Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4167 ggr
aussiemia
0

Matte-hjälp! OT!

Jag kan inte division! Så enkelt är det, jag gick i skolan på det glada(?) 70-talet och under mattelektionerna fick vi göra lite av varje om vi tyckte det var tråkigt med matte… Jag byggde ett pappiermaché-slott! Jättefint! ;D

Men den trista sanningen bakom det är att jag NU måste kunna det (inte bygga med pappiermaché, det kan jag ju redan), annars är 2 års universitets-studier rätt i dass…. Jag läser till ssk i Ausstralien och om 3 veckor har vi det första försöket av 3 i drug calculation. Och vi får INTE ha hjälp av miniräknare! Om jag kör på matten som är del av en kurs, som för övrigt är av mastodont-format, så kör jag i HELA kursen! Och om inget annat, så kostar det en herrans massa pengar att ta om kursen! Dessutom flyttade jag hela min familj för att jag ska bli ssk i Au! Ganska mycket som står på spel alltså!

Finns det NÅGON som på ett lättförståligt sätt kan berätta S.A.K.T.A för en dumskalle som mig, hur man räknar med tex liggande stolen?! Eller trappen, det var den jag började med i mellanstadiet, sen ändrade dom till den där förbannade stolen…*svär*

Matten är en av de STORA anledningarna till att jag väntat tills nu att plugga till ssk, jag har velat bli det länge men inte vågat…

Snälla någon, det finns så många klyftiga människor härinne, om jag ber snällt…

aswedishsmorgasbord.com

andreas0
0

Testa att fråga på studieteknik ifokus

aussiemia
0

Ok, tack, jag har gjort det. Hoppas att få hjälp därifrån.

aswedishsmorgasbord.com

birma
0

Åh, stackare! Minns med fasa proven vi hade i "läkemedelsräkning" på ssk-skolan på 70-talet. Man var SÅ nervös, men det gick ju vägen. Den så kallade "stolen" är ju det sätt jag lärt mig dividera på, men h-u-r förklara den så här? Eller näe - ingen stol kanske, snarare ett trappsteg? Hoppas du får hjälp av länken ovan, vilken jag för övrigt själv tänkte gå in och kolla på nu. 

LYCKA TILL med divisionen aussiemia!

[Norum]
0

Det finns ett enklare sätt än trappan….
Om du har talet 126 och ska dela det med 2 så brukar jag göra så här…

126
  2

Tänk dig nu att du delar 1:an med 2, det går inte..
I nästa steg delar du med 12, det blir 6
Sist har du 6:an, vilket gör 3
Alltså blir svaret 63….
Är det ett tal som inte går jämt upp, gör som i trappan, gör en kråka i kanten med det tal som blir "över"
7
2 = 3 i tal och 1 i minne

Vet inte om du förstår vad jag menar men det är väldigt enkelt när man kommer in i det. Trappan har jag förträngt för länge sen! :-)
Lycka till!

marimu
0

"I nästa steg delar du med 12, det blir 2" ???

[Norum]
0

*% Nej det blir 6 som jag skrev. du delar ju 12 med 2 =6

[Norum]
0

Det är ju talet under strecket som du delar med….

greensis
0

"Trappan" funkar som Skruttis uppställning, bara att man skriver det på ett annat sätt. Det är först om divisron(?), den man delar med är två siffrigt som det kan bli lite mackligt. Då får man börja med att se om man kan reducera ned det hela först.

exempel: 66/18. Struligt, men 11*6=66 & 3*6=18, alltsp 11/3.

Jag gjorde en liten uppställning med förklaringar till dig, men KiF accepterar inte excel. Ska jag göra en liten pdf på den när barnen gått till skolan?

Fabricati diem, pvnc!

