaktiveras dom enzmerna så dom kan användas en gång till. Jag skulle vilja säga att detta är den viktigaste antioxidanten vi kan få i oss via maten. Finns mycket av det i allt kött, men speciellt i lever, ägg och fisk.

Dom här glömmer man ofta bort när man påstår att man måste äta massa grönsaker för att få i sig antioxidanter. Så är det altså inte.

Medlem
0

Andras-  Tack så jätte mycket för de info du delar med dig.

En fråga som jag har, jag har fått en len och mjuk hy med LCHF men har upptäckt på sistone att ansiktets hud har blivit mindre elastisk. Vad kan det bero på?

andreas0
0

#1, Ingen aning.

Bengt-Olov
0

Vilken av följande två faktor inverkar mest på det här med oxidativ stress:

• Att man får i sig så mycket antioxidanter med vår diet!?

eller

• Att vår diet i sig inte ger upphov till lika mycket oxidativ stress!?
andreas0
0

#3, Jag skulle gissa på det senare, men det har nog inte gjorts någon forskning på det, vilket är synd.

Blow
0

Man måste inte äta massor av grönsaker för att få i sig antioxidanter, men många antioxidanter samverkar bäst med och kompletterar varandra. Därför är det viktigt att både äta mat som är rik på t.ex. C-vitamin, såsom paprika eller nåt annat och som är rik på säg A-vitamin såsom fet fisk.

andreas0
0

#5, Jag skulle gärna vilja veta vad du har för källa till ditt påstående, om du har någon. Jag tror nämligen att det är en myt.

Jag ska väl inte vara sämre själv, så här har du mina källor:

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/selenium/
http://www.fineli.fi/topfoods.php?lang=sv
http://www.westonaprice.org/basicnutrition/vitaminprimer.html

Pasi
0

B-O - Jag skulle gissa på det tredje alternativet som du av någon orsak utelämnade!?SkrikandesFlört
Alt 3 - Vår kost påverkar gentranskript i cellerna som påverkar kroppens egen produktion av enzymer/antioxidanter som i sin tur ser till att den oxidativa stressen hålls på ett minimum.
Maskexperimentet

Blow
0

#6 Myter är också källor Flört. Jag kan inte nämna några webbsidor på rak arm, om jag inte googlar efter dem, utan det är väl snarare en uppgift som jag har fått från olika håll: under föreläsningar, i böcker, från vänner och via den här sortens forum. Jag trodde att den stämde, men vet inte.

Lynxx
0

Stekt - & framför allt grillad mat orsakar mer aktivitet & påfrestning av immunförsvaret. Kryddor - bl.a. rosmarin innehåller antioxidanter.

Kokt mat e mindre påfrestande för organismens försvarslinjer.

När är det kokta fläsket stekt? 

På sidan 17 (36) & framåt - beskriver man lite om bl.a. stekytemutagener, en grupp kemiska ämnen som bildas i ytan på vissa livsmedel, främst kött och fisk, vid stekning.

Citat:
De upptäcktes 1977, då en japansk forskargrupp rapporterade om en ny grupp högmutagena ämnen i stekt och rökt mat.

Gruppens forskning motiverades av det faktum att alla cancerframkallande ämnen är mutagena (däremot är alla mutagena ämnen inte cancerframkallande), samt att man då som nu bedömde att omkring en tredjedel av alla cancerfall kan förklaras av våra kostvanor.

I dag känner vi till ett tjugotal ämnen i denna första grupp av stekytemutagener. 

Maillardreaktionen, den kemiska process som gör att stekt mat får en brun yta. Akrylamid & andra ämnen som bildas vid stekning.

Ytterligare två grupper av ämnen som har eller kan ha hälsoeffekter:

Nitrosaminer är en grupp ämnen som i likhet med stekytemutagener och maillardreaktionsprodukter uppstår vid upphettning av mat.

PAH – polycykliska aromatiska kolväten – bildas däremot inte i maten, utan är en förorening från värmekällan, exempelvis grillkol.

andreas0
0

#9, Vad har detta med antioxidanter att göra?

Visst bildas det en del ämnen vid stekning av mat. Mest så bryts proteiner ner till sockerarter precis vid ytan (inte så stora mängder att det är värt att räkna in i dagsintaget), men det sker en hel del kemiska reaktioner. Jag kan dock inte tänka mig att detta skulle vara något farligt eller något att oroa sig för. Vi har ätit mat som behandlats med värme i någon form i minst en miljon år, så vi borde vara väldigt väl anpassade till det vid det här laget.

