Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 1783 ggr
Monsun
0

Jättegott godis!

Nu har jag förbättrat (tycker jag i alla fall) mitt kolhydratsfattiga godis! Jag togL

• 250 g kokosfett
  • 250 g smör
  • 1 mellanstor chili
  • kakao (efter smak)
  • vanilj ("fröna" som finns att köpa i burk)

Jag smälte kokosfettet och smöret. Jag hackade chilin (med kärnor och allt) i småbitar och blandade i fettet. Lät det stå ca 40 minuter och svalna.

Silade bord chilin och hällde sedan i vaniljen. Värmde upp igen (inte koka) och blandade i kakaon.

Hällde upp det i isbricka. In i frysen. Jättegott! Och nästan inte en enda kolis! Skrattande

Jennix
0

Är det inte STARKT med chili??? Hemlis

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Monsun
0

Nej det blir bara en liten stark smak som man bara anar!

batman
0

låter som nått i min smak, ska provas!

MaMaMade
0

*Nammi*!

*Nejnejnej*! Tänka *mat* MaMaMade…*maaat*! Flört

Monsun
0

Efter maten kan man ta en liten (eller två) små godisbitar som sätter knorr på tillvaron! :-)

Inga kolisar, inget förbjudet, inget konstgjort - kan det bli bättre?!

SvartKaffe
0

#1 Det finns olika styrkor på chilisorterna, allt från snälla milda varianter till de som är tokstarka.

sarag
0

Om man inte gillar chillin kanske man kan ha lite pepparmyntsolja i stället.

Monsun
0

det går säkert jättebra! Eller kaffe……

Oluf-56a
0

Det måste vara kollisar i, Hur gör du annars??

Mona-Stina
0

Kakao innehåller kolhydrater så visst är det en del kolisar i det här godiset.

Monsun
0

Mona Stina har rätt - men det är inte många kolisar. 100 g innehåller 12 kolisar. Så om jag använder 50 g (och så mkt använder jag inte) innehåller allt 6 kolisar.

Smöret lite grann men När jag gör en stor sats blir det ca 30-35 bitar, så försumbart med kolisar!

synvinkel
0

En av de kolhydratfattigaste godisvarianter jag hittat än så länge. Jag ser en del produkter som oundvikliga, därav får de namnet "oundvikliga kolhydrater". Det här godiset klassar jag personligen därför som "kolhydratfritt". Flört

Monsun
0

Jag med!! Jag tar 1-3 när jag blir sugen och sedan räcker det. Lätt sätt att få i sig fett också! Cool

Royalwithcheese
0

Monsun - jag frågade dig om detta "godis" i en annan tråd men nu hittade jag ju receptet! Jag ska testa det dær imorgon! Har svårt att få i mig fett och det dær låter som ett bra tillskott :D

Men en fråga, vill du berætta ungefær hur mycket kakao du brukar ta? Jag har næmligen inte aning, och svårt att provsmaka kanske.. En matsked? Två, tre??

Royalwithcheese
0

Jag testade nyss att gøra dessa (vad ska man annars roa sig med en fredagkvæll nær kollegorna ær ute och festar och jag sitter hemma som en gammal nucka…..).

Tyværr blev det något fel før det skar sig, kokosfettet hamnade på toppen och kakaon i botten. Det hænde inte førræn jag redan hællt upp det i formar och haft i frysen.

Varfør blev det så? Kan jag rædda dem på något sætt (borde ju gå att smælta ner dem igen..)

kaay
0

Oh, måste gjort nått fel. Blev ju så satans salt?

Hade iofs inte i nån chili utan testade pepparmintsolja … men huvva!

Inke
0

Var får man tag på vanilj-frön på burk???

kaay
0

körde vaniljarom då det inte gick å få tag på vaniljpulver .. kanske de bidrog med

Sosabobinona
0

#17 Jag hittade mitt på Coop forum, det är hel malen ekologisk vaniljstång. En liten brun pappkartong med en glasburk i. Jättegott i vispad grädde exempelvis

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser burken i pappkartongen ut…

Numer pensionär i Nynäshamn