MaMaMade
0

Jag avskyr också matte aussiemia! Fixar det galant upp till B-boken på gymnasiet. Klarar G där men sedan blir det tvärstopp…ekvationer som sträcker sig över ett A4 är nalta för mkt. Har aldrig fattat det där m att minus före parentes blir…+? El hur det nu var o så alla upphöjt i A+B=X osv…*hurrves*! Fundersam

Tacka vettja geometri…sådant går att förstå för det syr man! Skrattande

Jag minns läkemedelsräkningen som kul o lätt när jag gick o läste till USK:a men det är nog mer avancerat om man ska bli SSK.

*Lycka till*! Kyss

Isagel
0

På den här länken:

http://www.webbmatte.se/display_page.php?id=132&on_menu=706&page_id_to_fetch=1801&lang=swedish&no_cache=1773315691

Visar de med flera exempel hur det går till att dividera "för hand".

marimu
0

Jag citerade ditt inlägg! Du har väl ändrat sedan dess.

[Norum]
0

*11 Jag har inte ändrat något inlägg, det står precis som jag skrev det..

Bjorne
0

Alla divisionssätt är ju bara varianter på samma tema. Det är egentligen bara kosmetiska förändringar som har gjorts gång på gång av obegripliga skäl.
När jag fick lära mig division i slutet av 50-talet så gjorde man så här:
tex. 72 delat med 2 ställdes upp så här, 72:2=

att förklara fortsättningen med ord skulle nog göra mer skada än nytta men principen är att man undersöker hur många gånger 2 går i först 7 och sedan i 2. Blir det något över så används det i nästa division osv.
2 går ju 3 gånger i 7. 2 *3=6. Det blir 1 över så nästa division blir 12/2=6. Svaret är alltså 36. Det blir lite mer komplicerat när decimalkomman skall in i bilden men det vågar jag mig inte på att förklara. Bäst är nog att någon visar direkt.

andreas0
0

Själv brukar jag tänka baklänges.

För att kopiera exemplet från #13, om det är 72 / 2 så tänker jag: vad ska gångras med två för att det ska bli 72? 10x2 är 20, det är för lite, 20x2 blir 40, också för lite, 30x2 blir 60, där börjar det närma sig, 35x2 blir 70, då fattades ju det bara två, så 36x2 blir 72. Då är svaret altså 36.

Nu brukar jag inte börja så lågt som 10 om det är större tal, utan jag gör en gissning, och justerar sedan åt rätt håll. Brukar gå rätt snabbt för dom flesta talen, och dessutom så slipper man använda papper och penna, utan kan göra det i huvudet.

Eftersom jag använder hela tiotal när jag gör uppskattningen så blir det lätt att räkna med också tills man kommer närmare. Med lite övning så kan man fixa division rätt snabbt. Fast är det komplicerade decimaltal med så brukar jag sträcka mig mot miniräknaren.

maxiq
0

Detta är väl inget att dividera om?

Räcka ut tungan

Margareta
0

http://www.fritext.se/matte/grunder/posi3.html

Sök i texten på liggande stolen - den kommer en bit ner.

Numer pensionär i Nynäshamn

Elaichi
0

Huh, huvudräkning. Om någon känner sig gladare av det kan jag berätta att jag har räknat upp till Matte E med högsta betyg, men jag kan inte multiplikationstabellen, och tja, inte något annat i huvudet heller… Tack gode gud för miniräknaren säger jag bara!

Wildrat
0

#17 Jag har 20 poäng högskolematte men kan inte räkna procent, det du! Huvudräkning är också tämligen hopplöst…

parisjetaime
0

Jag älskar matte Skrattande

maxiq
0

- Jag ska gå en mattekurs!

- Har du köpt hund?

[Norum]
0

*20  funderade du länge innan du kom på den?? haha

maxiq
0

Nä, jag "kopplade" direkt!

Mervi
0

Matte har jag alltid gillat.

