Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 8013 ggr
Cattis77
0

SMÖR vs. margarin, Lätta, Lätt & Lagom

Vet att Smör är det allra bästa och kör givetvis med det hemma.

Men om man är bortrest tex och värden inte har annat än vanligt Margarin att steka i, och Lätt & Lagom att ta för att höja fetthalten i det man äter  ---Är det då bäst att äta även det och låta det gå för nån enstaka gång eller ska man helt skippa det??

Var hos min syster tex nu i helgen och hon hade bara L & L hemma eller Margarin. Det blev då att jag stekte fläskkarré i ordentligt med margarin. Och hade rejält med L & L till äggen på morgonen. Om det liksom inte är så mkt annat i fettväg att välja på. Hur gör man isåfall?

Cattis77
0

…Kan förresten tillägga att jag har varit vääääldigt sugen på FETT nu i helgen. Förmodligen inte fått i mig tillräckligt bra fetter kanske…

korseett
0

ja ibland har man ju inget val men du vet till nästa gång som du är bortrest att köpa med ett paket smör till de som du hälsar på plus lite andra goda saker som feta ädelostar och annat. En liten suprise med andra ord.

reamdn
0

Personligen hade jag inte ätit kemikaliehopkoket med vegetabiliska omega6-fetter och gudvetvad. Har dom bregott går det ju an - det är ju bara smör, salt och rapsolja. Men bantarmargarin skulle jag försöka undvika.

AnnaMariaK
0

Jag struntar i fettet om värdarna inte har annat än margarin att bjuda på. Några dagar utan fett klarar man sig på, hellre än att äta konstgjort fett. Anledningen till min misstänksamhet är att tre av mina vänner som har ätit L&L och liknande genom åren har drabbats av cancer och det kan bara inte vara av slump, när det drabbar 3 personer i ens omgivning (som har margarin som gemensam nämnare). Vi andra som har hållit oss till bregott och smör har inte de problemen. Jag gör bara inte tills jag blir överbevisad.

DrAnna
1

L&L har jag glömt vad det innehåller. 5% fett vet jag, men vilken sort,,,?  (det var åratal sen jag åt det så glömskan måste förlåtas)

[Norum]
0

*4 Man får väl inte cancer av L&L?? Det är många faktorer som gör att den sjukdomen bryter ut men knappast L&L.. Har väldigt svårt att tänka mig det faktiskt. Man föds med cancerger i kroppen och sen är det yttre faktorer som gör att dom börjar växa. Knappast ett enstaka ämne..

ullna
0

Vad får man cancer av då Skruttis? Inte föds man med cancer?

Vad är det för yttre faktorer som gör att dom börjar växa? Margariner kanske? Har du satt dig in hur man gör margarin. Omestringen från flytande oljor till fast konsistens, med alla möjliga kemiska ämnen? Sök på margariner här till vänster med sökfunktionen.

Jag äter ALDRIG mer margariner!!!!!!!!

[Norum]
0

*7  Man föds visst med cancergener men det är inte säkert att sjukdomen bryter ut.
L&L är förvisso en yttre faktor, men till att vara cancerframkallande? Nja…. Tillåt mig tvivla.

Mervi
0

Om man föds med cancergener så skall man akta sig för socker i alla fall. Socker är rena gödningsmedlet för cancerceller.

Medlem
0

#9 Usch låter hemskt! Tack och lov slutade jag med socker och margariner.

ullna
0

Jaha om man föds med cancergener så kan jag köpa det, men jag tror att manipulerad mat och tillsatser är det som utlöser cancern inte naturlig mat.

[Norum]
0

*9 Vad grundar du det på? Vet massor med folk som äter/ätit massor med socker men aldrig haft cancer för det…

Glennart
0

Bättre fasta än äta margarin! (Eller äta kolhydrater)

[Norum]
0

*13 Håller med! Men av andra orsaker än de cancerframkallande..

kaisakavat
0

Skruttis - det är inte så man ska se på saken riktigt.

Tänk på hur det är med rökning. Massor av folk röker hela livet utan att bli "sjuk". Men om man kollar in alla dem som dör av t ex lungcancer så finns det en stor överrepresentation av rökare bland dessa. Svårt att borse från… 

Fetter är jag inte expert på, men en sak är tydlig: De friskaste folkslagen på jorden äter naturlig mat. Inte kemiskt, industriellt konstgjort framställd gegga. Det är rätt svårt att argumentera emot sådana "bevis". 

När det gäller socker - eller överhuvudtaget större mängder kolhydrater i kosten: Mycket kolhydrater leder bl a till sänkt kroppstemperatur. När kroppstemperaturen sjunker - då STORTRIVS cancer… (minns ej var jag läste om detta, men har stött på det på flera ställen…vet nån?)..

kaisakavat
0

En annan fett-fråga. Är det en bra idé att äta omega-3 kapslar som ett komplement till kosten?

