Tillsatser i maten
I dagens Dala-Demokraten finns en bra artikel om bl.a. tillsatser i maten:
http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Dalarna/Han-strider-mot--tillsatser-i-maten/

här kommer en bra sida att läsa om gifter i maten
http://www.utbildningscenter.se/
gå in under nyhetsbrev

Sedan vi införde i vår familj att försöka äta så lite kemikalier som det går utan att gå till överdrift så har vi upptäckt allt eftersom att det är inte mkt som inte innehåller dessa ämnen.
Snabbmatens tid är förbi i vår familj sedan lång tid tillbaka och pga vår livsstil har vi hittat nya snabba maträtter med produkter utan kemikalier gm att ligga ett steg före. Vi bestämde oss helt enkelt att löpa hela linan ut och bestämde oss för att vill vi tex käka korvprodukter el kokt/rökt kött så får vi tillverka det själva.
Vi har köpt en pastamaskin, matberedare och köttkvarn med korvstoppningsmojäng … vad det nu heter … bla för att leva som vi lär. Faktiskt är jag mkt förvånad över att man gm reklamen har kunnat övertyga oss alla om att man spar så mkt tid i köket om man väljer halvfabrikat. Jag vill faktiskt utifrån mina erfarenheter i dag säga att gm att laga lite mer då man ändå håller på så spar man exakt lika mkt tid som på halvfabrikaten. Det tar egentligen inte så mkt längre tid att göra en större kött/fågel/fiskbit än den man brukar och då får man lite över som räcker till något annat snabblagat under veckan.
Trots att jag jobbar heltid, tränar 3 dagar per vecka på gym plus en promenad på 60 min 5 dagar per vecka så hinner jag både städa, tvätta, handla, laga mat och vara social trots att jag gör allt från grunden. Kanske det beror på att vi valt att motionera på vardagarna direkt efter jobbet kl 1600 och laga lite extra på helgerna då vi ändå håller på. Det som var svårt var att komma igång med allt men bara man bestämt sig för att man är värd en egentid och uppfostrat familjen att hjälpa till så går det. Man tom får gubben med till gymmet! - Det hade jag aldrig trott för några år sedan.
Allt går att genomföra bara man vill tillräckligt mkt och framför allt då man inser att man själv är värd det.