Försvar
Jaha…så har jag för första gången blivit totalt ifrågasatt om min nya kosthållning. Jag tränar powerplate och den tränare jag har frågade idag om jag har "funderat nåt över min kost". (som om jag inte gjort annat hela mitt liv - och hade jag låtit bli så har väldigt många påmint mig). Jag sa som det var och hon gick direkt till attack.
Jag sa några saker men sen la jag ner projektet och konstaterade högt: "När man väger så mycket som jag så är viktnedgången det primära. Huvudsaken jag äter så kroppen mår bra så spelar det ingen roll sen" Och så bytte jag samtalsämne.
Det är svårt att inte känna sig som nån (fet lycksökande) person som är tvärlurad och försöker försvara att jorden är platt eller nåt annat omöjligt!
/ Grodhulda
Vem kan egentligen säga att just deras lära är den rätta!? Man måste få skapa sig en egen uppfattning o följa sin egen övertygelse. Hör man till de kloka så inser man om man har fel o provar på ngt annat. De som ihärdigt tjatar på om sin åsikt o sina principer utan att ens kunna lyssna på andra går oftast på pumpen själva m jämna mellanrum!
Du gjorde helt rätt, ingen idé att spilla krut på ngn som stänger av.
Helt rätt. Hänvisa till t ex Dr Dahlkvist nästa gång, och att inte ens livsmedelsverket kan påstå att vår kost är farlig längre.

När de tjafsat ett tag och man inte orkar med längre kan man klämma till med en parafras på Johnsons's(tror jag, ids inte slå upp): jag är tjock, du är korkad/oförskämd. Jag kommer inte att vara tjock hela livet.
Och sedan stirrar man på dem fast under tystnad tills de dryper av.
Dygnet har bara 24timmar och ska man slösa tid på att argumentera med alla som har knäppa åsikter får man inte mycket gjort.
Fabricati diem, pvnc!

Annika D:s kost får ordineras till sjuka…medans SLVs kostråd endast skall gälla friska normalviktiga.

Usch ja! Idag satt jag på jobbet och diskuterade med 2 vegetarianer och 2 viktväktare. Man känner sej ju lite ensam, jag är den enda som äter så här av alla jag känner. Men dom kanske förstår i sinom tid, en del av dom iallafall. Många är ju väldigt nyfikna och intresserade har jag märkt. "Men får man verkligen inte äta frukt"??!! Och det blir så långrandigt att försöka förklara alltihop gång på gång. Jag tipsar om Skaldemans bok, den finns ju på biblioteket om inte annat! Så kan dom läsa själva och se om det är nåt som passar. Men ibland när jag ser nån reklam på TV om tex lätt-produkter, eller när jag ser nån på jobbet som "bantar" och tuggar i sej frukt efter frukt kan jag inte låta bli att fnissa lite. Det känns ju som att "jag vet en hemlighet som inte ni vet"!!! Nanananana!!

Så känner jag också - Jag vet en hemlighet som inte ni känner till! *Tralalalala*

Jotack-de fattar ingenting på mitt gym heller…"men du ska väl inte äta så mycket fett-det är inte bra" som tur är så har jag många ess i rockärmen…
1-jag är utbildad kokerska..har alltså läst näringslära och vet förbannat väl vad kroppen behöver!
2-är så pass gammal att jag har (förutom en rejäl kroppshydda)en stor dos pondus.
3-har testat andra metoder.
4-bygger muskler alldeles utmärkt tack!
Men det är minsann inte lätt att få folk att fatta…häromdagen hade jag lyckats smyga in en fettrik kost i matsedeln
Kassler med chiligrädde…måste ju tyvärr servera ris till-då kommer det en ur personalen och frågar om receptet..när jag nämnde vispgrädde sa hon " kan man inte byta ut det mot nåt lättare" varpå jag replikerade" tanken har aldrig ens föresvävat mig"
Till er alla så kan jag bara säga-det är inte så värst länge sedan som folk trodde jorden var platt.
Ta reda på så mycket ni kan och framför allt-använd er egen goda hälsa som exempel.
*Den* var bra!