Läste en artikel om inuiter (Illustrerad vetenskap nr 12/07) som handlar om hur deras kost är nyckeln till god hälsa, både fysiskt och psykiskt. Fiskoljorna sägs där hålla uppe förbränningen, kroppstempen så de tål kyla, m fl hälsovinster. Jätteintressant…

Jag älskar lax, men den är ofta dyr och jag har väldigt mager plånbok och kan inte alltid köpa den…

Wildrat
0

Cattis77. Det funkar väl att göra som du gjort men jag skulle ta med mig smör och kokosfett. Fettabstinensen du fått visar att du fått i dig lite för lite fett, Lätt och Lagom innehåller 40% fett, smör 80%.

Cowboy
0

Jag tror inte att någon på detta forum har lösningen på cancergåtan och kan avgöra exakt vilka livsmedel som ger cancer.

Min tro är i alla fall att det är en fördel att äta naturliga livsmedel. Den som tror nåt annat kan ju äta margarin.

Brynhilde
0

Jag är hellre utan fett än äter margariner, vare sej om dom är lätta eller helfeta.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[Norum]
0

Jag säger inte att margarin är nyttigt, för det tror jag inte på. Men cancerframkallande? Nej, där går gränsen för mig i alla fall. Visst, man kan få cancer av nästan allt och kanske av något ämne i margararin också men då är det av något mer. Inte av margarin allena.. Man får tex cancer i bukspottskörteln av kaffe, men de flesta dricker kaffe ändå.
Detta är en disskusion som jag tycker känns lite obehaglig, så jag lägger på mitt lock nu och för min del är den avslutad.

aussiemia
0

Men hallå! Hur många var det som egentligen svarade på Cattis77 fråga? Om jag tillåts svara, jag som inte har kommit så långt i att anse att margarin och L&L är cancerframkallande, så skulle jag äta det som står till buds. Alltså precis så du gjorde Cattis.

Om det inte finns alternativ så finns det ju inte.. Och hade hon vetat att det bara skulle finnas det som fanns, så hade hon nog tagit med sig både olja, feta ostar och smör. Jag tror inte att Cattis77 får cancer av den här helgen.

Återigen en diskussion som föll utanför det frågeställaren undrade över…

aswedishsmorgasbord.com

[Norum]
0

*21 Måste erkänna att du har rätt… Jag ber om ursäkt. Generad

[linda-pinda]
0

#0 jag var hemma hos en gammal kompis i lördags och hon hade bara Lätta och solrosolja hemma. Jag tog pyttelite Lätta, eftersom det var det som fanns. Men oj vad illa det smakade! Jag gör nog inte om det, blir min sammanfattning! ;-)

Glennart
0

Skruttis, margarin är väldigt cancerframkallande, det är ingenting långsö t med det. Ge fleromättat fett till försöksdjur och de ploppar upp tumörer lite varstans i djuren helt spontant. Samma sak har skett med oss människor sedan vi övergav de traditionella fetterna och ersatte med margarin.

Fel sorts fetter är betydligt mycket värre för oss än att äta lite potatis eller pasta. (Även om också detta i viss mån ökar risken för cancer)

http://www.second-opinions.co.uk/fats_and_cancer.html 

dufva
0

Jag kan inte förmå mig att äta margariner mer.

Hellre svält än den kemiska smörjan..

Omega-6 användes förr för att stänga av immunförsvaret för transplanterade patienter..

Jag vill gärna ha mitt kvar..

Cattis77
0

Oj, vilken vändning denna tråd fick. Ska tänka på att köpa med mig ett litet paket smör nästa gång jag åker bort.

Inte tycker jag dock att tex L&L smakar illa bara för att man ätit smör under en tid. Kanske har gått för kort tid för mig men jag tycker fortfarande det "gamla" är gott.

Drar öronen åt mig lite när det gäller cancerfrågan då det är nya rön varje vecka. Huvudsaken är väl att man gått över ifrån Margarin nu då till Smör. Men man får ju nästan ångest över att veta att man stekt i margarin, becel mm i så många år.

Pasi
0

Cattis77 - Ångest!?Räcka ut tungan Högkolhydratkost, margarin/fleromättat fett och rökning i mååånga år….när man insåg effekten av det så reste sig nackhåren…rena cancerbomben!Flört Numer känns det lite lugnare då bara en av faktorerna återstår.

Amiechan
0

Jag väljer svält framför margarin, men så har jag aldrig ätit margarin och tyckt det varit gott ;)

ullna
0

Jag ber också om ursäkt för att vi sabbade Cattis tråd. För att börja med den: Jag tror inte att en måltid med margarin eller Lätt o Lagom är farligt. Men jag är övertygad om att smör är bättre än margariner som är onaturliga omestrade fetter som åstadkoms genom högst tvivelaktiga kemiska processer. Jag skulle kanske inte hellre mäkta med att såra värden med att avböja margarin en enstaka gång, men min syrra skulle jag definitivt våga avböja hos.

