Grönsaksbuljong
Jag fikade med en kompis i fredags, och hon beklagade sig över att det är så svårt att hitta pulver och tärningar till grönsaksbuljong utan e-ämnen från a till ö. Finns det överhuvudtaget snällare buljongbaser om man inte vill göra dem helt själv? Det pulver jag hade var en av de saker jag rensade ut när jag tog farväl av kolisarna, så jag hade inget råd att ge.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Det finns på hälsokosten kanske på hälsokosthyllan i affären.
Numer pensionär i Nynäshamn
*Jag tycker inte tråden är ot*
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag kan kolla där igen, men det var ju där jag hade köpt den jag slängde, och den innehöll glutamat och annan sk*t.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
När jag varit på tur till Tyskland har jag hittat grönsaksbuljonger som sett vettiga ut också…

Jag köpte en som det stod "INNEHÅLLER INTE MSN" på med stora bokstäver, men sen såg jag att den innehåller 5'ribonukleotider istället. Kanske lite mindre dåligt, men men…
Edit: Men god är den! :D

Idag fördrev jag lite till på ICA Ringen vid Skanstull, i väntan på att de andra butikerna skulle öppna. Jag roade mig med att gå igenom buljonghyllan och leta efter någon utan glutamat.
Hittade direkt en från Biofood, vegetarisk och utan glutamat, som balanserade i en förskrämd liten rad längst ut på hyllan. Kanske kul att veta för er som bor i närheten eller passerar Skanstull ibland.
Sen såg jag att några av Touch of Taste-fonderna var utan glutamat, kantarellfond, ox-och rödvinsfond tror jag, och undrar om inte grönsaksfonden också var utan! Däremot kan de ha innehållit en del maltodextrin, det tittade jag inte så noga efter.
Bara lite tips för den som är intresserad…
Förra året fick jag i present diverse bra buljonger och te´er.
Bland annat grönsaksbuljong från Biofood. Det står så här på burken (genomskinlig burk 220 g):
BULJONG utan jäst och socker, Ekologisk
Innehållsdeklaration:
Havssalt, maltdextrin av majs
Grönsaker 71 %:
Palsternacka, lök, purjolök, persilja, morot, palmolja, kryddor och örter (gurkmeja, vitlök, peppar, dragon, libbsticka)
Jag själv har ingen info om Biofood, men jag ska läsa på deras hemsida www.biofood.se , men buljongen är klart god.
Glömde en sak:
Det står också på burken: Fri från gluten och animaliska produkter.

Biofood-buljongen på ICA Ringen var tärningar, men annars tror jag det är ganska precis samma.

Jaa… Bara för att det inte står GLUTAMAT med stora bokstäver behöver det inte innebära att det är helt fritt från glutamater. Tillverkarna smusslar nog gärna undan dem om det går.
Exempelvis hydrolyserat protein, jästextrakt, maltodextrin och aromämnen kan gömma glutamat.
Kravmärkta grönsaksbuljonger innehåller ingen glutamat. Ganska lätta att få tag på är t.ex. Biofood, Renee Voltaire och Ledin.

#11: Ja, men den innehåller tydligen maltodextrin som är spjälkad stärkelse och innehåller glutamat.
(Jag ändrade i min tidigare post, men #11 syftar alltså på Biofood.)
#11 Jag känner inte till maltodextrin. Vad är eller hur tillverkas det? Vissa produkter innehåller ju även naturlig glutamat, men här utgår jag från att det är tillverkad glutamat vi pratar om.
Soja innehåller naturlig glutamat.
Coops fonder är sedan nyåret utan glutamat men de innehöll allt möjligt annat skräp. Biofoods buljongtärningar är visserligen utan glutamat men de innehåller jästextrakt och en massa socker, den är söt som attan. Biofoods buljongpulver är bättre.
Buljoneger och fonder är ett hopplöst hopkok allsköns kemikalier, bäst är nog att koka egen…
#14, jästextrakt är ett annat namn för glutamat, så det var inte utan där heller i så fall.
Bättre att göra hemmagjord buljong.
På min burk står det "maltdextrin", inte "maltodextrin". Kanske är det felstavat?
På wikipedia hittar jag följande:
Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar…
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin
Då var det alltså kolhydrater det med! 
Stärkelse som brytits ner i sina beståndsdelar, borde inte det bli ren glukos?