Jovars-men det är sant! Det är väl det bästa…och bra är också att jag testat GI som snabbt ledde in mig i KH-fällan igen. Nu är jag tillbaka i LCHF och är sååå nöjd med livet,min vispgrädde och mina nötter.

#6 "Men får man verkligen inte äta frukt"??!!
Ständigt denna j%¤#a frukt!!!
(Ursäkta utbrottet)
Nästa människa som säger nåt till mig om frukt kommer nog få mitt utbrott rätt i nian. Jag har inte haft några problem att få folk att förstå varför jag äter som jag gör, och att jag mår bra av att inte äta några kolisar förutom grönsaker. Men så denna fråga: "Men frukt då. Äter du ingen frukt?!?!"…
Ständigt denna frukt. Hela tiden. Näe, stackars den människa som säger nåt om det till mig vid fel tillfälle
Annars verkar det faktiskt som att jag lyckas komma fram till de flesta som frågar. På nåt sätt så lyssnar de när jag kommer igång. De törs väl inget annat med tanke på hur påläst jag blivit *ASG*
Ödmjuk? Jag? Mnja, kanske lite *tihi*
Mest retar jag mig på uttrycket …får inte äta…. Vem får inte, jag väljer att inte äta.
Men det är löjligt att prata om frukt och hur mycket frukt alla måste äta. De flesta äter inte mycket frukt - och det är ingen som reagerar.
När vi hade fruktkorg på mitt jobb, så var vi några stycken som åt mycket, några som åt ibland, och resten i stort sett inte alls. Min dotter säger samma sak. Visst, de flesta tycker väl att frukt ska man äta, det är nyttigt, men det är inte alls alla som gör det.
Och jag får äta frukt, det har jag bestämt. Men inte så mycket, det har jag också bestämt.
du som har diabetes skall väl äta grönsaker?
är det någon annan diabetiker som hört det till leda?
frukt för en diabetiker är ju lite vanskligt, eftersom fruktsockret gömmer sig i levern och syns ju inte om man mäter blodsockret. är det någon som sagt.

Jag har aldrig varit nån fruktätare. Och jag säger heller aldrig att jag inte äter frukt när jag berättar att jag uteslutit kolhydrater. Frågan om jag 'äter väl ändå frukt' kommer ändå, utan att jag sagt ett endaste dugg om det. Det är det som förvånar mig så.

Att folk ifrågasätter angående frukt och grönsaker är ju ändå inte så himla konstigt. Är det nåt som är inpräntat i oss så är det väl just det; att det är nyttigt med frukt och grönt och att vi ska se till att äta grönsaker av olika färger för att få den bästa sammansättningen av antioxidanter m m…
Om det dessutom handlar om viktreducering så är det än mindre konstigt. Är det nån som (enbart) ska äta salladsblad och rårivet äpple så är det väl dom som vill minska i omfång….
/ Grodhulda
Och den här:
http://livlinan.eu/html/fettdrift.html
Finns även fler saker som har med området att göra länkade till menyn på den sidan som kan vara värda att ta med.
Vem vet, personen i fråga kanske blir interesserad själv. 

Tack snälla andreas0!!!
Vilken bra sida du hänvisade till!!

