Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3536 ggr
Tjorvens
0

Ketos

Jag har hört att under ketos så använder vi endast 90 procent av hjärnans kapacitet.  Ska jag tro på detta och acceptera att det är så eller är det felaktig info?  Informationen kommer från en känd nutritionsprofil och hade givetvis inget med LCHF-kost att göra utan var bara allmän info.

reamdn
0

Det vore väl bra konstigt om vi skulle bli dummare av att äta vår naturliga kost?

Anti-atkinspropaganda och ren och skär bullshit.

Mervi
0

Då skulle jag gått omkring med en sovande hjärna i 2,5 år. Jag köper inte det.

starhawk
0

Det måste bero på det där nyset att en del av hjärnan vägrar att använda annat bränsle än glukos, och äter man inte kolhydrater/socker så får den delen inget bränsle. Det är visserligen sant att en del av hjärnan använder enbart glukos, men vår egen lilla kemianläggning, nämligen levern, producerar tillräckligt med glukos för att hålla den delen nöjd, så det är som sagt bara nys, nutritionsprofilen borde läsa på hur kroppen fungerar, eller också är han/hon köpt av kolhydratindustrin

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

pitch
0

Om vi nu använder 90 % av hjärnans kapacitet när vi är i ketos tycker jag det låter förträffligt eftersom vi i "normala" fall endast använder 10-15 %. Vi har alltså hittat ytterligare en anledning till att följa dessa kostråd Flört

reamdn
0

#4, touché.

Pasi
0

Den kända nutritionsprofilen använde nog max 10% vid uttalandetSkrattande
Skulle vissa delar i hjärnan inte få näring så skulle dessa dö.

Tjorvens
0

Det hade alltså inget med kolhydratätandes vara eller icke vara utan handlade om vad som händer i kroppen när man sätter den i ketos. Att 90 proc av hjärnan fungerar tror jag resulterar i att vi kan leva helt normala liv iaf. Inte tror jag att ngn märker de 10 procenten som försvinner, speciellt med tanke på att vi inte nyttjar all vår kapacitet.

Orsak till att jag ställde frågan är att  jag inte alls vet om det kan vara rimligt detta eller om det var en feltolkning. Inga svar hittills har bevisat motsatsen på ett övertygande sätt heller.  Hade hopats på att få lite faktaspäckad info :-)

Jag resonerar så här: Viktminskning i mitt fall är så viktig att det måste sättas på prio 1, om sedan det inte är 100 proc nyttigt för kroppen att vara i ketos, så tror jag att det iaf är nyttigare att sätta kroppen i ketos och bränna av det egna fettet i syfte att minska den enorma övervikten, än att fortstätta vara lika överviktig som jag är idag.

Aniara4
0

Neuropsykologen hälsar att det där med att man vanligtvis inte skulle använda hela hjärnan är en tramsig myt.

Huruvida hjärnan funkar sämre i ketos vet jag däremot inte.

Pasi
0

#7 Om hippocampus dör för att den inte får sin glukos så kan man inte leva med det. Det är mao vissa delar av hjärnan som behöver glukos….och alla delar behövs.Glad
Allt är en myt. Här har du lite vetenskapligt…ang hjärnan - sid 7-8 om jag minns rätt. Visar att hjärnan funkar bättre på ketoner än på kolhydrater.

andreas0
0

#4, att vi bara använder en liten del av hjärnan är en myt utan vetenskapliba belägg. Vi använder hela hjärnan. Däremot använder vi inte hela hjärnan hela tiden, eftersom vi inte gör allt samtidigt. Till exempel använder vi inte det området som förstår tal och skrift medans vi står och lagar mat (om vi inte läser recept då). Vi kan inte använda hjärnan mer än vi gör, det är en myt, alla delar av hjärnan används redan.

#0, Experiment gjorda av forskaren Richard Veech visar bland annat att både hjärnan och hjärtat arbetar ca 25% effektivare om dom drivs på ketoner. Googla på Richard Veech och Ketosis så hittar du nog massa info.

Be gärna stället du fått din informationen om källan och se var det leder. Antagligen ingenstans alls, utan det är bara påhittad propaganda att hjärnan skulle fungera sämre.

Pasi
0

andreas - Bra tips! Jag har aldrig läst Richard Veechs artiklar/studier.
Länk till en av Veech medicinska artiklar - abstract.Glad