Jag menar inte att man får cancer så fort man äter en klick margarin. Jag menar att margarin är EN onaturlig produkt som man bör undvika om man kan precis som cigaretter är en och glutamat är en. Jag har varit storrökare och jag har knaprat glutamat och E-tillsatser och aromämnen i hela mitt liv. Men nu när jag har bestämt mig för ett sundare liv, hör inte margarin dit. Jag avskyr själva idén med att en oansvarig livsmedelsindustri tjänar pengar på att manipulera vår mat. Det är så cyniskt.

Och så cancern då. Min mamma rökte hela sitt vuxna liv. Hon dog inte av cancer. Hon dog av en hjärt- och kärlsjukdom, och sannolikt förkortade hon sitt liv med ett okänt antal år och levde ett invalidiserat liv sina sista tjugo år pga rökningen. Därför slutade jag att röka för över tjugo år sedan. Vi skall alla dö, inte frågan om OM, utan NÄR! Jag vet att jag skall dö, det skall vi alla. Men jag vill ha ett braliv medans jag lever. Därför försöker jag undvika att stoppa äckliga saker i magen. Varför är vi här på KiF om vi inte delar den grundidén. Varför fortsätter vi inte vårt gamla liv med sackraloser och glutamater och E-nummer.

Nu har jag också sagt vad jag ville i den här tråden.

Eremitha
0

Jag skulle nog gjort som du, Cattis. Med tanke på omständigheterna och att det var en engångsföreteelse. Och så till nästa besök köpa med mig smör och annat. Om inte värdfamiljen till dess kommit på den ljusa idén att börja äta lchf Flört-

Fair Winds and Following Seas!

Aniara4
0

Jag kanske inte borde bidra ännu mer till utsvävningen från Cattis fråga här, men som har jag förstått det får vi alla cancer hela tiden (dvs urspårad celldelning av felaktiga celler), men normalt sett upptäcks felaktigheterna snabbt av immunförsvaret, som städar bort de felaktiga cellerna. Så när en cancer börjar växa kan man se det som en immunsjukdom!

Alltså bör allt som försämrar immunförsvaret kunna betraktas som cancerframkallande. Och förmodligen hjärtkärlsjukdomsframkallande om man betänker de inflammatoriska aspekterna. Jag tror allt hänger ihop, och jag misstänker att oxidativa processer har ett finger med i spelet!

För att återgå till frågan så tror jag inte man dör av att äta lite L&L vid nåt enstaka tillfälle. Enda problemet är väl om man har svårt att äta sig mätt för att det inte finns tillräckligt med fett. Men nu vet du ju det nästa gång du hälsar på din syster och kan ta med dig lite smör, och hamnar du i samma situation hos någon annan är det väl bara att äta och se glad ut, eller låta bli om du tycker det känns läskigt med margarin. Tror inte det gör någon jätteskillnad om det inte är någon vana.

blodtopp
0

Här är orsaken till att jag avstår från att äta margarin. L&L kan jag stå ut med, men inte nåt annat i margarinväg. Så jag hade hellre låtit bli margarinet än att äta för att det var fett.

ullna
0

Vad gör Unilever mer än margarin. Tvättmedel!

Aniara4
0

Kolla på alla märken på deras hemsida och se om ni kan hitta den röda tråden. Hmmm… kemikalier och att man VET att man sett massor av reklam för samtliga produkter?

MegN
0

Jag är faktiskt uppväxt med L&L, så jag tyckte länge att det var väldigt gott (liksom jag som liten tyckte att "stekbullar" var godare än mormors hemmagjorda köttbullar).

Numera skulle jag hellre svälta än äta Lätta / L&L / Becel osv. Samma sak med de flesta vegetabiliska oljor.

Omega-6, som vegetabiliska oljor främst består av, är ju inflammationshöjande (liksom kolhydrater/insulin!), och då bör ju kemiskt behandlade vegetabiliska oljor inte vara direkt nyttigare! Numera har man ju sett att de flesta (som äter nyckelhålskost - rik på omega-6 och kolhydrater!!) går omkring med konstant (om än låg) inflammation i kroppen, en bra grogrund för cancer och massor av andra sjukdomar.

Så nog skulle jag definitivt vilja påstå att margariner främjar cancer (sen att de kanske inte "orsakar" den, det är en annan sak).

Mervi
0

Vad skulle jag har lätt och lagom till när jag inte äter bröd. Att ta det till mina ägg skulle jag inte vilja, ägg går att äta utan.

ingrids
0

Jag äter lite bröd varje dag och om jag är borta och tar en bit där och dom bara har lättmargarin tar jag LITE men desto mer ostskivor, för ost har de flesta hemma. Har märkt att när det finns lättmargarin finns det oftast fetost….av någon anledning.. Då blir man ju glad!