Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 4321 ggr
Hellena
2

Kaviar

Hej!

Sedan jag slutade äta socker så är det framför allt en produkt jag saknat enormt mycket - kaviar. Kaviar smakar ju salt, men innehåller mycket socker tyvärr.

Har tillochmed mailat våra kaviarproducenter och bett dem ta fram en sockerfri kaviar, men neej…Det går inte, sa de!  

Eftersom jag är en matmakare och gillar att experimentera så tänkte jag försöka göra egen. Ni vet, studera ingredienserna på en tub och sen …prova mig fram.

Och idag gjorde jag det.

Mixade en 100 gr burk Abbas Stenbitsrom (röd) = 3 kolhydrater /100 gram

med:

en dutt tomatpure

en skvätt rapsolja

några tunna skivor smör

en dutt sötningsmedel (inget för asketer)

Resultat:

Smak - mycket bra kaviar

Konsistens - lite lös, men med hjälp av smöret tror jag att den sätter sig lite i kylen :) 

Utifall det skulle finnas någon mer än jag som saknar kaviar ;)

Hellena

Elajsa
0

Jo jag saknar också kaviar typ Kalles. Men nuförtiden får det "duga" med Caviar typ stenbitsrom.

Ett tips angående det är att  Signums egen stenbitsrom / Caviar

och Willys egen innehåller inget socker, det gör Abbas.

Lycka till. Tala gärna om hur det går. Nyfiken!

//EE

Gunnilla
0

Så fantastiskt! Nu kan man t o m ta en Wasa Fiber Plus med kaviar! Mums! Märkligt att du lyckades men inte fabrikanten!

monica1942
0

Jag använder Abbas laxpastej i stället för kaviar och det funkar jättebra tycker jag.

ullna
0

Helt ovetenskapligt och förvisso inte sockerfritt. Ibland gör jag "gubbröra" på Ejderns orökta smörgåskaviar.

Jag blandar en halv tub med minst 1 dl vispgrädde, dill och/eller lök/purjolök. Sedan vispar jag kaviargrädden till halvhård konistens.

Sockret blir iallafall utspätt tänker jag mig och det blir mycket vispgrädde som kompensation. Och vansinnigt gott till äggen.

Take it och leave it, bröder och systrar!!!!!

Mervi
0

Tänk vilken uppfinningsrikedom. Massa tips hittar vi här. Jag gillar inte kaviar så jag kommer nog inte prova.