[Norum]
0

*22 För att vara en "klyktattare" får du då till det… fniss
Säger "surjämten" i exil…

Effie
0

#18 hur lyckades du med det? Jag försökte med matte på universitetet en gång. 3 poäng gick pga min dåvarande sambo som pluggade på Chalmers och lyckades förklara en del, om "trigonometriska ettan" och matematiska bevis och liknande obegripligheter. Sedan satt jag resten av terminen och fattade inte ett enda smack, inte nånting alls.

Multiplikationstabellen och procent - det är väl ingenting. Men jag tillhör ju generationen som har räknat med räknesticka…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

DrAnna
0

Det här med matte blev ju ett problem när ungarna gick i skolan.

Vanlig enkel division blev stola och trappor jagvetinetvad .Och inget passade ungarna för man förklarade inte som "fröken". Så till slut gav man upp, trots högutbildning, sk pedagogisk kompetens mm, men det passade inte dem ialla fall. Men det blev folk av dem också!Flört

aussiemia
0

Tack snälla ni!

Jag ska i lugn och ro gå igenom det ni skrivit och se om jag fattar…

Jag försökte skicka exempel på hur det kommer se ut som bifogad fil, men jag är inte bara matte-idio, utan också dator-detsamma. Så jag copy and paste istället:  (jag har nästan 100 stk, säg bara till så får ni resten ;D)

Drug calc
1 Pethidine is supplied as 50 mg in a 1 ml ampoule.
Calculate the quantity of solution required to administer 35 mg of this drug.

2 Erythromycin is supplied as 300 mg in a 5 ml ampoule. 1.2 gram is to be added to 500 ml of normal saline and infused over 4 hours.
a) How many mls of drug will be added to the infusion.
b) How many mls per hour will be infused.
c) Calculate the drop rate per minute.

3Digoxin is supplied as 62.5 mcg tablets. The order is for 0.1875 mg.
How many tablets will be administered?

4 Potassium is supplied as 10 mmol of 0.75 gram in 10 ml. The order is for 1.4 gram to be added to a flask of normal saline.
How many mls of potassium will be added?

5 Stock ampoules of Morphine contain 10 mg of drug in 1 ml of solution.You are asked to prepare an infusion of 1 mg of Morphine for each 1 ml of solution.The infusion pump requires a 50 ml syringe.
How would you dilute the drug to ensure that the syringe contains 1 mg of drug for each 1 ml of solution?

6. A person has ingested 12 tablets, each containing 500 mg of Paracetamol.
How many grams of this drug has been ingested?

7. 1 litre of normal saline is ordered over 12 hours. The giving set delivers 20 drops per ml of solution.
Calculate (a) the mls per hour and (b) the drops per minute.

aswedishsmorgasbord.com

susannafjant
0

Hej Aussiemia!

Vad roligt för dig med matte, jag vill gärna lära mig jag också. Om du vill maila alla uppgifter till mig så kan jag titta på dem och "prata dig igenom" dem. Matte är väl lite som ett slags eget språk som det kan vara roligt att lära sig. Och jag har ju så mycket tid nu när jag är between jobs :)

susannafjant@hotmail.com

grona-marie
0

Hej, läkemedelsräkning är en klassisk stötesten när man läser till ssk, man måste ju ha alla rätt. Det gäller ju förstås också senare i jobbet, då får det ju verkligen inte bli fel.

Att du inte får använda räknare ser jag inte som något problem, det är ju metoden man måste lära sig och att inse rimligheten i svaret.

Tänk på att räkna med volymen av den verksamma substansen när du späder. T ex i talet med morfinet, för varje 10 ml av lösningen går det åt en ml Morfin 10mg/ml och 9 ml NaCl(saline).

När du späder större mängder i dropp kan du ju välja att antingen dra ut vätska ur droppflaskan innan du tillsätter läkemedlet eller att räkna med den ökade mängden.

Tänk på att det bara är räkning, du räknar en massa till vardags, t ex hur mycket mat som behövs eller hur långt pengarna räcker, låt dem inte skrämma dig med det här det klarar du galant.