/ Grodhulda
Är det inte rätt häftigt att vara med om något som sannolikt kommer att förändra synen på övervikt, kost och matvanor?
Vi ser ju massor med exempel på att kosten är rätt för personer som har övervikt, diabetes, intolerans mot kolhydrater mm mm? Dessutom fler och fler från proffesionen som ansluter och stöder modellen och seriöst söker vetenskapligt stöd.
Personligen så tycker jag att i den mån man orkar och kan så ska man försöka argumentera för sitt val. Med rak rygg och så sakligt som möjligt berätta om och om igen varför man valt den här vägen.
Kan JAG bevisa med med mig själv och andra som exempel att LCHF-livsstilen fungerar och på så sätt dra mitt strå till stacken så gör jag det gärna!
Det känns som litet av en skydlighet eftersom det finns andra som gjor väldigt mycket mer än dom flesta, dvs både lagt ner tid, energi och dessutom vågat riskera sin yrkeskarriär och sitt anseende för detta.
Jag blev också ifågasatt av sjuksköterskan på BVC igår. Hon rekommenderade en massa kolhydrater för mitt barn och jag sa att jag ville helst att mitt barn slutar äta spannmål och slippa en massa allergier och inflammationer i framtiden. Jag fick iaf konstiga "nähej" och att jag hade fel. *suck*
Läste i Doktor Dahlqvists blogg hennes svar angående en fråga om frukt:
Frukt är ju så nyttigt, får man inte äta det?
Frukt är en sockerlösning, lika stark som saft eller läsk, med enstaka simmande C-vitaminer. Frukt innehåller inga nyttigheter som inte finns i grönsaker, som inte innehåller lika mycket socker. Friska och smala personer kan äta en frukt om dagen, men sjuka och överviktiga bör ransonera fruktintaget. Högt fruktintag kan också ge frätskador på tänderna pga sin höga syrahalt.

Medlem - Man får vara överseende, eftersom kunskapen om inflammationernas uppkomst och verkning inte är så utbredd…samma gäller allergier.

#19 tycker jag har en poäng….det handlar om att kunna argumentera och lämna förklaringar i form av försvar utanför. Alla är vi olika …..en stor skopa förståelser av…hur kan just jag stå för och dela egenupplevda erfarenheter. Rom byggdes inte på en dag
Man bör ju alltid försöka argumentera lugnt o sakligt i den mån det går , förstår de inte detta rekommendera "Råttekrut" vilket mina tidigare släktingar åt när det inte fanns något annat.
Det var bara det att det var inte avsett för de som hittade det år 1807 när det var ont om maten.
Pasi- Jag är iaf övertyad om det och vill att mina barn ska må bra precis som mina förfäder gjorde som deras mat bestod av kött och fett men ytterst lite kolhydrater.
Det är klart att vi får äta frukt och grönsaker! men vi väljer att äta det i mindre mångd, eller inte alls.
(Fö tjatas det väldigt om att man ska äta mycket frukt o grönsaker, och de som tjatar framstår som "jättenyttiga". Svenskarna generellt äter mindre sådant än andra..)
Jag slutade äta frukt redan innan LCHF för jag tröttnade på att den dyra frukten antingen smakade illa eller inget alls. Grönskaer äter jag nästan mer av nu, har nån grönsak med till nästan varje måltid, det hade jag inte preLCHF.
Jag argumenterar när jag kan men än har ingen tagit åt sig…
#3: "Jag är fet, du är ful, jag kan äta LCHF"

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Vilka bra svar!
Och tack för länkarna också andreasO.
Jag tycker, också, att det känns spännande att vara med bland kost- och hälsopionjärerna. Ser fram emot att sjävl bli ett bevis på vår metods överlägsenhet.
Det är ju Rössner et con sortes och hela den fettskrämda och kolhydratfrälsta dietistkåren, som i sten svär att de vet "att jorden är platt" och stöder sig på piller"forskning" som har "hela" 30 år eller så på nacken.
Man tar sig för pannan det gör man ju. Vad mycket folk det finns att omskola, hörni! Jag blir så triggad av det. Det är ju vi som funnit LCHF, som kan vara tämligen säkra på att vi vet hur det står till med jorden. Den är ju inte bara rund, den snurrar också!
Vilka bål de "rätt-trogna" experterna än försöker bränna oss på, kommer vi att fortsätta bevisa för dem att fettbrasan räcker för oss, när vi blir friskare och krymper och på punkt efter punkt, punkterar deras läror om hur man ska leva och visar att deras råd bevisligen och effektivt egentligen lär oss hur vi bevarar och ökar vår övervikt och därmed håller en smärre armé av förblindade sjukvårdsgivare i jobb.