Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3547 ggr
Tintaglia
0

Köpt steviafrön!!

Idag blev jag såå glad! Jag hittade steviafrön på Granngården och inhandlade raskt en påse samt ett miniväxthus. I med jord och frön och nu börjar väntandet - blir det något av det??

Men om det nu kommer upp - vad gör jag sedan? Jag har använt sökfunktionen och förstått att man kan torka bladen och pulvrisera dem. Men jag har för mig att jag har sett någonstans att någon har lagt bladen i sprit? Kan det stämma? Och hur gör man - hur mycket sprit och hur många blad?

ikna
0

Jag odlar stevia och jag torkar och pulveriserar bladen. Det låter intressant att lägga bladen i sprit! Blir det nån form av essens då?

Mona-Stina
0

Jag köpte också frön… ingenting har kommit upp på över ett halvår.  Ledsen

ikna
0

Då var det nog inga bra frön! De är kanske inte direkt snabbgroende, men inte tar de ett halvår på sig!

Lillulla
0

Men vad ÄR stevia, och vad använder ni dom pulvriserade bladen till? Om det är till att äta,MÅSTE ni odla själva, eller finns det att köpa färdigt? Hoppas att det inte är nåt som ni RÖKER…Oskyldig

andreas0
0

#4, Det är ett sötningsmedel. Det är ett naturligt alternativ till dom sötningsmedel man kan köpa i affären. Det är inte särskilt bra på att göra saker söta, men det kan ta udden av beskhet/surhet i mat som normalt är beskt/surt.

Det går att beställa på http://www.stevia.se eller om man importerar så är det billigare.

En del gillar det, andra upplever en bismak av anis från det.

Tintaglia
0

Jaaa - de börjar gro!! 4-5 pytteplantor börjar kika upp, och det tog bara 4 dagar!  På påsen står det mellan 10-21 dagar. Och nu börjar bekymren - hur ska jag lyckas dra upp dem till stora, prunkande plantor? Jag är inte direkt begåvad med gröna fingrar…

ebet
0

Sått för två veckor sedan.

Nu först idag så syns det ngt grönt. Jipppiiiii

Sosabobinona
0

#6 Ställ de ljust så blir de kraftiga annars har plantor lätt för att bli gängliga, gärna i fönstret men inte i direkt solljus, österfönster t.ex

Tintaglia
0

Oj då - jag och väderstreck… Nu står de med morgon- och förmiddagssol, är det bra?

Wildrat
0

#9 Det är österläge det. Solen går upp i öst och ner i väst Glad

Tintaglia
0

Puh, vilken tur… :D