Lynxx
0

En liten grundläggande text
om sambandet mellan nitrosoföreningar & antioxidanter (typ vitamin C & E).

N-nitrosoföreningar (NOC = N-nitroso compounds) är en grupp kemiskt besläktade, kväveinnehållande föreningar som i djurförsök har visat sig ha cancerframkallande effekter. NOC finns i låga halter i vissa livsmedel, och kan också bildas i kroppen utifrån andra ämnen som nått kroppen via maten eller inandningsluften. Hur stor risk dessa ämnen innebär för uppkomst av cancer hos människa är inte helt klarlagt.

Det är också bra att äta mycket C- vitaminrik mat eftersom C-vitamin hämmar bildningen av nitrosaminer.

I livsmedel finns både nitrat och nitrit. Nitrat finns i till exempel grönsaker och nitrit används som tillsats i charkuterivaror. Nitrat kan omvandlas av bakterier i livsmedel till nitrit. Om stuvad spenat (som innehåller höga halter nitrat) förvaras i rumstemperatur i ett par timmar kan betydande mängder nitrit bildas. Nitrit kan reagera med amin-innehållande föreningar i maten (proteinrika livsmedel) och bilda NOC.

Förvara därför inte sallader (särskilt inte sådana med sur dressing) som innehåller grönsaker eller rotfrukter med hög nitrathalt tillsammans med andra komponenter med relativt höga halter av fria aminer, till exempel fisk, vid rumstemperatur. Det finns då risk för bakteriell omvandling av nitrat till nitrit och sedan nitrosaminbildning genom reaktion med aminerna.

I kroppen kan nitrat omvandlas till nitrit av mikroorganismer, främst i saliven. Omvandling av nitrit till NOC kan ske på olika ställen i kroppen, men de fördelaktigaste förhållandena finns i magen, som har lågt pH.

Vitamin C och andra antioxidanter motverkar bildningen av NOC från nitrit. Därför tillsätts ofta C-vitamin samtidigt med nitrit till köttprodukter.

Skaldeman
0

Jag äter min mesta mat stekt. Jag äter få antioxidanter. Jag har provat att nolla C-vitaminet. Jag har gjort allting "fel" och som resultat har jag utplånat min oxidativa stress. Det är alldeles självklart, eftersom jag äter en så hög andel stabila fetter.

/SSS

Bengt-Olov
0

Det ryktas ju att du har svenskt rekord när det gäller minskning av oxidativ stress också Skaldeman. Det lär du väl inte dementera!? Ja, å vad har du för värden att rapportera - och vilket av de tre faktorerna tror DU inverkat mest?

Skaldeman
0

Alla som äter strikt GI-Noll!/LCHF minskar sin oxidativa stress och kan räkna med ett värde runt 200 enligt FRAS-teknologin. Litsfeldt äter ett äpple på lördagen och har därför ett något sämre värde en mig. Skippade han äpplet så skulle han ha mina värden. Poängen med låg oxidativ stress är att cellerna inte åldras, om det nu är någon poäng.

/SSS

Bengt-Olov
0

Äter han äpplen på vintern!?

Lynxx
0

Alla däggdjur skulle ju inte innehålla så mycket mättat fett som de gör om det vore ohälsosamt - det skulle den naturliga urskiljningen ha fixat i så fall.

--------- 

Kroppen har ju förmåga att bilda antioxidanter vid behov.

Oxidanter fyller funktioner i kroppen 
De används bl.a. av immunförsvaret för att identifiera skador. Allt för höga nivåer av antioxidanter kan därför störa kroppens funktioner.

---------------

Antioxidantbehandling av cancer

Citat:
PA Öckerman, den 24 april 2001

Synergier. Varje antioxidant motverkar i princip en enstaka typ av fri radikal genom en speciell mekanism. Detta betyder, att tillförsel av bara en enda typ av antioxidant inte ger ett fullständigt antioxidantskydd, oavsett om man höjer dosen kraftigt. Tillför man däremot flera olika antioxidanter samtidigt, får man mer än den förväntade summaeffekten, d.v.s. man får en synergieffekt. Detta mycket enkla faktum är mycket väl känt, men ofta inte beaktat i debatten.